Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
bossee

Va - lägre försäkringspremier för större utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Trodde jag läste fel på Atlanticas hemsida men det verkar som de nyss har sänkt försäkringspremierna för de som har större utombordare:

Från den 1 mars sänker Atlantica premierna på större utombordare. Det är båtar med motorer från 85 hk och uppåt som omfattas av denna sänkning.

Ökningen av stöldfrekvensen för större utombordare har planat ut vilket gjort det möjligt att möta marknadens önskemål om lägre premier i segmentet för större utombordare. På Atlantica följer vi skadestatistiken noggrant och anpassar premierna när så är möjligt” säger Conny Landström, Affärsområdeschef på Atlantica

Länk

Skall bli intressant och se hur mycket det blir för min 115 hk utombordare. Jag har försäkring hos Atlantica.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade den automatiska beräkningen av premie och fick fram ett pris 5259 kr/år verkar inte speciellt billigt.

Jag betalar 2625 kr/år hos Svenska Sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Svenska sjö brukar ligga bra till i de flesta lägen, så du har troligen gjort ett klokt val.

Får se om jag ligger kvar i Atlantica med min båt. De var billigast när jag köpte ny båt 2003 och har legat kvar i det bolaget utan att veta riktigt om de fortfarande är billigast i mitt fall.

I alla fall är det ju positivt att premien för en gångs skull verkar kunna bli lägre även för oss som har medelstora till större utombordare. Det har ju förr varit ett argument från försäkringsbolagen att höja premien hela tiden för att de stulits så många (nyare större) utombordare.

Fast billigast med försäkring är väl om man har motorbåt med inombordare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inombordare är ju inte heller direkt billigt och det är tråkigt att premierna skall behöva skjuta i höjden pga det finns folk som inte vet vad som är sitt och andras. Du kan ju kolla på Svenska sjös hemsida, där finns också möjligheten att beräkna sin premie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...