Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Rolflinde

Seglare med sänkköl

Rekommendera Poster

Skall köpa en båt med sänkköl och gärna även vippbar köl.

Kollat runt lite och hittat en del intressanta båtar på följande länk.

www.micro-ger.de/microhpuk.html

 

 

Tittar man runt lite på hemsidorna hittar man en del roliga båtar men motsvarande info om ex. lystal hittar jag inte.

 

Eftersom de här båtarna verkar vara pupulära i eurpoa tror jag nog att kanske flera andra länder ligger före Sverige på dessa båttyper seglings och utvecklingsmässigt?

 Frågan är ju bara hur de är hållbarhets och seglingsmässigt när det inte finns så många testade efter svenska mått mätt...0

 

Kan någon tipsa om bra utländska stabila och snabbseglande båtar är jag tacksam.

 

Kollar naturligtvis ockås lite på Campus , polska Skippi m.fl.

 

Det fanns nån site innan också som hette allboat eller liknande med massor av annonser på beg. båtar i princip från hela europa.

Den siten verkar inte vara kvar i sin tidigare form.

Har ni tips på siter för ex. Danska och Tyska marknaden vore jag tacksam.

 

 

Sugen seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Micro19 för ett år sen. Kolla Båtguiden. Dock stämmer inte kölvikten, ska var 180kg. Båten mäter in som racer enligt klassregeln. å svenska marknaden lär det även finnas en finsktillverkad cruiser som heter mikrotross. Båten har en fantastisk sittbrunn, är kul och segla och har imponerande kojer. Dock inga stuvutrymmen från sittbrunnen pga flyttankar. Inga märkvärdigheter, lätt att traila (om än lite vek i skrovet, ska förstärka) och enkel att rigga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns en lillasyster till Balladen: Albin 57.

Den har ett lågt LYS på bara 0,89 men båten har potential för betydligt bättre.

 

Den har en dålig originalköl som gör att den kränger för mycket i friska vindar och tar dessutom dålig höjd på kryssen.

 

Detta går dock att rätta till, se Peter Styrmans hemsida: http://www.albin57.net/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne lite på samma spår men hittar inget om Micro19!

Har du någon länk? Hur bra seglar den? Kan du sova över i den?

Varför köpte du just en sån och vad kostart den?

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Båtguiden här på Maringuiden. http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1004&battypID=7

 

På den tyska sidan som Rolflinde länkar till finns mycket info om klassen; regler, bilder etc. Båten har fyra ordentliga kojer men inget mer. Vi har inte övernattat i vår än, men räkna med tältstandard så blir du inte besviken...

 

Känslan är att den seglar bra för sin storlek. Den lär kunna plana på undanvindarna, men jag antar att det förutsätter spinnaker/gennaker vilket vi inte har. När man seglar med två små barn pressar man inte så hårt, men det känns som att den har en del att ge.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mega 30 är en intressant sänkkölsbåt tycker jag, dock svår att hitta tills salu.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Missade visst att svara på ett par frågor...

 

Efter att ha haft en RJ85 flera år ville vi ha något mer lättskött där man inte blir beroende av någon annan (kranbil, mastkran, uppläggningsplats etc). Båten skulle vara kul att segla utan att man måste lämna ungarna i land. Dessutom ville vi ha möjlighet att ligga över enstaka nätter i båten.

 

Detta resulterade i följande krav:

Trailerbar efter personbil

Ruff

Lättriggad (2 pers utan kran)

Rimligt barnsäker sittbrunn

Välseglande

 

Till slut föll valet på denna båten trots att vi nog betalade lite överpris (55000 med obromsad trailer), främst för att den kändes rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bavaria 606

Är det någon som vet lite om denna båt.

Har de mesta data men saknar ev. LYS-tal

Är den bra som en liten familjeseglare ?

Styvhet ?

Kvalite ?

 

Mvh

Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...