nuklex 0 Postad 14 Mars , 2006 Hej alla glada. Vad gör ni för förberedelser innan sjösättning? och har ni några tips på vad ni gör rent båtarna med? Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 14 Mars , 2006 Återanvänder ett gammalt svar från mig i liknande ämne. Hej. 6 steg som kommer hjälpa dig att få en glänsande båt. 1: Tvätta båten med alkaliskt medel som tar bort en del av smutsen. 2:Tvätta med båt/bilshampo för att få bort all smuts 3:Använd rubbing på båten. Flytande är enklare att applicera, men fast pasta tar nog lite bättre. Glöm inte att fukta en trasa eller svamp när du lägger på pastan Om du inte fuktar rubbingen kan den lätt hugga i plasten eller gelcoaten. Efter att du lagt på detta, polera med maskin. T.e.x Turtle Waxs egna maskin som kostar runt 600:- ute i handeln. 4:Lägg på polish som är till för att få upp lystern i plasten. Låt torka och kör med polermaskin 5: Lägg på wax av typen teflonwax i flytande form. Låt torka och polera med maskin med mjuk polerhätta. 6:Underhåll båten genom att då och då tvätta och lägga på wax igen. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 14 Mars , 2006 Jag har gjort en liten fin att-göra-lista. Nu kanske den är lite väl omfattande kan man tycka, men det är ju bara att stryka det som känns onödigt... Vid upptagningKlippa gräs på uppläggningsplatsenMasta avPlocka bort demonterbara delar från riggenTömma båtenTvätta båtbottenStäda ur ruffenResa båthusKonservera motornÖverbyggnadDemontera och rengöra beslagSkrapa lacksläppSlipning fernissa överbyggnad fotlistBehandla/fernissa lacksläppFernissa överbyggnad fotlistVaxa rufftakÅtermontera beslagKolla nåt pluggar, däckSkura däck sittbrunnsdurkSkrovTvätta skrov ovan vattenlinjeRengöra skrov ovan vattenlinje med cleanerVaxa skrov ovan vattenlinjeTvätta skrov under vattenlinjeMaskera och måla bottenfärg under vattenlinjePolera propellerMontera dyvicka!!!InvändigtTvätta ur invändigt i båten, inkl sittbrunnsstuvarna, skarpen mmStuva båtenTvätta dynor gardinerMotorByta olja i backslagetByta tändstiftProvstarta motornRiggSlipa fernissa, mast och spridare kolla efter skadorFernissa mast och spridareMontera demonterade beslagAllmäntKolla skrovgenomföringarnaRiva och packa ihop båthusetStäda uppläggningsplatsMasta på Projekt 2006Demontera, täta och återmontera teakribbor på sittbrunnsdurkPlugga om dåliga pluggar i däcketSlipa bottenfärgPrima vattenlinjeDemontera och limma om och räta ut bräda vid rodergenomföringTillverka och montera roderlagringar i delrinSlipa och lacka bommenFundera över uthal, storsegelFernissa invändigt i salongenTillverka bordsskiva i mahognyTillverka durk till ankarboxDiodbelysning ovan pentry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 14 Mars , 2006 Hej Om man använder word som editor och sedan klistrar in koden i vår editor så blir det kajko. Detta upptäckte jag idag i denna tråden. Har stoppat detta nu så att viss formatering ej följer med när man klistrar in från word. Bäst (för oss9 i alla fall) är att använda denna vår editor på siten. Har ni åsikter om denna så maila mig. Såsom storlek eller dylikt. //admin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 14 Mars , 2006 Detta är mycket riktigt en Word-fil ursprungligen som jag sedan gjort en .pdf av. Det är sedan klippt och klistrat från .pdf:en. Det skall inte upprepas igen från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 14 Mars , 2006 Det är ingen fara med det men jag hade inte tänkt på att det skulle hända. Nu tvättas dom icke önskvärda sakerna bort. Så fortsätt du om du vill :-) //admin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 14 Mars , 2006 En kall öl måste väl få avnjutas vid sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 14 Mars , 2006 Menar tecken i koden som inte gillas av XML standarden. :-) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Mars , 2006 En öl? Gud vad jag längtar till sjösättningen! Då lastas båten med mat och dryckjom, sedan bär det ut för den första övernattningen vid favoritön (redan första kvällen alltså) Sedan blir det flera öl och lite grillat. En hund som springer runt lycklig och tigger från grillen. Låter härligt va? Men ölen dricks när jag ankrat, ingen krök-axel här inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Mars , 2006 Hehe, händer väl att en annan också ankrar av ölen. Stackars Axlel, snacka om drev-axlel, men det kan han ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 15 Mars , 2006 Ja, men jag brukar komma ihåg öl utan att ha med den på en checklista. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Mars , 2006 Hur jag förbereder mig??? Jag köper båten först sen får jag se...... (det var ni andra som började med att spåra ur.....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Mars , 2006 Usch ja, ska man behöva stålsko båten i år? Med en strömbildare så kanske man kan få en liten vak att vara i till midsommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser