Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Hulten

Uttern C66 6.90x2.50 2110kg med Mercr 1,7 diesel

Rekommendera Poster

Läser i Utterns broschyr om C66.
Är det möjligt att på ett vettigt sätt driva denna båt med Mercruisers/Cummins 1,7 diesel på 117 propphästar?
Någon som vet mer om fart och förbrukning?

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar C68-an?

 

Jag tycker det verkar väldiga glädje-siffror. Toppfart på 28 knop verkar nästan orimligt med 116 hk och ett skrov på nästan 7 meter och dryga 2 ton.

Men jag vet inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar C66, ny modell för i år.

Utterns forum är ett skämt. Finns gott om obesvarade inlägg där...

Enligt uppgift gör syskonet C68 28knop på topp och marchar 20knop men vilken förbrukning?

Ryds 23WA (7.30x2.48 vikt:1600kg) maxar 27knop med denna motor, saknar dock förbrukningssiffra.

 

Merc 1,7 tdi har ett vrid på 270Nm, imponerande...

 

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låter lite klent med 117 hk i mina öron på den båten.

Mitt tips blir att du försöker hitta en liknande båt med en Volvo Penta D3 - D4 dieselmotor så du kommer upp i vettiga hk antal på en såpass stor båt. Kolla vad t ex Aquador 23 HT eller Flipper 705 HT har för motoralternativ. Är utombordare uteslutet? Om inte kolla på t ex MV-Marin 6600 FC Länk

Med t ex en Suzuki DF150 blir det nog bra drag i det ekipaget och rätt tystgående. Ett annat alternativ kan kanske vara Yamarin 74 Cabin (f d 7400), den har 165 hk Yamaha diesel och gör 32 knop på fullgas.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ryds 23WA med 1.7 l diesel skall dra ca 0,6 - 0,7 l / nm vid marchfart (22 knop) enligt uppgift. Imponerande lågt26.gif\  Har just köpt mig en...2.gif\

 

Mvh

Dick Jexby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Toppfart är ca 26-27 knop (2pers), motorn är i minsta laget men kan man leva med en marschfart på 20-21 knop så funkar det ok - fördelen är att du sparar ca 0,6l/distans jämfört med bensinaren, den ligger alldrig över 1 liter i snittförbrukning. (Båten behöver ca 16-17 knop för att plana vettigt)

men...

Jag personligen skulle nog ändå välja bensin eller 2,8l dieseln (den bör ju gå att få eftersom den finns i mercruisers sortiment, det är inte helt fel att kunna ha marchfart på 25-30 knop

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hörde på min marna som säljer Uttern att några kunder som köpt ny

båt med den motorn har varit mycket missnöjda och djupt ångrat att de

inte tog bensinaren på 220hp istället.

Den lär vara alldeles för liten för dessa båtar.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yapp det funkar. Jag åker i 20 knop och tankar sällan...

 

Om du accepterar en marchfart på 20 knop får du < 1 liter / distans i förbrukning. Jag har prövat tre sorters propellrar

 

- orginal 3-blad ger högst toppfart men sen planingströskel

- fyrblad aluminium 

- fyrblad propulse, bäst! med lite hjälp av trimplan så kan jag få planing vid 16 knop

 

Med propulse har jag ställt in bladen så att vid fullgas så är max varv ca 4300@26 knop.

Med den inställningar når jag 20 knop vid 3500 rpm. Perfekt för mig då jag är snål och inte har så bråttom.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...