Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
clx88

Tilt med dött batteri?

Rekommendera Poster

Hej snart dags för att hämta båten från förvaringen. Jag undrar hur det funkar med tilten när batteriet antagligen är helt slut? Kan man köra den manuelt tro? Motorn är en Mercury års 02 .. Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är att ta ur batteriet på hösten och hålla det laddat under vintern.

Ett tomt batteri fryser sönder väldigt lätt.

Ett kallt batteri självurladdar inte lika mycket som ett som förvaras varmt så om det är laddat när du lämnar båten på hösten klarar det sig om det är någorlunda nytt. Jag brukar dock koppla bort kablarna på vintern så det inte är något som ligger och snor ström under vintern.

Jag försökte lyfta min Yamaha F50 med handkraft efter att ha lyft ut batteriet men det orkade jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag vet att jag är lite klen 14.gif\

Klarar inte mer än 130 i bänkpress nuförtiden!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Glömde batteriet ett år i min båt, som jag hade utomhus under pressening då och till min stora förvåning klarade sig batteriet över vintern och jag kunde tilta motorn med el-tilten på våren när jag skulle göra iordning båten. Jag laddade i o f sig batteriet ganska omgående sen.

Nuförtiden kollar jag mer noga att jag får med mig batteriet hem innan det bär iväg hem från vinterförvaring (numera inomhus).

Säkrast borde vara att du tar med ett 12 v batteri om du är osäker på ditt batteris status. Du kan ta med en multimeter och mäta spänningen på batteriet i båten så ser du om det är tomt eller om det har nåt att ge.

Batteriets vilospänning V vid ca 20 grader:

100 % - 12,72 v

75 %  - 12,54

50%   - 12,36

25 %  - 12,18

urladdat - 11,82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar.. Båten står inne i minst 20 grader så batteriet har inte frusit... men är nog helt slut som sakt Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under förutsättning att batteriet var ok när du ställde undan båten, och den inte har stått längre än höstas, är det nog inget problem.

Testade min tilt, som jag för övrigt renoverade efter upptagning, utan att jag rört batteriet ännu, funkade fint förra veckan.

Båten har stått inomhus i ca 12 grader sedan upptagning.

Det behöver nog en underhållsladdning innan sjösättning, dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja underhållsladdning....

Prova om du kan köra el-tilten. Då borde det finnas kräm tillräckligt för ett första startförsök. När du har fått igång motorn så kör en premiärsväng på minst en halvtimme för att få en helt uppvärmd motor, sidoeffekt är ett fulladdat batteri.

Blybatterier är ganska robusta tingestar som tål en del misshandel. Det är därför de pallar med båtfolkets hantering. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppna plastskruven på kolvens högra sida och lyft i riggen. Så tungt är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...