Jonas_Pettersson 1 Postad 7 Mars , 2006 Läste i senaste nummret av praktiskt båtägande, om färger i stuvutrymmen. Kan man inte måla med vanlig oljebaserad färg. Måste man ha dom där svindyra specialfärgerna , International mm. Ska måla om i mina stuvfack plus i kölen mm. Någon som vet om det går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 8 Mars , 2006 KLart du kan måla med vad du vill, det är bara frågan om hur bra färgen sitter... Men för att vara allvarlig, jag har använt vanlig linoljefärg och alkydoljefärg på diverse gamla träbåtar, inga problem. Hade en båt som var helt o hållet målad med Alcro målarfärg, eh alkydoljefärg avsedd för hus o fönster. Funkade utmärkt. Inte samma glans som på riktiga båtfärger, men den höll bra, jag brukade bättra färgen varannat år, vart tredje år, det räckte för en gammal bruksbåt. En bekant målade båten invändigt med vanlig vattenbaserad latexfärg, det gick det oxå. Kanske inte så båtmässigt, men helt OK på den båten. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 8 Mars , 2006 Det viktigaste är som vanligt underarbete. Avfetta ordentligt och rugga upp ytan så kan du använda vanliga färger. En bekant till mig använder servalac till båten (träbåt) och det fungerar utmärkt. Han är dessutom på gränsen till pedant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 376 Postad 8 Mars , 2006 Jag har planer på att använda enkomponents alkydoljebaserad golvfärg för garage och liknande i mina stuvfack, borde funka bra och vara ganska billigt. Annars har Biltema en billig tvåkomp i ljusgrått, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78106 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser