Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
JanAke

Enklare skaffa VHF-tillstånd

Rekommendera Poster

Nu blir det enklare för fritidsbåtsägare att skaffa tillstånd för VHF-radiosändare (båtradio).

Post- och Telestyrelsen lanserar nämligen en ny webbtjänst där det bara är att fylla i ett formulär och slipper därmed skriva ut och posta ansökningsblanketten.

formulär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man gå kurs för vhf ?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för tillståndet. Vem säger det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen kollar om man har certifikar eller tillstånd, men att använda den rätt och få ut allt vhf:en kan ge så behöver man ta certifkatet. Inte heller är det svårt att ta det, själv gick jag en kurs nu i vinter. Tre träffar och sedan prov, enkelt men gav mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att på stenåldern fick man meddela PTS att man hade cert, rätt eller fel. I övrigt delar jag föregående inlägg om att det inte är några problem med att ta/få certifikatet. Och detta är i alla fall en trygghet att ha. För om inte för annat sin egen skull. Det kan ju bli ett skarpt läge och då är det tryggt att veta (teoretiskt) vad man skall göra och på vilket sätt. Så för er/din egen skull ta certifikatet!/Nitro

Ps. det är inte bara i vår lilla ankdamm som man kan bruka VHF:n!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hoppas att alla är överens nu. Jag ville bara lägga ut en länk för att visa hur lätt det är att få tillstånd nu, förut fick man skriva ut en blankett och skicka med posten.26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK Det va som jag trodde tack 2.gif\.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...