Gäst G.E Postad 7 Juli , 2003 Har problem med min Yamaha 40Hk, 2-takt. Olyckskorparna runt mig kraxar om allt från spruckna kolvar till trasig topplockspackning! Därför undrar jag hur en motor med trasig topplockspackning låter? Fungerar den överhuvudtaget? Min motor går igång och när man fortfarande ligger vid bryggan o drar på lite UTAN att lägga i en växel så varvar den upp fint. Men efter ettt tag så kan man inte varva upp längre utan motorn kommer in i nå'n slags självsvänging (brrrjiiiibrrrrjiiibrrrrjii), dvs varvar upp för att omdelbart går ner i varv för att sedan varva upp igen, o så håller det på!?!? Kan nå'n av motorkunniga tala om hur man identifierar de olika problemen av allvarligare karaktär som kan inträffa med 2-taktare. Och vad man ska göra åt det? Kan man fixa själv? Kostnader? Vill veta allt .... //G.E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RB Postad 7 Juli , 2003 Kolla om du har skrep i førgasarna = tøm flottørhusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anders Postad 8 Juli , 2003 kolla förgasar munstyckena låter som dom är i igentäppta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Juli , 2003 Är det svårt för en normal händig. Är det en massa packningar som måste bytas om man monterar isär förgasaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 9 Juli , 2003 Man ska vara väldigt försiktig när man demonterar en förgasare är du inte van så lämna den till en fackman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Torsten Postad 28 Juli , 2003 Hej Såg du på Bosse bildoktorn härom kvällen? Han tog upp ett ex med motorer som gick upp och ned i varv. Felet kan vara otäta gummislangar. Han kunde lokalisera felet genom att spraya startgas på olika slangar/anslutningar. När variationen på varvtalet upphörde vissta han vilken slang som han sist sprayat på. Var dock försiktig med gnistor och startgas - han rekommenderade att ha brandsläckaren beredd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst G.E Postad 30 Juli , 2003 Lämnade in motorn och deras första misstanke var skräp i förgasaren. Efter noggran rengöring av densamme så var problemen fortfarande kvar. Efter mer felsökning visade det sig vara nedre vevhuspackningen som var trasig. På så vis får man inte upp trycket för att mata bensin till motorn, och den blir på köpet svårtstartad. EFtersom detta är min första utombordare så trodde jag att alla handstartade motorer var svåra att få igång. Mern nu efter genomgången så inser jag att det inte ska vara så, utan den startar i regel på första rycket. Reparationen var rätt omfattande och kostar en hel del, men motorn går som en klocka nu! Tack för hjälpen alla ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst James Postad 4 Augusti , 2003 Har haft likande problem med Cadillacen den lät väldigt illa som en diesel motor. Trasig topplockspackning = vatten i oljan det blir klumpar och oljepumpen som är motorn hjärta kan plötsligt stanna rotorn i pumpen KAN få men inte möjligt klumpar i sig och den börjar stanna. EN sak till har ni byt packning så återfår ni er normala ljud motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser