Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Ivansen

Gasolflaskors orientering

Rekommendera Poster

I alla installationer jag sett står gasolflaskorna upprätt, men jag undrar om det är ett krav? Jag skulle av utrymmesskäl vilja montera flaskan liggandes på sidan, men det finns troligen en hake. Som jag förstått det så är innehållet i flaskan delvis flytande och delvis i gasform. Eftersom gasen flyter överst så är det kanske lämpligt att avtappingen sitter på toppen, men det vore trevligt att få teorin bekräftad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, gasolen i flaskan är i flytande form och därför måste flaskan stå upp.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
din teori är helt korrekt, gasolflaska/tub måste stå upprätt pga av att innehållet är i flytande form, endast gasen finns på topp.

Så montera inte flaskan/tuben på något annat vis. När jag var och förnyade mitt Adr-intyg senast så öppnade kursledaren ventilen och satte fyr på en gasoltub, när han sedan välte tuben på sidan så var effekten rent häpnadsväckande.

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans. Nåja, jag får gå på plan B, nämligen att koppla ihop två 2012-flaskor istället. Det ger mig knappt 4kg gas mot P6:ans 6kg, men det får räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men o andra sidan så kokar ju vattnet så mycket fortare när flaskan ligger ner.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan (smoegen) och Alla andra.

Kan Stefan mer beskriva hur det såg ut när man välter flaskan då det brinner, så man slipper kolla själv för att få veta.

Har bara sett när man tar hål på en gasolledning och tänt fyr. (Brandkårens övningsområde) Det var en trevilig upplevelse, lite varmt att ta sig fram och stänga av gasen. Trots skyddande dimma från brandslangen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan en vild gissning vara att elden slocknar om flaskan välts. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man öppnar kranen på en P6 fullt öppen o tuttar fjutt så har man en flamma på nån meters längd, om man sedan tar och vänder upponer på flaskan strömmar gasen ut i vätskefas, flamman blir flera meter lång. Effektfullt kan jag lova. Har provat detta på en brandkurs för ett par år sedan

Om man sedan vill släcka en gasflamma så är pulver mycket effektivt, det slocknar direkt, men gasutströmmningen finns ju kvar, så risken för återantändning är mycket stor.

Man kan göra många skojiga saker med gas, man kan hälle ett par liter vatten i en vanlig plåthink, spruta sedan i gasol i vätskefasen (upponerflaska). Vattnet fryser omedelbart till is tillsammans med den flytande gasen. Det ser skumt ut när man sedan tänder eld på isen, det ser ju ut som vanligt sketet fruset vatten.

OBS!!! PROVA INTE HEMMA UTAN NÄRVARANDE BRANDPERSONSAL, det brinner som fn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det finns flaskor som är gjorda för att ligga. T ex våra truckar på jobbet. Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt, med två uttag. Trucken tar vätska, det andra för tex värmare (gas). Troligtvis svårt att få bytt på båtmackar/-hamnar. ;-)

Ganska stora, tunga och dyra dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...