Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Havskatt

Läst Aftonbladet: Båtregister införs nästa år

Rekommendera Poster

Nej nu får du ge dig2.gif\2.gif\ 

1.Sista inlägget: Som sagt tidigare- när debatten börjar kantra över mot personangrepp så är det bara för mycket, det har inget med mothugg att göra.

2.Politiska värderingar: Mina politiska värderingar- ge upp. Jag vill bara meddela att dessa har du lika lite med att göra, som jag har med dina!!

Jag skulle f.ö kunna rösta på Kalle Anka partiet bara för att partiledaren är så sööt. Och det skulle fortfarande inte angå dig.

3. Synd om:Tror du på ditt eget påstående?? Jag gör det i alla fall inte.

4. Fördelar med reg. Läs  mina tidigare inlägg- jag har inte ändrat uppfattning.

5. Attityd mot män. Ni är bra sötasmiley-kiss.gif\.Å sedan är ni bra att ha när större punktinsatser behöver verkställas: när middagen skall grillas, när bilen går sönder, när gräsmattan skall klippas, när båten skall fixas, dessutom är ni helt ovärdeliga såsom förare av bil med husvagn i storstäder som Paris14.gif\ (för vem skulle läsa kartan om kvinnorna var tvungen att köra)

Förresten kommer du ihåg ditt gulliga inlägg på Dösnack,visserligen från förra året men ändå! tyvärr fick jag inte med bilden- den är mycket åskådlig. Är det möjligen ett bevis på din kvinnosyn kanske?

Citat Sjörövarn under rubriken En utmaning :

Ojoj, hur ska det nu gå för alla kvinnor nästa år?

Inget sex får de, och en ny trafikregel blir det också...

Kan du tänka dig att göra ett avslut nu i debatten mellan oss innan siteadmin slänger ut oss och degraderar debatten till avd dö-snack, där den eg hör hemma.

Birgitta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hoppas att alla förstår vad vi menar...

...Till sist, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du.

Vett och etikett på BryggSnack

• Posta inte INTE samma inlägg gång på gång.
  • Företagsreklam censureras.
  • Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE!
  • Uppmaning till brott.
  • Bryggsnack är en mötesplats för båtintresserade och inget annat.

Ni börjar denna tråd spåra ur... Suck!!!

maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just en snygg politiker, för det har jag för mig Du sa tidigare att Du är. När Du får mothugg, så bara lägger Du ner och försöker skoja bort det... Ingen större skillnad på vad Karl-Axel gjorde i en annan tråd när han fick mothugg, och jag vill minnas att även Du raljerade över hans agerande !

: skriver Sjörövaren

Märkte Du aldrig att Siteadmin raderade tråden. Vad snackar Du om? Den politiker som inte vågar ta en debatt är ingen riktig politiker - men nu är det ju faktiskt inte som politiker jag ibland dyker upp på den här siten utan som båtägare och vän av havet. Jag delar mångas uppfattning, låt oss gärna diskutera olika beslut, lagar och förordningar - men lämna partipolitiken därhän. Likaså är det trist att läsa alla påhopp på politiker - som om de var skurkar allihop. Ni som är missnöjda - starta ett eget parti - eller hellre, låt oss hålla oss till båtar och  båtlivet i det här forumet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tanken kanske(får vi hoppas) god att registret bidrar bättre koll på båtar och om det blir skatt att 100% plus ränta och moms osv. kommer tillbaka öron märkta till sveriges kust och sjöar till båt och natur runt och på våra vatten!  men det är ju lika troligt som att kommunisterna trodde dom skulle vinna kalla kriget! nån som vet hur dom ska registrera alla båtar och vem kollar det? polisen? vem kollar mitt båtkort när jag är ute och åker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Birgitta

PS Rexco: Nu har det bildats en borgerlig allians för biltullarnas bevarande, det är väl lustigt2.gif\. Alla gå vi åt samma håll, såsmåningom.

Där har vi svaret från Birgitta , att ett eller två rötägg kan förstöra en hel middag . Skulle man bara leta efter dom som har en annan åsikt än den som partiet framhåller .. så hittar du  det ÖVER ALLT !!!!!!!
Skulle avarter vara representativ för en hel gupp ???? 
Skit argumentation !!!!!!!!!

Jocke med en SeaRay

post-11345-1394234578,144_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Partipolitik???

Visst märkte jag att de tog bort tråden:
Citat:
Den andre politikern lyckades med sina trix få bort en tråd, får se om Du lyckas denna gången!

Vilka fina taktiska drag ni gör, först basunera ut att ni är politiker, sen när det blir hett gnälla om att ni som politiker blir påhoppade...
: skriver Sjörövaren

Vem har basunerat ut att han var politiker? Inte jag i alla fall! Att se´ n någon gick in på min hemsida och fann ut det kan väl inte jag hjälpa. Och att sedan påstå att jag trixade så att man tog bort tråden är bara befängt. Hur skulle det ha gått till?

Håll Dig till sakfrågan, kritisera gärna mina och andras åsikter men ge f.. i att kom med en massa påståenden om oss som grupp.

21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att Admin vill att vi undviker partipolitik, men nyfiken som jag är:

Carl-Axel, hur ställer ni er till detta förslag ang register och körkort?

Jag är seriöst intresserad och är inte ute efter billiga poäng eller nåt sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag påstår: Att det visar att det inte är partibundet om Stockholmarna vill ha biltullar eller ej! Hur kan du utläsa ett svar ur ett påstående?? Ett svar får man när man frågar!!

Jag påstår också att det är de boende i Stockholms kommun som skall bestämma om de vill ha kvar biltullarna.

OM en majoritet av stockholmare anser att deras boendemiljö förbättrats, att störande trafikbuller minskat, att lokaltrafiken fungerar bättre i innerstaden och att luftkvaliten blivit mycket bättre OCH detta innebär att DOM väljer att behålla biltullarna så får vi i övriga länet finna oss i det. Vill de inte ha biltullar- så skall det inte heller vara några biltullar.

Birgitta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter rimligt.

Åter till båtar och havsliv- det är bara 8 och 1/2 månad kvar till jul1.gif\ så det är bäst att passa på och glädjas åt att sommaren åtminstone kommer emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och i jul har jag sommar i en månad till. i thailand ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...förlåt...

Hur många månader är det kvar till jul sa du?

10/3...

10/4

10/5

10/6

10/7

10/8

10/9

10/10

10/11

10/12

...24/12

Hur många månader blir det...? 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beskattning vill jag ej ha ,men förarbevis eller skepparex vore inte så dumt, det finns så många sneseglare som är ute på sjön i snabba båtar.

Jag sticker väl ut snäsan här  men det som jag har sett när jag varit ute till sjöss så tycker jag att det behövs ett förarbevis.

kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm

Okey då det är väl 9 månader och några dagar till då2.gif\  Jag ger mig!

Felräkningen beror på att det är bra mysigt att plocka in julgranen dagen före julafton 1.gif\.

Gulan for ever!!!! Så lätt knäcker man inte en gula fast ni försöker!  Ni jobbar verkligen på  vara så inihoppsans otrevliga som det bara är möjligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man lovar att INTE fortsätta sina inlägg, utan säger

detta är mitt sista inlägg i debatten...jag LOVAR....

hur tro värdigt är det?....se följande inlägg...

POLITIKER i ett nöt skal....och hon vill INTE kännas vid det....

Funderar bara, varför? 

Ser fram emot ett svar Birgitta

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I egenskap av Arkivdykare/båthistoriker skulle ett tidigt båtregister ha
underlättat betydligt, och vår båthistoria varit skildrad mer korekt än vad som är fallet idag (i var å varannan text som rör fritidsbåtens historia förekommer faktafel, luddiga formuleringar och skrönor som tas för sanning).

Som båtägare kommer ja nog alldrig ifråga vad det gäller registrering  av min flotta då inget flytetyg är längre än 7 meter eller går snabbare än 15 knop. Körkort behöver ja nog knappast heller.

Bild: Dagen efter låg isen överallt!

post-1968-1394234578,6903_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som med säkerhet vet vad för utbildning som krävs (räcker det med förarbeviset för båtar över aktuell gräns, vad det nu blir...), hur många som saknar utbildning av båtägare som har båt inom gränsvärdena och hur många utbildningsplatser det kommer att finnas det närmaste året för dem (eller oss?!!)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det inte registreringen av båten och eventuella skattesatser jag tänkte på främst, utan kraven för att ens få framföra båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med största säkerhet LÖA, som ju också reglerar bl a krav för lanternor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först till V8dc: Vi säger absolut nej till både registrering och sjökörkort - ingen tvekan.

Så till Sjörövaren: Vem fasen har propagerat för att man skall få köra runt berusad? J...a trist metod att debattera några av er! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte hur någon kan tolka mina inlägg som att jag propagerar för att köra runt berusad. Blir ni berusade efter en grogg har ni definitivt problem.

Att sedan några av er tycker det är trevligt att man framöver riskerar att när som helst bli bordad av en kustbevakningsbåt för att blåsa i en alkometer kan jag inte fatta. Gud vilken tjusig upplevelse. Men visst, tror man att man genom detta kommer tillrätta med dem som kör runt berusade och ställer till det? Vilken fantastisk tro på samhället. Det är ju tur då att det finns politiker som fattar sådana visa beslut så att vi alla kan färdas tryggt på havet.

Jag har inte vid något enda tillfälle propagerat varken för min partipolitik eller mot någon annans. Men vissa av er tycks helt förblindade av hat mot politiker som GRUPP. Det är lika intelligent som att dra alla båtägare över en kam.

Usel debatteknik är det minsta man kan säga om ert sätt att debattera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rösta på alla utom dumma jävla sossar, kommunister, miljöpartister, så slipper vi detta register 

God sommar med, på båten

Bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstod så blir gränsen 7 m och inget annat för kompetenskrav. Ibland skrivs det körkort, ibland förarbevis. Avses då befintligt förarbevis?

Tycker man kunde lagt in en parameter på farten också. Nästa år så är väl mässorna fulla av båtar på 6,90 m och 600 hästar. 30 knop vore en mer än väl tilltagen övre gräns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga jävla gränser är bra!

Var tog det egna ansvaret vägen????

Måtte detta vansinne sluta som bara ett förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner att debatten börjar närma sig vägs ände men ändå - att bli påverkad är inte samma sak som att bli berusad. Skyttar i OS och VM drack gärna en starköl ellr två före tävling. Den påverkan i form av lugn det gav gjorde att man blev stadigare och sköt bättre - därför förbjöds det. Inte var de berusade, inte. Blir man berusad skall man definitivt inte köra båt och blir man berusad efter en grogg eller två öl skall man ge fasen i att dricka.

Man FÅR INTE köra berusad till sjöss - varken idag eller med ett kommande nytt lagförslag. Skillnaden mot på land är att idag är det upp till den enskildes eget omdöme till sjöss medan det på land är en strikt gräns - 0.2. Det betyder att om kustbevakning eller polis ser någon framföra en båt på ett märkligt sätt blir vederbörande stoppad och fälld för fylleri. Slumpvisa kontroller av båtförarna är inte tillåtna - men förslag finnes och det är mot detta jag vänder mig. En kustbevakning skall skydda vår kust mot yttre fiender och inte hålla på med att i onödan trakassera vår egen befolkning. Jag kan inte se något som helst skäl att kustbevakningen t.ex. skulle lägga sig på lur för att kontrollera alla de båtar som på en söndag em. återvänder från Danmark - väl medveten om att de allra flesta har druckit ett antal danska öl.

För mig är båten - och havet - den ultimata frihetskänslan. När jag lämnar hamn inträder en ljuv känsla - bakom mig lämnas allt skit som arbete, problem och myndighetssverige. Nu tycker många av er att myndighetssverige skall följa mig hela vägen ut i havsbandet i form av kustbevakningen. Själv tycker jag det är gräsligt.

Jag får lov att dricka min grogg - när jag vill - både enligt dagens lag och den kommande. Det tänker jag göra oavsett vad några av er tycker. Jag tror på människan egna förnuft och omdöme och har inte alls den tilltro ni har att stiftar vi bara en ny lag, en ny gräns så blir allt bra. De som kör runt rattfulla till sjöss eller på land gör sig idag skyldiga till ett rejält lagbrott. Att börja jaga vanligt hyggligt folk leder inte till att man kommer åt den grupp som missköter sig.

Scenariot med kustbevakningens båt som tyst glider in i en naturhamn för att testa båtförarna en härlig sommarkväll hoppas jag slippa se. Koncentrera resurserna där de behövs i stället och lita på vanligt folks förnuft. Jaga busarna och dårarna i stället 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu giter jag inte hålla på med den här meningslösa debatten längre. Några av er behöver växa upp. Att föra debatt på den nivån roar möjligtvis er själva.

Det är sådana som ni som gör att man så snabbt som möjligt vill komma ut till havs - bort från eländet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...