Gedda 24 Postad 12 Mars , 2006 kan man inte samsas under samma tråd utan måste alla skriva varsin tråd om samma ämne?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Beträffande båtregister och båtkörkort. Hade inte en generell hastighetsbegränsning på tex 8 knop inom Sveriges territrialvatten löst många problem? Dessutom att båtar som kan överskrida den hastigheten med 50% varken får innehas eller saluföras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Mars , 2006 skojar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Mars , 2006 Eru helt pantad i Kolan eller.. Var faan ska man göra av alla båtar då??? återvinna dom smälta ner dom och bygga snipor av alltihopa IDIOT!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Steve Det var nog mer genomtänkt än vad de flesta av dina inlägg brukar va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Gedda Efter att ha kollat på MG under några månader, tror jag inte att menar mycket med det som skrivs. På en punkt har nog Steve rätt. Jag skrev 8 knop. Jag borde kanske ha skrivit 12 - 15 knop. Att det blev 8 kanske bror på att det är den högsta hastigheten jag har färdas i med egen båt och då bara vid ett tillfälle. Min marchfart brukar ligga runt 4 -5 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 Mars , 2006 Aha, så högsta tillåtna hastighet ska vara vad din båt toppar. Känns bra va? Orkar inte ens argumentera.... /V8dc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Rövarn När man började diskutera båtkörkort gällde det, om jag inte missminner mig, de fartdårar som vräker sig iväg i en hiskelig fart utan att ta hänsyn till andra. Varför man skall färdas så fort på sjön har jag aldrig förstått. Jag har för mig att det finns ett gamalt ordspråk (?) som säger att man inte skall färdas fortare än en häst skall springa. Med tanke på att det faligaste sättet att färdas är bilkörning så är nog en lägre hastighet på våra vägar (åtminstone på de flesta) inte så dumt. Jag kör 20 - 30 mil om dan i mitt arbete, så man lever farligt varje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Rexco Alla båtar är det nog inget problem med. Däremot blir det ett överkott på fartvidunder. Smälta ned dem går nog inte. Det kanske går att riva dem till pulver och blanda i det när man bygger snipor. Men som man brukar säga i Strömstad så trur jâ att jâ drider i´ t, men Skee ä väl inget pen´ t ställe å dra te. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Rövarn Jag har färdat över dessa områder och mer där till i 4-5 knop och för mig har den låga hastigheten aldrig varit ett problem. Det jag egentligen menar att det borde vara kompetenskrav för att köra snabbgående båtar. Vilket är värst, en 5,8 m motorbåt som går i 40 knop eller en Maxi77 i maxfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 Mars , 2006 Eftersom min båt gör en bit över 55knop så tycker jag att alla båtas ska kunna göra det. Går den inte så fort får den inte vara i svenska farvatten. Tänk vad lugnt och skönt det skulle bli med så många båtar på brännbacken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Mars , 2006 Så här ligger d till anledningen till mitt sura utbrott är att bara för att en person vill ha fartbegränsning på hela kuststräckan begränsad till 8 knop så ska D promt va så... Precis som om jag skulle säga att Alla båtar som går långsamare en 30 knop omedelbart ska förbjudas och skrotas.. Det finns liksom fler båtar en din så innan man gör ett inlägg av typen förbjud alla båtar som gör över 8knop så bör man tänka äfter lite... Det är lite Ego tycker jag Vi har olika intressen så är d bara Jag gillar Snabba jänkare du gillar långsamma snipor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej Rexco Motorbåtar är väl inte min grej, med tanke på snipor. Har du hört talas om segelbåtar. En sak som jag undrat över. Vad är det för intresant med att åka 30 eller 55 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Mars , 2006 Det finns dom som cyklar och dom som åker motorcykel .... -Vem bestämmer vad ??? Svenne B ... Om jag hade skrivit ditt inlägg , och förordat max 40 knop , det hade varit lika korkat . Så därför låter jag bli !!!! JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Mars , 2006 Så här är det JAg kör sällan eller nästan alldrig i dom 35knop som min båt toppar utan ligger isisådär 24-26 knop på march fart... Båten går liksom som bäst där... Segling ogillar jag inget intresse alls bara en massa hokus pokus med massa sjötermer linor master och drid... Näää sådant blir bara jobbigt i längden... Sedan så tillhör jag inte kategorin som gillar att fara fram i 50 knop heller visst kan va skoj nån gång men inte alltid. Mellan 20 och 30 knop tycker jag är lagom... men det är alltid kul att kunna dra på rehjält och veta att det finns gott om hk under huven... Jag är övertygad om att dom som har båtar som gör ca 50-60knop inte håller dom hastigheterna hela tiden utan kanske håller ca 35knop istället... Som jag sa det är intresset som styr Alla kan ju inte vara lika eller??? !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Mars , 2006 Vi kanske rent av ska införa en extraskatt på just snipor, eftersom de inte bidrar speciellt mycket via bränsleskatten? Eller varför inte masthöjdsskatt? Lägg av med dumma förslag nu, 5 knop har sin plats och 50 knop sin. Om alla tog hänsyn till varandra så vore mycket vunnit. En motorbåt i 40 knop som plöjer förbi på ett par meters håll är inte bra. En snipa i 5 knop som ligger mitt i en farled och vägrar flytta på sig är inte bra. En seglare som kryssar i ett trångt sund är inte bra. En planande båt som drar av på farten och endast kör 12 knop förbi naturhamnen (av hänsyn?) är inte bra. Vattenskotrar eller båt som drar skidor fram och tillbaka i all evighet utanför badstranden är inte bra. Men allt fungerar fint om det görs på rätt plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 12 Mars , 2006 Vad i hela Världen har ovanstående kackel att göra med en sådan viktig sak som båtregister? Förmodar att ni är tänkande människor, människor som inser att registret är första steget för vår regering att börja kräva båtskatt. Tänk nu till, oavsett om nu brummar v8, tuffar diesel eller skvalpar segel, om nuvarande regering vinner valet så kommer ni attt betala båtskatt sommaren 2007 eller senast 2008. Detta är inget vi skall käbbla om sinsemellan, käbbla med regeringkansliet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Mars , 2006 fan skotten.. är du pensionär? du har aldrig på mobilen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 13 Mars , 2006 Om marinrelaterade kackelämnen är önskade rekomenderas gamla beprövade: Segel-Motor Diesel-Bensin Trä-Plast Styrbord-Babord Flottan-KA Börja med dessa ger garanterad möjlighet att öka statistiken bland forumsinäggen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 Mars , 2006 Ja..... du Sven Bertil. Jag vet inte om ditt startinlägg var seriöst menat eller om det var en kul grej för att reta igång en del människor. Att Du sedan följer upp det och argumenterar för att Du har rätt och alla andra har fel är just sådant som MG försöker undvika efter vinterns stormiga inläggs hysteri här på MG. Vad det gäller dina referenser till landåkandet så borde Du också inse att Du är lite fel ute. Det finns förare som mycket väl klarar av höga hastigheter vid rätt tillfälle samtidigt som Du borde veta om att en del inte borde vara ute i trafiken ens som gående. Att generellt hävda att folk som vill åka snabbare än 8 knop har fel är inte riktigt seriöst. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser