Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Allarp

Sy om till rulle?

Rekommendera Poster

Hej, är en rookie som behöver lite råd. Är nybliven ägare till en Cumulus. Finns inget rullsystem på den idag men tänkte att det kunde vara vettigt pga småbarn. Har idag en 110% fock som bara är ett par år gammal samt några äldre genua. Är det smartast att låta sy om focken till rullsystem eller....? Tacksam för åsikter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om frågeställningen, men låt oss försöka bena ut den.

- vi börjar med focken. Normalt borde den vara sydd i en relativt kraftig duk. Det, tillsammans med att den bara är ett par år gammal, talar för att det kan löna sig att låta sy om den, dock bör man tänka på förlikslängden. Om det är en fock med full förlikslängd måste man korta av för att den skall få plats i rullsystemet och då går kostnaden upp något.

- sedan genuan. Den är troligen sydd som lättvindsgenua i ganska lätt duk, vilket gör att den inte klarar de hårdare vindar som Du seglar i med den delvis inrullad.

Alltså är nog rådet att sy en ny rullgenua.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gör som jag, ta med seglen till en segelmakare så kan de direkt tala om ifall seglet/seglen går att sy om och vad det kostar och vad en ny rullgenua kostar så får du lättare att välja. De kan även ge dig råd om vilken segeltyp som passar dig bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har låtit sy upp en ny genoa 2 som jag tänker använda som allroundsegel. Den går att använda på kryss också. Ska man sy om en befintlig genoa så är det viktigt att få en riktigt konstruerad dukkompensation. Utan den blir det katastrof att försöka reva. Jag seglade en gång en Najad 34 med en omsydd genoa utan dukkompensator. Man hade bara sytt om förliket så att det gick in i profilen. Nåväl, vinden friskade i och jag försökte rulla in en liten bit genoa. Maken till påse har jag aldrig sett. Hur jag än försökte så blev det bara en stor j-a påse. Jag rullde löst, jag rullade vanligt och jag rullade hårt. Resultatet blev påse varenda gång. Fick rulla in hela och segla stor hem. Jag personligen hade nog satsat på en ny, riktig rullgenoa. Men det är som sagt jag-personligt. Lycka till med Din lösning hur Du nu gör.

M.v.h. Rige-Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...