Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Tissen

VHF Stöldbegärlig?

Rekommendera Poster

Funderar på att montera in stationär VHF (ICOM M421), men det verkar inte vara helt enkelt att koppla loss från bygel, sladdar, antennanslutningar etc varje gång man lämnar båten. Jag noterade att det enbart går att lägga in MMSI numret en gång, så frågan är om VHF:en är speciellt stöldbegärlig? Vågar man ha den kvar i en öppen DC? Jag har förstått att stationär är att föredra framför bärbar, även i mälaren.

Tacksam för åsikter.

/MVH

Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skulle varken rekommendera eller själv ha kvar min stationära VHF i en öppen båt.

Ifall jag absolut skulle ha en stationär VHF i en öppen båt så skulle jag se till att köpa en stationär som är lätt att ta med sig. (Jag tar bort min VHF när jag lämnar båten, trots jag har en stängd båt..)

I dina kläder skulle jag kontrollera Sthlm:s radios täckning över Mälaren. För utan att veta tror jag att du klarar dig med en bärbar ifall denna har 4 - 5 W effekt. Jag tror också att i Mälaren finns det alltid så mycket sjötrafik att du alltid åtminstonde når någon annan för att eventuellt reläa ditt nödmeddelande. När det gäller sjöväderprognoser eller ringa hem så går det att ta sig upp på någon höjd för att få kontakt.

Jag har under några år testat bärbara på västkusten och kommit fram till att det är ett litet kontaktgap mellan Sverige och Danmark samt att det ibland kan vara svårt att få kontakt ifall man ligger långt ut i någon klippskreva. Annars har det i princip alltid gått att få kontakt.

Den som säger att det går lika bra med mobil, säger jag bara släng dig i väggen. Den som tror på mobilen tror nog också på jultomten. En mobil är bra att ha på land ifall man vet vem man skall ringa till, medan VHF:n hör alltid någon.

Tänk på att du får det du betalar för. Köp under inga omständigheter billig säkerhetsutrustning. För det är just detta en VHF i första hand är./ vi hörs i etern/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare: Köp en bärbar.

Det finns nämligen en aspekt till, bortsett från uteffekten, och det är antennhöjden. Har du en liten öppen båt kan du ändå inte få upp en antenn tillräckligt högt för att de där 25 watten ska ha så stor betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack så mycket för era åsikter!

Då har jag (med er hjälp) insett att det kommer att räcka bra med en bärbar istället i mitt fall. Man tappar iofs möjligheten till DSC (digialt nödanrop) men det får man väl ta. Det viktigaste är väl att det blir ett nödanrop överhuvudtaget.

Som det ser ut nu lutar det åt en ICOM M1 EuroV eller M87.

Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade göra fel när jag skulle ange MMSI-koden till min stationära VHF (Navman 7100) för något år sedan och jag fick inte till det med att skriva in den på nytt och det stod inte heller beskrivet i manualen. Dock går det att nollställa apparaten. Jag kontaktade generalimportören och fick hjälp därifrån (beskrivning av en massa knapptryckningar hit och dit). Det lyckades ialla fall.

Det jag ville komma till är att det kanske går att ställa om MMSI-koden även till din ICOM M421. Skulle det gå vet säkert tjuven det också - alltså kan vara stöldbegärlig likt förbannat...

Den slutsaten jag drog var att alltid ta med mig apparaten (tycker inte det är såå krångligt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang digitalt nödanrop: Inte så värst länge sedan jag skrev för VHF-cert, och läraren där ansåg åtminstone att det där med digitalt nödanrop var mer eller mindre meningslöst bjäfs. Vanligt nödanrop på k16 med UNGEFÄRLIGT angivande av position var enligt honom det bästa (sjönöd, strax söder om stora nassa). Inte position, för det var inte ovanligt att dylika anrop angav lägen i inlandet - man läser/hör fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytta med DSC är att sjöräddningen får rätt position på en gång, när dom svara på k16 kan man ange positionen strax söder om stora nassa så att båtar i närheten snabbt förstår var man ligger. Även båtar inom sändnings räckvidden får position i sina VHF-DSC mottagare. Har man gäster med på en segling är det lätt även för ovana att larma och få fram rätt position utan navigations kunskap. Meningslöst bjäfs knappast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det med dom där billiga kommunikationsradion från typ ClaesOlsson om man inte är så noga? kul att kunna kontakta kompisar med båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, deras PRP-radio fungera att använda mellan båtar upp till ca en distans. Inte så många som lysnar på er, förutom garanskapets ungar som brukar gilla dom också. Någon kontakt med andra båtar eller sjöräddning får du inte, då är det VHF som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...