Gulan 0 Postad 13 Mars , 2006 Ja rövarn hittils har även jag råd med att betala 100 kr för registerhållningen. Det är klart att om det skulle handla många tusenlappar per år i avgift så vore det ohållbart för många, kanske de allra flesta, även för mig(en förskollärarlön är inte särskilt stor) Som det ser ut idag så är det förarbevis och register det handlar om och det tycker jag är rimligt, i synnerhet förarbeviset! Det är lite synd att det inte gäller alla båtförare. Där borde det gälla samma regler som för skoterförare=ALLA som framför fordonet skall ha körkort. Det är en svaghet i förslaget att förarbeviset endast skall gälla alla som kör båtar över 7 m, det borde även gälla dem som kör snabba små båtar. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 13 Mars , 2006 Ja det kan hända att du har rätt! Bara en tanke:det kanske vore idé att lägga ihop det med bilregistret. Jag är tyvärr inte insatt(eller tack å lov) i den högre ekonomin, jag har fullt upp med att hålla ordning på nin egen ekonomi. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 13 Mars , 2006 Näe, det törs jag inte -gubben skulle inte bli glad om jag börjar karva i ögonstenen Men du, om du bygger om din för och monterar på ett bogvisir så kan du mäta båten med fören uppfälld Då finns det hopp för dig med! B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
siteadmin 52 Postad 13 Mars , 2006 Hej, Här på maringuiden.se har ni ju det gratis än så länge. Klicka här för att gå till Frivilliga Båtregistret. Vi kanske skall anpassa det lite och göra ett frivilligt båtregister av det. 100 :- / år och båt låter ju rimligt. Hälsningar maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 15 Mars , 2006 ja kapten kolja din båt seer ju ut att klara sig från registrering så de är vl därför du e så positiv till register.samma gäller hustran å gulan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Nähä, kära du. Gulan är minsann flera centimeter för låååång Så det blir allt vackert till å slanta upp reg.avgiften! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Ja, 100 kronor , kan jag nog få loss om jag biter ihop. Det blir till att spara på något annat. Nej skämt åsido, inte är det båten som kostar pengar just nu, hundskrällena har varit hos veterinären för 850 kronor och om det är något som är dyrt så är det att ha hund. Men kul är det och ack så tomt det vore utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 Mars , 2006 D tror ja inte klara sig precis på gränsen 23 fot = ca 7 M... Detta är så nära så d går att Mygla bort... Men i mitt fall så är båtjäveln 23,55 fot = 7,20 så jag åker på skiten iaf... !!!MVH REXCO!!! Som seriöst har funderingar på att kapa bort Badbryggan. Allt för o slippa skiten som förpesstar vårt Land... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Fortsättning: förarbeviset kommer att stå dom flesta betydligt dyrare, det är inte klokt att det skall kosta runt 2000 kronor för en studiecirkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Fasen oxå, jag har också badbrygga, det blir 7.40 men rövarn tyckte jag skulle försöka såga av lite framtill Dom som har stålbåt kanske kunde fundera över bogvisir och mäta båten med visiret uppfällt, tänk vad det skulle umnderlätta i och urlastning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 Mars , 2006 Med tanke på hur löjligt lätt d är och ta ett förarbevis, och inte att förglöma dom pinsamt låga kraven för o få ett bevis... Min gissning är att det kommer å göra skit och inget ting angående säkerheten på sjön... Det måste vara mer praktik hade räckt med lite körövningar ungefär samma som på Bilkort... Det måste bli en modärnare utbildning med både teori och praktik tillägning, ankring, körning äfter sjökort etc för att det ska ge något... Framförallt så måste det finnas ett intresse från folket... För annars så blir det bara skit.. dvs dom går dit gör det simpla provet klara det får fjantlappen och lär sig inget... Men om man går dit av egen vilja, e mä på lektionerna visar intresse och går in för det så ger det resultat... !!!MVH REXCO!!! Som redan har och Lappen och har haft den länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Mars , 2006 Näe Kolja! Håller inte med dig. Visst finns det väl humor och skämt här? Det är ju just på grund av humor och alla skämt som det har varit lite ansträngt här på MG ett tag. Vi blev ju förpassade till skamvrån till och med. När det gäller körkortet, så råder jag alla att ta förarintyg nu! 2000 kronor kommer absolut inte summan att vara när körkortet är ett faktum. Idag sker utbildningen i cirklar, så blir det inte när det är lagstadgat. Då får man nog räkna med att tömma börsen på minst 10 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 Mars , 2006 Helt rätt Terra när det är något som man måste ha så brukar det bli jävligt dyrt... Kan räkna upp lite måste ha grejer... El tex riktiga utsugarpriser från elbolagen... Vatten Och Avlopp för dom som har Komunalt... Bensin och Diesel... MM Etc blabla... Allt detta är sådant som dom allra flesta behöver för att överleva... Och det fula är att Staten ligger bakom alla höjningar och rävspel.. För att dra in mera pengar på sådant som vi måste ha... Så jävla fult så d finns faan inte... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Det är ju inte bara det som staten tar betalt för jag sitter just och skriver nubbevisor till ett sillkalas och kan bjuda på en skattebörda till: Melodi: Höga berg å djupa dalar! Nu tar vi vår lilla nubbe som är gjord utav grannens stubbe. Den botar alla sorters värk sätter fart i skjorta och i särk Vi gynnar staten var gång vi tar en sup till maten. Vassego mina herrar! tänk på de´ ni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 15 Mars , 2006 Tänk possitivt,andas med magen,njut över att leva.Fnissa lite,ta inte allt så alvarligt,våren kommer nog.Skit i politiken,gör nåt åt den om du vill,älska och LEV...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 Mars , 2006 Du har nog rätt... Det är den här envisa sega vintern som gör att man tappar tålamodet lättare än vanligt... Låt oss hoppas att det blir en toppen Sommar som kompesation för en seg vinter... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 15 Mars , 2006 Väl talat, lite fniss har ingen dött av, däremot så har jag hört att det är farligt att aldrig skratta och ha roligt. Vänta bara,,,,, snart är det sommar,i alla fall om ett litet tag, och då det komma roligt om inte förr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser