Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
coke

Landström?

Rekommendera Poster


Tänkte dra in landström i båten nu till sommaren men har en fundering! Vart skall man jorda? Kan man jorda i motorblocket?

 

Tänkte att jag skulle koppla in allt själv för att sedan låta en elektriker komma och besikta det åt mig och på så vis spara en massa slantar som man kan lägga på andra kul båtgrejor!

 

 

MVH/Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jord får du väl med dig när du drar in landström från bryggan.Jag har iallafall inte jordat 230v strömmen extra.Ska man det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har bara dragit jorden till uttagen i båten då eller?

Har du en central eller kör du utan central?

Jag funderar på att köra med Defas motor/kupè värmarkablar som finns till bilar. På så vis kan man ju få en såndär jätteliten och diskret koppling som nyare bilar har vilket skulle underlätta en snygg och smidig montering!

 

 

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bryggströmmen har jag kört in till en liten central med 2 10a automt jordfelsbrytare.Sen har jag byggt det som hemmaström med 4 jordade uttag och dragit det med 3x1,5 Ekk kabel.Allt inköpt hos Harald Nyborg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik i görligaste mån att ansluta landjord till motor, köl, genomföringar mm som har kontakt med vatten. Detta kan orsaka kraftig

galvanisk ström inte minst till andra båtar i närheten. Detta innebär

även att jordning skall undvikas genom utrustning bla batteriladdare, nmea -anslutning mm. Kan orsaka skrämmande skador på drev och propellrar.

Det finns skydd ex zinksaver och det bästa av allt isolertransformator, men det är inga billiga grejor.

Montera en bra landströmcentral,kabeldragning och montering av eluttag kan du säkert göra själv, men låt en elektriker koppla trådarna och mäta galv

strömmen. 

Tidningen Praktiskt Båtägande har haft en del mycket bra artiklar om just landström och galvaniska strömmar för fritidsbåtar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...