r-bert 0 Postad 14 Mars , 2006 hej har läst tidigare inlägg här om att importera gps,och detta är intressant ,nu undrar jag om det är samma gps som säljs i usa som svergie,i detta fall skall jag köpa en garmin .tex är det svensk meny i usa köpt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hafan 1 Postad 14 Mars , 2006 Hej Jag har importerat en Lowrance lms 332c och den har svenska menyer. Dessutom är den 50% billigare. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 14 Mars , 2006 Garmin har svensk meny i alla sina gpser vad jag vet. Det är nog bara Quest modellerna som skiljer sig mellan USA och europa, USA modellerna har mindre minne. PÅ övriga är det nog bara bruksanvisningens språk som skiljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 14 Mars , 2006 okej!men hur är det med garantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 14 Mars , 2006 Sidoinporterad garmin skickar man till england dom har en generös inställning till garanti. Ett år säger oftast nät butikerna i USA, men oftast får man tre år av garmin i england. Har bara hört positivt om dom, tex har dom flera gånger byt ut skadat/repigt hölje när dom ändå har haft en gps inne på garantiservic. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chucken 0 Postad 14 Mars , 2006 Garmin 60/76 X-modeller köpta i usa har inte svenska menyer. Men nu finns det \fixade\ firmawares så att det blir svenska menyer i alla fall. Om du vill ha den fixad på garant så får du skicka den till england. Enl. många väldigt bra service där! Kolla på forumen www.gps.no och www.utsidan.se och sök efter import gps så hitta du många inlägg i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Mars , 2006 Min Garmin 60 CS har SVENSK meny. Baskartan i plottern är amerikansk, men skalan är så stor att det i praktiken inte har någon betydelse. Ingen garanti i sverige. För svensk handbok tar Hjertmans 600 Skr, ocker. Jag handlade av http://www.gpsdiscount.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chucken 0 Postad 14 Mars , 2006 Det är bara dom nya som, 60Cx, 60CSx, 76Cx, 76CSx som inte har svenska menyer. Troligtvis för att stoppa importen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 14 Mars , 2006 Hej! Innan jag köpte en USA-importerad Garmin 172C, mailade jag till Garmin USA och kollade vad som gällde. Dom svarade att det är exakt samma GPS som säljs i Europa. Vad som skiljer är alltså garantin - 1 år (skickas till England). Han som levererade min GPS hade även fixat svensk bruksanvisning. LIH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 14 Mars , 2006 Hej, jag frågade Sportmanship förra året om det var någon skillnad på en Usa importerad Garmin och en svensk. Man svarade att Egnos inte fungerade på en USA apparat eftersom amerikanarna använder sig av WAAS och att det var två olika system. Vet inte om det bara var snack, min svenskköpta meddelar i alla fall att den har WAAS uppkoppling när täckningen är sådan, beteckningen Egnos har jag aldrig sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chucken 0 Postad 14 Mars , 2006 WAAS är samma funktion som EGNOS fast för olika världsdelar. Inställningen heter dock vanligen WAAS (eller WAAS/EGNOS) eftersom de flesta GPS:er är av amerikanskt ursprung. Det beror på vilken kontinent du befinner dig på vilken av dem du kan få kontakt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 14 Mars , 2006 vad är betyder waas och egnos, och tack för alla svar det blir en garmin60cs eller 60csx ,ps är det nån som vet skillnaden på dessa två mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 14 Mars , 2006 EGNOS och WAAS ger dig bättre precision på din gps, 3 meter påstår dom. Chucken, förstår jag dig rätt så skall en gps inköpt i Usa fungera med EGNOS precision i Sverige? I så fall bekräftas mina misstankar att Sportmanship bara körde en fuling för att få mig att avstå från Usa import. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 15 Mars , 2006 Skilnaden är minnet. 60CS har fast 56mb och 60CSx har mini SD kort med 64mb det är skilnaden. 60CSx drar 10% ström också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2006 vad är betyder waas och egnos, och tack för alla svar det blir en garmin60cs eller 60csx ,ps är det nån som vet skillnaden på dessa två mvh robert WAAS eller EGNOS är en förbättring av GPS-systemet. Man har satt upp en massa fasta GPS-mottagare på land som man vet exakta positionen på. De stationerna mäter av störningar i GPS-signalen p g a atmosfär och annat hela tiden och skickar ut en korrigerings-signal via andra satelliter. Så om din GPS har en mottagare som kan ta emot korrigeringen WAAS (EGNOS i Europa, samma system) så visar den mer exakt position. Den vanliga varningen gäller: GPSen är i stort sett exakt. men SJÖKORTET är det inte! Delar av svenska sjökort är fortfarande baserade på handritade mätningar som kan vara 50-100 år gamla! Om jag bara navigerar på GPS så är det minst 500 m marginal till grynnor och annat som gäller. Garmins infosida om WAAS, nämner också EGNOS: http://www.garmin.com/aboutGPS/waas.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahlsteiner 0 Postad 21 Mars , 2006 Hej. Har läst all tidigare inlägg och har också förstått det som att det är samma grejer. Vet dock inte om USA produkterna är CE-märkta. I vilket fall så ser jag inte det som ett problem, mera som att CE märkningen är ett handelshinder. Har beställt en Navman Trackfish 6600 med bränsle mätare och sjökort över hela södra Sverige (väst, syd och ostkust insjöar). Allt ovan kostar mig ca. 9.000kr inkl. frakt till USA adress!!!!!! Ska dit på tjänsteresa och bär därefter hem den! Motsvarande pris i Sverige ca. 20.000kr! Funderade även på att komplettera med VHF7200 med DSC funktion! Dock mer tveksam här eftersom man får fler kanaler i US varianten som man inte skall ha....! GPS är ett amerikanskt system som benämns med WAAS over there och EGNOS i Europa, no diff! Vi hörs Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 21 Mars , 2006 Ce märkning säjer bara att en vara uppfyller eu-normer, inget mer. Så det kan man leva utan. VHF som man köper i usa saknar kanalerna L1 och L2 som vi med fritidsbåtar i norden använder mellan båtar. Så jag skulle rekomendera att köpa VHF här hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahlsteiner 0 Postad 9 April , 2006 Hej igen. Har nu fått hem Navman Trackfish 6600 med sjökort för hela södra Sverige inkl. insjöar! För er information så är enheten CE märkt, trots att jag köpte den i USA!!! Varför skall det vara dubbelt så dyrt i Sverige jämfört med USA??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 9 April , 2006 Fråga Göran P varför det är så dyrt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 9 April , 2006 Hej Här verkade det vara många som hade kunande om att importera GPS. Har tittat på garmin 178c undrar om det är ett bra val och var jag kan beställa det ifrån USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahlsteiner 0 Postad 9 April , 2006 Jag beställde min Trackfish 6600 på www.wmjmarine.com. Även www.thegpsstore.com samt www.anchorexpress.com verkar OK. Notera att 178C inte tar det nya Bluechart G2 formatet som kommer till Sverige i sommar. Försök istället med 298C, 398C el. 498C. Läs mer om skillnaderna på garmin.com! Från början tänkte jag också köpa Garmin, men föll för Navmans 7tums skärm till samma pris som Garmins 5tums! /Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 9 April , 2006 Jag tänkte beställa en Garmin 178c från USA. Vet någon vad skillnaden på en 178:a & en 172:a är? Vad jag förstår så är det bara att man kan köra ekolod på splitscreen med 178:an. //Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 10 April , 2006 gpsdiscount är en av dom större butikerna som det handlars av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahlsteiner 0 Postad 10 April , 2006 Garmin 172 är bara en plotter. 178 är kombinerad plotter och ekolod! Välj den senare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 11 April , 2006 Ja, det blir nog så. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Techumse 0 Postad 12 April , 2006 Har precis fått min 178c från gpsdiscount.com och inte en krona i tull eller moms. Påsken är räddad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 12 April , 2006 Jag tog köpte en Garmin 172C för några månader sedan, också den från gpsdiscount.com. Nu vill jag inte sabba din påskhelg, men ropa inte hej ännu. Jag trodde också i det längsta att jag sluppit undan tull/moms. Inget i de handlingar jag fick med leveransen från gpsdiscount eller FedEx skvallrade om att det blev tullat och momsbelagt. Well, ca en månad senare kom ett brev från Fedex och med det en faktura på just tullavgfter och moms. Surt när man trodde att man klarat sig... Det roliga var dock att gpsdiscount hade skrivit ner priset med 200 USD, så skatte- och momssmällen tog inte så hårt som den kunda ha gjort. Hur som helst, slutpriset blev mycket bra ialla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 12 April , 2006 Får man fråga hur mycket du fick betala för GPS:en? Jag ska nog beställa en likadan från samma ställe nu i dagarna. Tänkte bara att du vet ju exakt hur mycket slutpriset vart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Techumse 0 Postad 12 April , 2006 Okej då får förmodligen jag också ett brev på posten med tull och moms avgifter. :-( De verkar ha gjort samma på min följesedel och skrivit ner värdet till det halva. Så det blir väl lite mindre än man kalkylerat med från början. Så här ser mina kostnader ut än så länge men så vet jag inte hur mycket momsen och tullen blir, debiteras full taxa blir det 1 263 kr extra (25 % moms och 3,7% tullavgift). Sjökort och strömkabel köpte jag på www.nautic.se. De billigaste jag hittade på detta www.GPSdiscount.com Garmin 178 c 3 870,51 Frakt 387,57 Sjökort 1 330,00 Strömkabel 610,00 totalt 6 198,08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 April , 2006 Ska till thailand i höst.. någon som vet något om att köpa GPS därifrån? jag menar allt annat är snorbilligt där.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser