Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Terrafobica

Seglarord

Rekommendera Poster

Seglare har ju en terminologi som är rena hebreiskan för den oinvigde.  Men jag är nyfiken på vad olika ord betyder, vad är t.ex. lystal?  Förklara gärna andra obegripliga ord också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Ville!  Just ordet lystal har jag sett överallt, nu vet jag.  Och det här med segelbåt, vi får väl se.  Just nu trivs jag med skutan jag har, men i en framtid kanske, kanske.  Den långsamma farten är fin och något jag oftast kör i med min båt, runt 6 - 7 knop.  Då är dessutom motorn i stort sett tyst.  En rejält stor snipa eller någon annan typ av deplacementbåt ligger också fint till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lystalet baseras på erfarenheter från kappseglingar.

Sambandet är enkelt:

seglad tid x lystalet = beräknad tid.

Den som får kortast beräknad tid vinner seglingen.

Lars Olov Norlin som konstruerat flera segelbåtar införde systemet och utgick från sin egen konstruktion Allegro 27 som fick lystalet 1,00. Snabbare båtar har högre lystal och vice versa.

Att sätta ett preliminärt lystal på en båt som aldrig kappaseglat är däremot ett mera komplicerat kapitel så det får någon bättre insatt person redogöra för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har som sagt väldigt fin gemenskap i vår klubb.  Och de jag umgås med mest är seglare.  Var ute i somras i en Comfort 30, trevlig båt.  Men de har också varit ute med mig, så det är ett givande och tagande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska vi inte vara sådana Christer, med tiotusentals inlägg blir det ju en viss rundgång.  Ibland även i mitt huvud2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...