Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Klaven

Båtten färg

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra kontakter på riktig botten färg??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

riktig bottenfärg är illegal. så jag vet inte.. men sett att det finns titt som tätt på blocket.. dock svindyrt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktig bottenfärg är som sagt svårt att få tag på men jag vet ett sätt att förstärka vanlig bottenfärg. International Cruiser, kopparhaltig västkustfärg dock inte tillräckligt bra på västkusten blir mycket bra med lite extra koppar: Kopparpasta (Biltema har billig på 500 g burk) rörs ut med lacknafta för att lösa upp så mycket som möjligt av fettet i pastan. Skaka om och låt stå så att kopparpulvret sjunker, häll försiktigt av den fettblandade lacknaftan, häll på ny lacknafta och upprepa. Häll av lacknaftan och låt kopparpulvret rinna av i en finmaskig duk i en tratt. Det våta kopparpulvret rörs ut i färgen, en 500 g burk med kopparpasta räcker till 2 st 2,5 l burkar bottenfärg. Kopparpulvret innehåller säkert både en del fett och lacknafta men det ställer inte till några problem i en lösningsmedelsburen färg. Jag vet från säker källa att detta fungerar utmärkt. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att göra så... Nej, det är mycket miljövänligare att låta båtbotten växa igen så att bränsleförbrukningen mångdubblas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore det inte bättre då att använda thinner?Lacknaftan är ju feti sig själv.Skulle inte heller göra så.....men en enkel fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på hur man bekämpar kaninernas härjningar i bla.Holland.Blanda i tabasko,det gör tydligen susen i grönsaksodlingarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thinner går säkert också bra men å andra sidan så avdunstar ju lacknaftan när färgen torkar och tar förmodligen med sig det upplösta fettet. Du får säkert en snabbare torktid med thinner men slutresultatet borde bli det samma. Olika pepparpulver kanske också kan fungera även om jag personligen är lite skeptisk. Man skulle ju (men inte jag..) kunna prova både det ena och det andra. Dock inte penicillin som jag hört att en del idioter fått för sig. Sånt ska inte spridas i naturen, det vore att be om en snabb ökning av antibiotikaresistenta virus! Koppar i rimliga mängder känns både ofarligt och beprövat. Sen är ju inte kaniner något större problem under båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert rätt,lacknafta då.Som tur är,är det inte vanligt med kaniner under båten,men tanken som många haft ang.peppar,osv är nog inte så dum.Vill inte vara besserwisser,men virus bekämpas inte med antibiotika.Därför är bla.fågelinfluensan så otäck.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt om virus, det är väl resistenta bakterier man börjar få problem med, men att i onödan använda eller sprida antibiotika vore i alla fall helt förkastligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dontomase

Ja spä på med mer koppar i Östersjön den sjön mår ju så bra som det är.. Själv tänkte jag köra på helt giftfritt i sommar hellre lite mer jobb på hösten än att sprida mer gifter.

Tänkte testa lefants botten färg mark 5.

Läs även i praktiskt båtägande där står det om just giftfritt eller alternativa metoder till mer miljövänligt båtåkande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu håller jag till på västkusten och här, till skillnad mot på ostkusten, är koppar i bottenfärgen både tillåten och nödvändig för att inte båtbottnarna ska bli täckta av havstulpaner. Självklart ska man inte använda gift om det inte behövs. Om koppar är att betrakta som ett gift eller inte kan ju diskuteras, det beror väl på i vilken mängd och i vilken miljö det släpps ut. De flesta giftfria bottenfärger är ju mjuka eller självpolerande och löses upp eller poleras bort av framfarten genom vattnet. För att dessa ska räcka hela säsongen måste ett tillräckligt tjockt lager läggas på och när säsongen är över har det mesta av färgen släppt och hamnat i vattnet. Hur miljövänligt är det? OK, de innehåller inget som är klassat som miljögift men det de är gjorda av hör väl knappast hemma i hav och sjöar. Jag misstänker att en del av dessa färger innehåller onyttigheter som är tillåtna bara för att de (ännu) inte klassats som miljögifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som provat att använda Falu Rödfärg som bottenfärg? Hittade följande information: Falu Rödfärg innehåller pigment från Falu gruvas mineralisering. Av kopparfattig malm, som vittrat under lång tid, bildas \rödmull\, som förutom koppar innehåller en sällsynt sammansättning av järnockra, kiselsyra och zink, som tillsammans har en viss konserverande verkan på trä vid normal väderlek. Mullen tvättas, siktas och bränns för att sedan malas till ett fint pigment som kokas till färdig färg. Resultatet är en färg med vacker matt yta, ett öppet färgskikt med grova kiselsyrakristaller som bryter och reflekterar ljusets strålar. I varmt kvällsljus blir den röda färgen intensiv, nästan självlysande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dontomase
Får nog anse mig ha fel då jag läste på lite dåligt, hade väl gått på propagandan från staten ;-) men det kan inte vara nyttigt med vare sig koppar eller de andra färgerna, hittade det här som talar emot mig.
http://www.sxk.se/koppar/q&a.htm

Men för det tror jag man i möjligaste mån ska undvika sådana metaller och annat i färgen. Tänkte själv försöka med antingen Lefant eller peppar i färgen såg oxå att det finns ett annat alternativ http://www.ecomar.nu/svenska/ fast för er på andra sidan (fel sida smiley-wink.gif\) får man väl hitta nåt annat eftersom ni har skeppsmask också.

Man tycker ju att med dagens teknik borde det komma fram nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...