betman13 0 Postad 11 Mars , 2006 hejsan . har 2 frågor till någon duktig båtkännare vad är detta för båt? skickar med 2 bilder, den är gokänd för 5 personer och 34 hk. Kan man våga hänga på en johnson 60hk? Har en sådan motor liggande. MVH betman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 12 Mars , 2006 hej,jo du kan hänga på 60hk om du förstärker aktern,den kommer gå som ett skott!men e det kort eller lång rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
betman13 0 Postad 12 Mars , 2006 hej. får aktermåttet till 43cm. stämmer varken med lång 580mm kort 380 mm. vet inte hur jag ska bära mej åt med detta? MVH betman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
betman13 0 Postad 12 Mars , 2006 skicar en bild till. vad år detta för båt? satt tidigare en johnson 25hk -77 med 450mm rigg? stämmer inte med dom rigglängder jag hört talas om. Båtens längd ca 4,30 lite osäker. mvh berman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 12 Mars , 2006 Hej! Hur gärna jag än vill kan jag inte kalla mej en duktig båtkännare, men jag hade en exakt likadan båt i början av 80-talet. Därför vet jag att båten är en JULA. MVH LIH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
betman13 0 Postad 12 Mars , 2006 TACK FÖR SVARET LIH .Är den något sjöduglig? tänkte köpa den 8000kr utan motor är det bra pris? har en 60 hk johnson -86 vågar man sätta på den eller är den för tung för båten mm ? mvh betman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 13 Mars , 2006 Jag hade en 20 hk Johnsson på min - planade lätt med 2 pers. Stabil båt, men jag tror att 35-40 hk är max. Priset vågar jag inte säga något om - beror ju på skicket. Jag köpte min för 8.000 inkl motor 1980. LIH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 13 Mars , 2006 Hej . Om bilden han visar är en jula så måste det finnas flera som kallar sina båtmodeler för jula den jula båten jag hadde ser inte så ut. så det som sakts i den andra tråden stämmer då inte med mitt utlägg. och som rövarn säger inte så stor motor på den båten MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 14 Mars , 2006 du ska ha en kortriggad då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarBjo12 0 Postad 19 Mars , 2006 Tycker mig känna igen akternivån på ca 43 cm även från min båt och den ska trots det ha en kortriggad motor! Är nästan hundra på att din båt går fint med en kortriggad motor. Jag hade först en äldre kortriggad snurra och den gick jättebra. Sedan bytte jag upp mig till en nyare johnson, dock långriggad, och det blev rena katastrofen innan jag löste det på följande vis (se bild). Nu funkar den perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
betman13 0 Postad 19 Mars , 2006 larsbjo 12. vad är det för båt data du har? vikt längd etc? har du någon uppfattning hur fort den går nu resp innan? MVH betman13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarBjo12 0 Postad 21 Mars , 2006 Hej betman13. Det svar jag har ang min båttyp är följande (som jag förövrigt fick svar på via detta forum...pga båten saknar typskylt): Det är en Finnark 425. Löa 4,30 bredd 1,65. Vikt 160 kg.Fribordshöjd: För 0,6 akter 0,55 midskepps 0,5. Max belastning 500 kg. Motor min. 20 hk max 55 hk. Kort rigg. Finlands båt- och motorförenings certifikat. Finns med i Båtvärlden 1970. Jag är långt ifrån kunnig på båtar o teknik men så mycket kan jag säga att köra långriggad motor på en båtakter som gjord för en kortriggad motor det är som att köra med en 3-skärig plog nerfälld på landsväg med traktor...du förlorar extremt mycket prestanda, ja det är rent otrevligt att åka, det känns direkt att något är fel! Reagerar man inte på det så är man rent av dum... I somras testade jag att köra för fullt med 30 hk motorn...GPS:n visade ca 21 knop (ca 37,5 km/h), inte så tufft men räcker gott o väl för mina fisketurer! Lycka till med era akterombyggnationer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser