Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Ringhede

Körkort för båt

Rekommendera Poster

Läs rätt

Förslaget gäller KÖRKORT

Inte förarbevis.

 

Antag motsvarande att det skulle räcka med lite kvällskurs för att få köra bil. Otänkbart ja.

Alltså körkortet enligt förslaget måste vara något helt annat än studiecirkeln avlagt teoriprov.

 

Eller, är man så naiv att man tror att det är samma?

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man lovar ju massor av nya arbetstillfällen i varje valrörelse.  Om hundratusentals båtägare måste ta ett körkort för att förarbeviset eller skepparn inte gäller, ja, då har man ju fixat det!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur aftonbladets artikel om båtregister o båtkorkort .

 

Om regeringen får som den vill kommer också ett obligatoriskt förarbevis, ett körkort, att införas den 1 januari nästa år 

 

Jag tolkar det som att dom menar förarbevis .

 

Vidare står det att det är motorstyrkan som ska avgöra o var gränsen ska gå ska undersökas . Om det nu är så att motorstyrkan avgör om man behöver ett förarbevis eller ett körkort så kommer det ju troligen inte beröra seglarfolket o då anser jag det inte som obligatoriskt för alla båtägare .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning vill dom införa

båtkörkort?

Bara för skatten?

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har en bil med 200 hk så behövs körkort

om jag har en bil med 60 hk så behövs fortfarande körkort

Vi kör på samma vägar som både stora och små bilar

 

Begriper inte varför en mindre båt med 30 hk skulle undantas från krav på körkort.

 

Ska man införa körkort så ska det vara ett riktigt körkort som gäller alla båtar med motor eller segel (ja optimistjollar inräknade) 

 

 

Men problemet sitter inte i körkortet, problemet sitter i folks beteenden.

Kändisen Persbrandt hade körkort för bil. Han kör både bil och båt full (enligt kvällstidningarna.)

 

Nu är det någon smart i riksdagshuset som kommit på ultimata lösningen och ska verka kraftfull i år när det är valår för det som de bakom ett skrivbord upplever som problem. Hur vore det om de själva skaffade båt och kom ut på sjön och skaffades sig lite erfarenhet om det de kallar problem Under sommaren när jag är ute på sjön ser jag väldigt lite problem som kunde lösas med ett körkort. De flesta uppträder mycket bra och visar hänsyn åt andra.

 

Vad är problemet?

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi har lagt ut en omröstning i frågan om Båtkörkort och Båtregistrering.

 

Klicka här för att komma till omröstningen.

 

 

Hälsningar

maringuiden.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ingen mening med att göra förarbeviset obligatoriskt det kommer knappast att göra någon skillnad... Det är framförandet av båten som är d viktiga... Kör man bättre båt om man har fjantlapp då??? knappast...

 

Allt handlar om eget omdömme, eget annsvar osv... Att kunna besvara några lätta frågor och sedan ut o köra utav bara faaan ser jag som om inte annat än slöseri med tid för det är så d kommer å bli om man tvingar folket att göra ett teoriprov... Vill man lära sig så går man kurssen av egen fri vilja och då går man inför det oxå...

 

Påtvingad kunskap av detta slaget är bara Ideoti och har inget med verkeligheten alls o göra... Och som jag och många andra nämner så fungerar det ju inte änns  på landsidan där det finns både körkort reggning och bilskatt... Så hur kan någon tro att det ska gå bättre på havet... Ideen är och förblir Puckad sinnessjuk och ogenomförbar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justde har inte han en liten ryds hehe... Jovisst man måste ju se om sitt eget hus haha... Suck det är hårt att vara båtägare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han drar säkert statens kontokort varje gång han tankar Rydsen... och för att stå på godfot med miljöpartiet har han även införskaffat en 4-taktare haha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad försäkrings bolagen har att säga om saken tycker jag är helt ointresant klart dom är för ett register det gynnar ju bara dom själva om dom slipper driva det (Pröjsa det)...

Viserligen personliga åsikter men jag ogillar ovan nämda bolag då dom har en tasskig atityd mot oss som kör jänkebåt... CE hiodit osv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är befängt. Hur i helvete ska detta kunna kontrolleras? Hur ska man kunna och vem ska bokföra alla båtar som finns och vem som kör dom? Hur många sjöpoliser har vi idag? Hur ofta ser man dom någon annan stans än i Sandhamn mitt i sommaren? Kommer vi genom ett trollslag få 300% flera sjöpoliser som ska se till att allt detta följs? Båtar till dom för miljarder och ännu flera mijarder för årligt underhåll och soppa? Kommer dom då att patrullera ytterskärgården och allt där emellan och kolla lapparna på folk?

 

Nej FY FAN säger jag bara, lögn och förbannad bluff. Hur blir det då med mig...? Jag är född och uppvuxen på en ö i ytterskärgården och har kört båtar sen jag var 7 bast och seglat sen jag var 5, körde våra lastbåtar som 13 åring. Ska någon idiot till politiker tvinga mig att registrera mig och mitt hemmabygge till arbetsbåt för att få in ett par ynka kronor till. Då får dom jaga mig runt halva östersjön om det ska ske. ALDRIG i livet. Jag är så trött på hur sverige konstant motarbetar och sätter käppar i julet på vanligt folk för att få in en sista skattekrona. Jämför en granne till oss, Åland där det mesta i sjöfartsväg främjas och man är mån om en levande fiskeriindustri och levande skärgård. Har vi det här...nej. Jag uppmanar till civil olydnad och att om ni nu skulle bli stoppade av mörtpolisen att le och glatt betala din böter och åka vidare. Det kommer jag att göra, och min båt ska INTE registreras.

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt med förarbevis och båtregister handlar om skatteintäkter och att man som vanligt vill ha full koll på vanligt folk, allt ska registreras och redovisas. Storebror vill se oss over axeln även till sjöss. Jag frågar mig hur meningsfullt allt detta är när tillgången på kontrollerande enheter lyser med sin frånvaro, jag menar- varför införa något som är så omständigt att över huvudtaget kontrollera. Sveriges farvatten är ju så mycket mer än bohuslän, göta kanal, mälaren och stockholmsskärgård...hur många bryr sig om förarbevis om risken att ertappas är minimal, vi har ju kajkat runt i åratal utan.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...