Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Absolutfalk

Om du skulle köpa ny båt....

Rekommendera Poster

Skulle du lägga 15000 på sötvattenkylning eller ej?

 

För o emot? Den ska flyta på västkusten...

 

Och skulle du valt en 190hk vovlo penta med förgasare eller en 225hk med insprutning? Eventuellt spara 20000kr..... För o nackdelar med förgasare o insprutning.

 

MVH

 

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenskylning, ja tack! För livslängden på motorn... Du får säkert tillbaka pengarna när du säljer båten om inte annat.

I övrigt har jag inga åsikter om motorvalet, de får någon annan tycka till om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Delar nästan ograverat föregående inläggs inställning.

Ett litet frågetecken är givetvis, hur länge har du tänkt ha båten (motorn). Skall du sälja ekipaget om ett par år så vet é katten om jag lagt ut pengar på sjövattenkylningen. För det verkar finnas allt för många som bara tänker i kronor och ören och då går det att kränga det mesta, bara priset är lågt.. Men skall jag behålla båten en längre tid så är färskvatten det som gäller. Något en del inte tänker på är att man då kan lägga in gångvärme och detta är djälvligt skönt.

Ifall man skall ha förgasare eller insprut, lär dom vise diskutera till dödagar.

Förgasare

Fördelar, du kan meka själv, blir inte stående, har inte högt soppatryck.

Nackdelar; går inte ställa så exakt, något mindre effekt, drar lite mer soppa än insprut

 

Insprut

Fördelar; går att optimera förbrukningen, får ut lite mer effekt ur motorn.

Nackdelar; en massa komponenter som kan rasa, du kan oftast inte göra något ute på sjön, högt bränlsetryck.

/Nitro
Ps en fråga om hur många år man tjänar genom att sätta på en färskvattenkylning? Svar; hur många sjövattenkylda motorer från 80-talet finns det kvar och hur många dito färskvattenkylda? Lite taskigt skrivet kanske, men man måste veta vad som händer i en motor som går sjövattenkyld samtidigt som man måste veta vad blir det i sjövattenfiltet under en resa. Jo, det kommer in och lagras en massa skit i motorn med påföljd att kolvarna inte får den kylning som de i underkant behöver. Med påföljd att motorn börjar koka när man drar på lite. Detta brukar medfölja att ägarna tar bort termostaten och tutar vidare en säsong eller säljer båten till någon som inget fattar.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...