Absolutfalk 0 Postad 14 Mars , 2006 Skulle du lägga 15000 på sötvattenkylning eller ej? För o emot? Den ska flyta på västkusten... Och skulle du valt en 190hk vovlo penta med förgasare eller en 225hk med insprutning? Eventuellt spara 20000kr..... För o nackdelar med förgasare o insprutning. MVH Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 14 Mars , 2006 Sötvattenskylning, ja tack! För livslängden på motorn... Du får säkert tillbaka pengarna när du säljer båten om inte annat. I övrigt har jag inga åsikter om motorvalet, de får någon annan tycka till om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Absolutfalk 0 Postad 14 Mars , 2006 Hur många år tjänar man på sötvattenskylning typ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Mars , 2006 Delar nästan ograverat föregående inläggs inställning. Ett litet frågetecken är givetvis, hur länge har du tänkt ha båten (motorn). Skall du sälja ekipaget om ett par år så vet é katten om jag lagt ut pengar på sjövattenkylningen. För det verkar finnas allt för många som bara tänker i kronor och ören och då går det att kränga det mesta, bara priset är lågt.. Men skall jag behålla båten en längre tid så är färskvatten det som gäller. Något en del inte tänker på är att man då kan lägga in gångvärme och detta är djälvligt skönt. Ifall man skall ha förgasare eller insprut, lär dom vise diskutera till dödagar. Förgasare Fördelar, du kan meka själv, blir inte stående, har inte högt soppatryck. Nackdelar; går inte ställa så exakt, något mindre effekt, drar lite mer soppa än insprut Insprut Fördelar; går att optimera förbrukningen, får ut lite mer effekt ur motorn. Nackdelar; en massa komponenter som kan rasa, du kan oftast inte göra något ute på sjön, högt bränlsetryck. /NitroPs en fråga om hur många år man tjänar genom att sätta på en färskvattenkylning? Svar; hur många sjövattenkylda motorer från 80-talet finns det kvar och hur många dito färskvattenkylda? Lite taskigt skrivet kanske, men man måste veta vad som händer i en motor som går sjövattenkyld samtidigt som man måste veta vad blir det i sjövattenfiltet under en resa. Jo, det kommer in och lagras en massa skit i motorn med påföljd att kolvarna inte får den kylning som de i underkant behöver. Med påföljd att motorn börjar koka när man drar på lite. Detta brukar medfölja att ägarna tar bort termostaten och tutar vidare en säsong eller säljer båten till någon som inget fattar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 15 Mars , 2006 drog en ganska lång tråd om ungefär detta för ett tag sedan.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=81692&highlight=four winns Slutsatsen blev att vi beställde sötvattenskylning-halvsystem för ca 20kkr extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser