Daniel1976 0 Postad 5 Mars , 2006 Har en 7,20m DC...2ton 250 bensin V8, Alpha one drev gen 2. allt av årsmodell 1999 funderar på sätta i en ny dieselmotor i den. frågor som är: vilken motorstorlek bör jag ha? räcker en 4 cyl 165 hk TD kan jag behålla mitt Aplha One drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 6 Mars , 2006 förmodligen har det fel utväxling... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Mars , 2006 Inte bra förmodligen utan med största sannorlikhet är det fel utväxling. Vad gäller motorn så är nog (utan att veta vad för båt du har) 165 hk lite trögt, åtminstonde ifall man beaktar att du haft 250. Men det är bra du som vet vad du hade för resurser med din gamla motor. Nej, lämna lite mer info. Så kan nog någon hjälpa dig. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel1976 0 Postad 8 Mars , 2006 jag har 18-30 knop marshfart. ca 1,25 L / distans topfarten är 40 knop. jag är nöjd om denna båt med diesel gjorde någonstans runt 30 knop på top samt marshfart runt 20-25 med en förbrukning på ca 0,8-0,9 jag ska kontakta en återförsäljare för volvo och mercruiser för att prata utväxling och priser för komplett motorpaket. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 9 Mars , 2006 Volvo Penta brukar ha drev med samma utväxling (1,61:1) för V8 och diesel. Hur det är med Mercruiser vet jag inte men det borde vara på samma sätt. Om effekten räcker är ju en annan sak, en hästkraft är ju en hästkraft oavsett om den kommer från en bensin- eller en dieselmotor. Toppfarten kommer säkert bli mycket lägre men eftersom en turbodiesel oftast har ett bra vridmoment på relativt låga varvtal kan den säkert med rätt propellerval räcka till för att få båten att plana och fungera skapligt. Svårt att säga utan att veta mer om båten och motorn. 30 knop låter dock lite optimistiskt i mina öron. Literpriset för bensin och diesel är ju nästan detsamma idag så om skillnaden i bränsleförbrukning ska betala motorbytet inom rimlig tid så är nog en ny motor uteslutet, i alla fall om det bara gäller normal semesterkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 9 Mars , 2006 Kan någon förklara för en stackars seglare en sak... Varför byta en fungerande V8 mot en ny diesel? Jag förstår att V8-an drar en del soppa, men med tanke på att dieseln idag är dyrare än bensinen, hur mycket måste du köra innan dieselmotorn är betald? Lite räkneexempel: Ny motor med installation utan drev kostar 120 000 kr (räcker det?) En bensin-V8 drar 2 l/M, dvs 11x2=22 kr/M (högt räknat) En diesel drar 1 l/M, dvs 11 kr/M (lågt räknat) En båtägare kör 500 M/år, vilket är mycket! Besparingen blir då (22-11)x500=5 500 kr/år. Det tar alltså 120 000/5 500= 22 år innan dieselmotorn blir lönsam! Är det en bra affär?!! Då har jag inte vägt in servicekostnader, reservdelspriser etc, vilket sannoligt är högre på en modern diesel än en gammal konstruktion som jänkar-V8:orna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 Mars , 2006 D3/190 skulle sitta klockrent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 10 Mars , 2006 Då räcker inte Peters uträkning. D3 är DYR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 10 Mars , 2006 Här är ett värdigt lågbudgetalternativ med klickpassning. http://www.blocket.se/vi/7462302.htm?ca=14_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 10 Mars , 2006 Kan du köra din 2 ton tunga DC på 1,25 l/dm är det bara att gratulera! Grejorna är ju dessutom ganska nya så varför bränna pengar på att montera en diesel? Men om du nu promt ska ha diesel så håller jag med föregående talare. Volvo D3 i 160- eller 190hk utförande med DP-S drev skulle passa båten. Kostnad omonterat ca 215.000kr för 160hk samt 249.000kr för 190hk. Din gamla drivlina bör kunna säljas för ca 50-60.000kr. Ett motorbyte kostar ca 15-25.000kr om man anlitar proffs. Lycka till! /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel1976 0 Postad 16 Maj , 2006 Tack för alla svaren Det blir inget byte. mitt motorpaket idag är kanonfint och inte använt mycket. Det var mest pga de eskalerande bensinpriserna som gjorde att jag ville kolla upp möjligheten att byta motor. men än så länge är det ingen idé att byta. kanske om bensin priserna vore de dubbla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser