Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
AQ24

Lämplig dieselmotor till Ancas Queen 24 -69?

Rekommendera Poster

Undrar om någon möjligen kan ge ett lämpligt förslag på ett diesel motoralternativ (och drev) till en Ancas Queen 24 -69? Vore önskvärt med en motor som går att köpa begagnad för rimliga pengar.. Har haft funderingar på att sätta i en AQAD40A med ett 280 drev, dock tycks denna motor vara väl stor..

/Joachim 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Ancas Queen 24 -70 med en originalmotor, AQ130/270, och inser väl att den behöver bytas ut relativt snart. Jag har också funderat på dieselmotor men att hitta en beg. lämplig motor för rimliga pengar verkar svårt. Det är ju inte förrän på senare år det kommit kompakta, lätta motorer med tillräcklig effekt så dessa är orimligt dyra. De lite äldre motorerna i rätt effektklass är som du konstaterat alldeles för stora och tunga. Det som återstår om man vill ha en diesel är väl att själv konvertera en personbilsmotor, jag gjorde det till min förra båt men är tveksam till om jag vill göra det arbetet en gång till... För min del lutar det åt att ersätta den gamla motorn med en likadan renoverad B20 eller en något modernare Volvomotor som en B23 el. B230. Båten är ju ganska lättdriven och bränslesnål så att spara in kostnaden för en diesel med den lägre bränslekostnaden blir nog ett livslångt projekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.

Jag var själv på G att byta ut motorn (AQ130) men renoverade motorn. Jag bytte toppen till en E-topp som konverterades samt satte i en K-Kam. Båten gör nu ca 25 på fullt och marschar bra runt 17-18. Det får duga till en Ancas Queen 24. Det är trots allt ett halvplanande skrov som inte är gjort för 40 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en B23 i min, också -69. och det är funkar perfekt. Håller med föregående, den är ju inte gjord för höga hastigheter. Vet dock ej var men kan finna bra, prisvärda, beggade dieselmotorer. Det finns en firma på Lidigö som sysslar med båtmotorer som jag fått tips om.

post-11557-1394234613,8285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...