Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
flipbop

Synpunkter på Aquador 22 HT

Rekommendera Poster

Har sedan en tid funderat på större båt. En modell jag tittat lite extra på och som verkar passa våra syften mycket bra är Aquador 22 HT. 

Om man ser på ägarnas omdömen under Medlemmars Båtar och BåtGuiden verkar ju de flesta helnöjda.

Några frågor:

Vad kan man förvänta sig för bensinförbrukning med VP/Mercruiser 4.3L (205-225 hk?) vid topp- resp marschfart?

Vilka år byggdes båten på Irland? Bara 2000? Om det är så att den har sämre kvalitet om den är byggd på Irland, vad är det då särskilt man ska se upp med?

Någon som märkt av problem med vatteninträngning via främre ankarboxen som det skrivs om på http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____4006.aspx?

 

Andra synpunkter, positiva som negativa, tas tacksamt emot. Många frågor blev det...8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för det, Bossee! Studierna fortsätter...

Ingen som har egna siffror betr bränsleförbrukning eller om ev vattenintträngning (enl länk ovan)? Annat?


Mvh,
//flipbop


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej,


Jag har haft 2 st Aquador 22 HT och tycker att det är en toppenbåt. Man skall dock tänka på att om man vill vara ute längre perioder på tex. semester så blir det väldigt trångt om man är fler än 2 personer.


Den första AQ 22 HT jag hade var en -98 med VP 4.3 GI den hade också rostfria duopropellrar. Fördelen med duoprop var att den gick väldigt stabilt även i låga farter dvs. inte slingrade sig i farter runt 4-6 knop. Medelförbrukningen låg runt ca. 1,25 l/nm.


Min andra AQ 22 HT var en -01 med Mercuriser 4.3 EFI (det är väl samma motor igentligen), den hade ett Alfa one-drev med singelpropeller. Denna båt var faktiskt snabbare och maxfarten var 38 knop. Med detta drev ville båten dock slingra sig i lägre farten vilket kunde uppfattas som störande om man körde längre sträckor i ca. 5-6 knop. Förbrukningen låg mellan 1,2-1,5 l/Nm beroende på körsätt.


Vad det gäller båtarna som är tillverkade på Irland så har jag samma information som inlägget ovan, båtar från 2000 samt vissa båtar från 2001 är tilverkade på Irland. Detta kontrolleras enklast genom att titta på båtens serienummer som finns på akterspegeln, börjar nummret med IR är det en irlandstillverkad båt. Börjar serienummret med FI är den finsk. Enligt återförsäljarna skall alla de brister som fanns på båtarna från Irland vara åtgärdade. Jag har tittat på flera 22:or och min mening är att de som är tillverkade i Finland har betydlig bättre finish.


Lycka till med båtköpet!

Mvh

Flippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 20.gif\ Tack för värdefull info, flippe! Det är alltid extra intressant när det kommer direkt från källan, så att säga.

Hur tycker du den är att köra när det går lite sjö? Flippern jag har nu är lite stötig när det är krabbt, så det skulle ju sitta fint om man kunde få en mjukare gång på köpet.

 

Jag synade efterföljaren (23 HT) lite närmare nu i helgen, på båtmässan utanför Köpenhamn. Jag gillade vad jag såg (årets understatement...). Visst, den är ngt större, men i stort verkar de väldigt lika. Dörren i fören på 22:an ersatt med lucka tycker jag dock var en nackdel. Priset var en annan nackdel ;-).

 

Studierna och jakten går vidare...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag vet ej vad du har för Flipper att jämföra med. Innan jag hade Aquador hade jag en Flipper 630 HT jämfört med den så är det ju stor skillnad på Aquadoren. Den extra längden men framförallt den extra tyngden gör att 22:an går bättre i vågor. Jag har båten i Västervikstrakten och har flera gånger gått upp till Shlm med Aquadoren, då passerar man ju både Bråviken och Landsort där det är ganska öppet hav. Naturligtvis måste man anpassa farten men det har aldrig kännts osäkert även om vågorna gått höga.

 

Mvh

Flippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är en Flipper 575:a jag har. Ja, det är sant, den extra längden (22 fot kontra 19) och den ökade vikten gör säkert en hel del. Nu har jag inte kört/åkt en Flipper 639 HT, men jag inbillar mig ändå att det är ganska stor skillnad mellan de båda Flipper-modellerna (till 630:ans fördel, vassare skrov också, tror jag).

Då lär det säkert inte bli problem med en Aquador...

 

Återigen stort tack för dina synpunkter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...