Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2006 Båtregister införs nästa årBesked från Ulrica Messing i dag Ett båtregister införs i Sverige nästa år. Det uppgav infrastrukturminister Ulrica Messing på tisdagseftermiddagen. Ministerns besked kom efter att hon redogjort för huvuddragen i den kommande trafikpolitiska propositionen inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen. Men landets båtägare vill slänga registret överbord. – Vi kan inte göra annat än att protestera mot det. Vi har inte förstått motivet med något register, säger Göran Andersson, ordförande i Svenska Båtunionen och före detta sjötrafiksdirektör på Sjöfartsverket. Svenska Båtunionen är en av Europas största båtorganisationer och representerar över 150000 båtägare i Sverige. – Jag vet inte om det är till för att regeringen ska kunna ta ut mer skatt eller så. Men vi ser ingen nytta med registret. Det är mer våld än nöden kräver, om man säger så, säger Göran Andersson. Kommer ett register att innebära mer kostnader för båtägare? – Ett register har aldrig införts utan att de registrerade har varit tvungna att betala för det. Lades ned Frågan innehåller också ett politiskt spel. 1989 införde den socialdemokratiska regeringen ett obligatoriskt båtregister för båtar större än 5 meter och 18 hästkrafters motorstyrka. Det registret lades ned när de borgerliga kom till makten. Registret togs senare över av Stöldskyddsföreningen och försäkringsbolagen. Det var då frivilligt, men lades ned det också. Om regeringen får som den vill kommer också ett obligatoriskt förarbevis, ett körkort, att införas den 1 januari nästa år. – Det är motorstyrkan som ska avgöra. Var gränsen ska gå ska undersökas, säger Ulrica Messing till SVT:s Rapport. – En obligatorisk förarutbildning är vi positiva till, säger Göran Andersson. Båtägarna ska diskutera frågorna i morgon vid ett båtting under den pågående båtmässan i Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Mars , 2006 då kommer den där jävla skatten som ett brev på posten när sossarna märker att här finns det pengar att hämta..... Uppror. Namnunderskrift. Marcus Gedda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2006 Njae, säg inte det Gedda. Förslaget kanske till och med är bra. Med över en miljon båtägare som sura går till valurnorna så?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Mars , 2006 sant så sant iofs,... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 7 Mars , 2006 Terrafobica skrev: Obehaglig nick du har, hav skatt? Sorry Terrafobica ! Såg inte att du redan startat en tråd i ämnet. Inte min mening att sno tråden ! Hav skatt, får vi verkligen INTE hoppas ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 7 Mars , 2006 Aldrig någonsin att min båt ska föras in i något register!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Mars , 2006 ska jag känna mi lugn nu då eller jag menar jag har ju ett vrak :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 Mars , 2006 Nu jävlar ska Sossehelvetet bort föralltid... Jävlar satyg är va d är Nu är jag såförbannad så faaan... Borde lägga ner Skitpartiet sparka hela skiten åt helvete... !!!MVH EN SUR JÄVLA REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meijer 0 Postad 7 Mars , 2006 Kunde inte sagt det bättre själv!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 7 Mars , 2006 Dags för att skatta ihjäl oss båtägare, vafan ska annars regsitret vara till. Sossarna skiter ju 100% i om någons båt blir stulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekelunden 0 Postad 7 Mars , 2006 Hej! Fröken mässling är ju så smart enligt sossarna att hon hunnit med allt vid 38-års ålder... På dessa Få år har hon hunnit med poster som: år 2002- fortsatt biträdande näringsminister, men nu med ansvar för infrastrukturfrågor, t.ex. 3G och bredband år 2000-2002, biträdande näringsminister med ansvar för bl.a. glesbygdsfrågor år 1998-2000, biträdande kulturminister med ansvar för bl.a. idrottsfrågor år 1996-1998, biträdande arbetsmarknadsminister? med ansvar för arbetsrätt?en. Dessutom jämställdhetsminister. år 2001- Suppleant i SAP:s mäktiga VU år 1995 kandiderade till ordförandeskapet i SSU, men drog sig tillbaka på kongressen till förmån för Niklas Nordström. år 1991- riksdagsledamot Hennes utbilningar m.m: 1984-1987 3-årig samhällsvetenskaplig linje, Sandviken 2000- Statsråd i Näringsdepartementet 2000- Suppleant i socialdemokratiska partiets verkställande utskott 1998-2000 Statsråd i Kulturdepartementet 1997- Ledamot i Socialdemokratiska partistyrelsen 1996-1998 Statsråd i Arbetsmarknadsdepartementet 1996- Ledamot i Gävleborgs Socialdemokratiska partidistrikt 1995-1996 Ordförande i 1995 års arbetstidskommitté 1993-1997 Suppleant, Socialdemokratiska partistyrelsen 1992-1996 Ledamot i Ungdomsstyrelsen 1992-1996 Ledamot i Statens Institutionsstyrelse 1991- Riksdagsledamot 1990-1996 Suppleant, Gävleborgs Socialdemokratiska partidistrikt 1990-1993 Suppleant, Socialdemokratiska Ungdomsförbundet 1990- Arbetade för Hassela Solidaritet och Hassela Kollektivet, behandlingshem för missbrukare (tjänstledig sedan oktober 1991) 1989-1990 Ledamot i skolstyrelsen i Hofors 1989-1990 Ledamot i kommunfullmäktige i Hofors 1987-1990 Ombudsman för Sandvikens SSU-krets och Gävleborgs SSU-distrikt 1987 Lärare i svenska för flyktingar, Hofors Arbetslivserfarenhet: O = N O L L Egen Båt: ? *Heja Sverige* /Lasse //admin Har tagit bort länkarna för dom var väldigt konstiga och ledde ingenstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 7 Mars , 2006 Är ingen förspråkare av båtskatt, men har ni tänkt på hur farleder, prickar fyrar o sånt finanieras? Sjöfartsverket ska ju vara vinstdrivande, så det tas ut en sk farledsavgift av yrkessjöfarten som sällan nyttjar båsportleder.(aldrig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 7 Mars , 2006 Körkort är väl ingen dum ide om man ser hur många beter sig på sjön, både motorbåtsfolk och seglare. Märkligt att sjövägsreglerna skall vara så svåra att lära sig för så många. Hehehe....nu blir det väl liv i luckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utby_inc 0 Postad 7 Mars , 2006 Jag blir så jävla less!! Min båt skall tankas full med civil olydnad och missa ev. register mm!! Vilken sosse-organisation kommer att ta (BRA?) betalt för examinering av förarutbildningar och hur skulle det funka i praktiken? Lagändring så det blir straffbart att framföra en snabb båt utan bevis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2006 Jag har röstat på dem i hela mitt liv Men nu har jag fått insikt och lovar bättring. Är jag förlåten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sfinxon 0 Postad 7 Mars , 2006 Rösta blått för ni är väl sjömän! Får panik när jag tänker på vår totalt onödiga skatteslukande regering. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utby_inc 0 Postad 7 Mars , 2006 Du verkar trots lite bagage vara en hyvens kille så givetvis finns föelåtelse för en botgörare 10 st Ave Maria och enbart blåa tankar så är det ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2006 Säkert kommer man att gå in i försäkringsbolagens register och snoka rätt på vilka som har båtar. Vi kanske skulle försäkra varandras båtar här på MG utan insyn? När det gäller skatter, ja herrejösses, förmodligen så finns det väl ingen annan grupp som så urskiljningslöst kastar ut pengar på brahaprylar. Prylar som genererar moms. Bränsle? Skatt på skatt. Hur skulle skärgården överleva utan båtfolket? Det här är verkligen inte övertänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2006 Inge ave maria heller! Ateist. Men lovar bot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 Mars , 2006 Den skatten har vi sedan länge betalt iform av drivmedelskosstnad så kom inte med d dravlet... En viss del av drivmedelskatten en mycket liten del går tillbaka till billismen iform av nyavägar osv... men vi båtägare då vad faaan får vi??? Ingen kan lura i mig att underhållet på fyrar etc kosstar lika mycket som en ny motorväg tex... Dom jävla asen har blåst oss båtägare länge nog nu så nu är rättan tid att slå näven i bordet så Flisorna ryyker... Sossarna MP V kan fara åt helvete... det är dags för lite seriösa ledare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utby_inc 0 Postad 7 Mars , 2006 Liknar SPAM men ... ave MARINA eller ave Moderata förslås i stället Goder natt //utby inc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 7 Mars , 2006 Nu blir man bara båtregister är åt H-E körkort ok. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 7 Mars , 2006 Om yrkessjöfarten enbart skulle betala sina egna kostnader, då skulle vi på kort tid ha en skärgård utan en enda prick,inga fyrar osv. Då kan vi snacka om båtskatt, jädrar vad dyrt det skulle bli. Mao är fritids sjöfartens del av sjöfartsverkets kaka betalad av yrkessjöfarten, eftersom sjöfartsverket skall vara vinsdrivande så går inga skattepengar dit idag! Är det rättvist att en tanbåtsredare i Grekland skall betala våra prickar i båtsportlederna? JAg tycker att tonen här på forumet tenderar till att närma sig sandlådan, SKÄRPNING!!! Det var kul att hitta denna sida, men nu är det nog, är trött på alla barnsliga utbrott o svordomar. Glädje o humor är en viktig del i livet, o den finner man oftast inte här, vilket jag tycker är synd. Tack för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 7 Mars , 2006 Det är trist om det skulle slås på skatt på båtägandet. Inget jag skulle vilja se. Kan man kanske utlandsregistrera sin båt och försäkra den i ett utländskt bolag? Jag är possitiv till förslaget om körkort men undrar över det Messing sa i Rapportintervjun. Hon menade på att ett ev. körkort på sjön skulle koncentreras kring motorstyrkan. Det kanske vore bättre att begränsa till storlek och motorstyrka t.ex. båtar under 5m med 40hk eller mindre får framföras utan körkort. För ingen kan intala mig att det är helt riskfritt att framföra en båt på säg 25-30fot utan erfarenhet, hur svag motorn än må vara. (och snälla inget segelbåt/motorbåtsnack nu) /Magnus - oroad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 8 Mars , 2006 Nog svårt o klara det körkortet du haha... Har både Förarbevis Vhf radar mm... Lättfixat... eftersom det knappast är fråga om någon uppkörning utan ett teoriprov både på förarbeviset och på Skeppare B... Så hur kan du tro att det kommer bli bättre med påtvingad kunskap i form av ett Körkort lika lättfixat om inte lättare en dagens Eu moppe kort... Och kommer det bli mindre fyllekörningar med ett obligatoriskt körkort??? Knappast... Påtvingad kunskap ger en negativ effekt och inget annat... Du drömmer... Se bara på biltrafiken folk kör precis hursom helst och skiter i d mesta fulla o jävliga å d finns ingen ting som varken du jag eller fan själv kan göra något åt sorgligt men sant Punkt slut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 8 Mars , 2006 Snälla ,Kolja var kvar,du behövs.Om adrelaninet skvätter,behövs du destomer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 8 Mars , 2006 Jag håller med hustran i ovanstående! Personligen så tror jag inte att båtfolket blir ruinerade utan det är mer principen som retar gallfeber och får stenåldersmannen att träda fram med påk och skinntoga! Jag tror nog att om man slår sig ner på en sten först och tänker lite så hinner förståndet ikapp. Det kan inte vara hela världens undergång, har man råd att köpa båt för flera hundra tusen ( i många fall långt över miljonen)så kan man i alla fall inte skylla på bristande betalningsförmåga. Och egentligen, vad skiljer en snöskoter från en motorbåt, båda låter och luktar lika illa och skoterägaren får ju dela båtägarens öde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 8 Mars , 2006 Och egentligen, vad skiljer en snöskoter från en motorbåt, båda låter och luktar lika illa och skoterägaren får ju dela båtägarens öde. En dumhet rättfärdigar väl inte en annan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 8 Mars , 2006 Så sant Som d är sagt V8... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
siteadmin 52 Postad 9 Mars , 2006 Hej, Vi har lagt ut en omröstning i frågan om Båtkörkort och Båtregistrering. Klicka här för att komma till omröstningen. Hälsningar maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser