Ockelbo4ever 0 Postad 23 Februari , 2009 Men antalet cylindrar har ju inget med 4- eller 2-takt att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurman 0 Postad 23 Februari , 2009 Säger bara en sak, Min YAMAHA 250 VMAX e fin och går bra hehe. men det man saknar är väll ljudnivån som en 4-taktare har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 23 Februari , 2009 Mellan Yamaha 150 hk fyrtakt och Evinrude 150 hk tvåtakt skiljer det ca 25kg. Så om du vill vara snäll och utveckla ditt resonemang skulle jag bli glad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 23 Februari , 2009 Den är en riktigt bra motor om man vill åka fort /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurman 0 Postad 24 Februari , 2009 ja det rör ju på sig en del, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prosac 0 Postad 24 Februari , 2009 Ska man som jag fiska mycket och kör trolling finns bara 4-takt som allternativ. Ingen lukt, går jämnt, slipper oljeblandad bensin etc. etc. Hade en 4-takt Honda 45hk och den drog bara 1L/tim vid fiske. Hade tidigare en 2-takt på 28hk vilken drog många gånger mer bränsle, den geggade igen vid låga varv och luktade skit i motvinden. Har idag en mindre 4-takt på 15hk som går gratis och jämn fin gång. På stora båten sitter en 2-takt 90hk med separat oljesmörjning. Den är pigg men den drar mycket soppa. Ju större motor dessto mindre betydelse skulle jag tro att valet av motor har. Ska man ha under 60hk skulle jag aldrig köpa 2-takt...aldrig någonsin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 24 Februari , 2009 Lägger mig inte i debatten ang 2 vs 4 takt. Smaken är som baken. Thats it.. OFF TOPIC MODE Däremot gillar jag teknik och följde (nu nerlagt) utvecklingen på MotoGP där 2takten hade en herrejössestrend vad gäller tillförlitlighet, effekt osv. Som bäst producerade Honda en litereffekt på 420hkr i en av deras screamer-testmaskiner. Var sisådär med hållbarheten. Väldigt sisådär. (en del hävdar att Hondas bigbangmotor gav ca 190 hkr vid 13500 varv när den var i topp men den höll å andra sidan.) Omvandlat till den största 350 hkr snurran idag som ,om jag har min data rätt ligger på 5,7 liter, då torde vara på ca 2394hkr. Teoretiska siffror, ej jämförbara med praktiken. Nu har MotoGP med 4takt ca 230 Hkr/ 19 000 varv på 800 kubik. Vassa jäklar.... ON TOPIC MODE igen För mej ÄR 4-takt framtiden. Senast ändrad av rotorp | 24 februari 2009 | 10:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 24 Februari , 2009 Bägge teknikerna behövs för att kontinueligt höja prestandan. Att 4-taktare skulle släppa ut mindre stämmer ju inte heller. För att kunna möta insprutnings 2-taktarnas acceleration har 4-taktarna ökat ventilernas överlappningstider vilket medför ett större utsläpp. Som många jag kommit i kontakt med säger Aldrig mer tråkiga 4-taktare. Själv har jag båda sorterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden2505 0 Postad 22 December , 2011 En evinrude E-tec med elektronisk bränsle insprutning drar nästan lika mycket som en 4-takare. Och den har en egen tank för 2-takts oljan så man behöver inte blanda i tanken (stort ) Och den är ca 25-35000 billigare är en Yamaha i samma stolek! MVH André Senast ändrad av Askeladden2505 | 22 december 2011 | 11:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 December , 2011 Att blanda oljan i bensintanken slutade man med för längesedan även på 2-taktare med förgasare som också har separat oljebehållare. I en 4-taktare däremot byter du oljan istället en gång per år som på en bilmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 30 December , 2011 Det här skulle väl vara nått Turbodiesel snurra http://www.megoutboard.com/ haha Senast ändrad av Cpr3zZ | 30 december 2011 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 30 December , 2011 Dieselsnurror, ja varför inte. Känns som det hade varit bra. Någon som vet om det projektet är nedlagt? Den sidan har ju sett så ut sen urminnes tider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 December , 2011 Tidigt 70 tal fanns det en italiensk Carniti dieselsnurra jättetung och runt 4-5 Hkr. Har bara sett den på bild. Känner någon till den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 December , 2011 Har bara hört talas om att Carniti skulle vara hopplöst bullriga. Även Yanmar har gjort/gör utombordare. Varning, håll för öronen eller dra ned ljudet. Yanmar gör justa inombordare oxå, som till denna gamla fiskebåt under en lugn tur i Stockholms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Helt rätt! MotoGP har alltid tillåtit 4-taktare. Honda bygde några tokmotorer med många cylindrar. Däremot hängde alldrig 4-takt med effektmässigt eller viktmässigt(tunga) När man ville marknads anpassa MotoGP, så landsvägsförare skulle känna mer igen sig. (och förhoppningsvis köpa fler nya hojar) Så höjde man den tillåtna cylindervolymen till 800 cc (kommer inte ihåg exact) Medans 2-takt fick fortsätta med 500cc. Min son kör motor cross. Samma sak hände där. Man ville börja sälja 4-takt. Så i den gamla 125 klassen, tillåts även 250 4-takt. DUBBLA cylindervolymen. Hojarna är relativt likvärdiga, dock fördel 4-takt. De har mer vrid och man behöver växla mindre. När det gäller vikt/effekt så kommer alltid 2-takt vara bättre än 4-takt. Man ska inte heller jämföra gamla motorer med nya motorer heller. En mordern t-takt med insprutning har en väldigt effektiv / ren förbränning. Nära nog vad 4-takt ligger. Hade jag en mindre båt. så skulle jag sätta på en ny mordern 2-takt. När båtarna blir större och tyngre. Ja då ska man ha en 4-takt. Större båtar påverkas inte av den viktskillnaden i samma utsträckning. Dessutom så har de större nytta av det vridmoment som finns. OBS! Har man en äldre 2-taktare. Köp inte den nya miljö oljan Det är inte bra för motorn igentligen. Om man inte gillar motor ras.. Mest av allt är det nästan bluff. Köp recinolja om man kan. Jätte dyrt. Men smörjer otroligt bra. Idag är det mara några superoljor som är bättre. Recinolja luktar gott. Är miljövänligt på alla sätt. Troligen har få råd, eller vill spendera de pengarna. Köp då en mordern kvalitetsolja. Den förbränns på ett annat sätt än de gamla. Att säga att morderna 2-taktsmotorer är mijöbomber. Är lika dumt att säga att 70/80- talets bil och lastbilsmotorer är miljövänliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Jag tittade på en sådan hoe en snubbe som byggt en sådan. Kan ha vart 10 år sedan? Det var inget vidare. Den var byggd med tvåtakts principen. Resultatet blir en 2 cyl motor med gemensamt förbränningsrum. Däremot så får man dubbla vevar samt massor med skrot/vikt, som ska samanlänka vevarna. Det behövs ett utjämnings drev eller dylikt för att få bort rassel vid motorgång med låg belastning. Resultatet blev dålig effekt (pga svårt med effektiv hantering av in och utgaserna) Tung, men med låga vibrationer. Dock så går alla relativt morderna motorerfint ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Det är nog snarare bristen på service och skötsel av ägaren. Än om hur många gånger kolven behöver rotera i cylindern innan bränsleblandningen tänds. Det finns mycket fördommar om alla typer av motorer. De har lika många för och nackdelar. En fördom/tro, är att tvåtaktare är lättskötta och behöverl lite eller ingen service. Fel och rätt. En tvåtaktare behöver en enklare service än fyrtaktare i delar och skruvar att skruva i. Men det som behöver göras, behöver göras noga! Ett frächt tändstift med noga justerat gnistgap. En väl servad och justerad förgasare tillhör det som är noga. Iom att tvåtaktaren utvecklar hög effekt på liten cylindervolym så måste det skötas noga. Annars får man för fet eller snål förbränning. Vilker leder till motor slitage, eller för hög bränsleförbrukning. (inkl blårök) Likaså måste man använda rätt sorts olja. Snålpellar åker med fel olja och betalar med högre bränsleförbrukning och högre rökutveckling. Har man kört med dåligt servad motor eller fel olja ett tag. Ja då behövs även avgas anläggningen göras ren. (vilket inte behövs om man sköter pinalerna. Naturligtvis förbättrar elektronisk självjusterande tändning, samt bränsleinsprutning allt detta. Både för ägare och motorns prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Det är nog snarare bristen på service och skötsel av ägaren. Än om hur många gånger kolven behöver rotera i cylindern innan bränsleblandningen tänds. Det finns mycket fördommar om alla typer av motorer. De har lika många för och nackdelar. En fördom/tro, är att tvåtaktare är lättskötta och behöverl lite eller ingen service. Fel och rätt. En tvåtaktare behöver en enklare service än fyrtaktare i delar och skruvar att skruva i. Men det som behöver göras, behöver göras noga! Ett frächt tändstift med noga justerat gnistgap. En väl servad och justerad förgasare tillhör det som är noga. Iom att tvåtaktaren utvecklar hög effekt på liten cylindervolym så måste det skötas noga. Annars får man för fet eller snål förbränning. Vilker leder till motor slitage, eller för hög bränsleförbrukning. (inkl blårök) Likaså måste man använda rätt sorts olja. Snålpellar åker med fel olja och betalar med högre bränsleförbrukning och högre rökutveckling. Har man kört med dåligt servad motor eller fel olja ett tag. Ja då behövs även avgas anläggningen göras ren. (vilket inte behövs om man sköter pinalerna. Naturligtvis förbättrar elektronisk självjusterande tändning, samt bränsleinsprutning allt detta. Både för ägare och motorns prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 December , 2011 Hop hopp.. Här sitter man och upptäcker att man svarat på inlägg från stenåldern.. Nåja, kul ämne iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser