Terrafobica 68 Postad 4 Mars , 2006 Är det någon som har erfarenhet av vattenjet på lite större båtar? http://www.jetdrive.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 Mars , 2006 Så bra då, vill du dela med dig också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 4 Mars , 2006 Ingen erfarenhet av dom, men jag kanske kan hjälpa dig på traven ändå. Vad hade du tänkt att montera jet i? Det är egentligen den första frågan. Sen hur stor är totalvikten på båten? Hur stor är motorn du tänkte ha till den? Dom flesta aggregat klarar väldigt stora maskiner och just Berkeley aggregaten har ju använts massvis med år till skiboats med gigantiska och högvarviga bensinare. Är det en snabb leksak du är ute efter med en högvarvig bensinare eller är det bara att du är sugen på att byta ut drevet till något mera kostnadseffektivt? Allt hänger ju på vad man letar efter för slutresultat. Det finns ju aggregat till nästan alla olika varianter. Vet inte hur just dom här ligger i pris i jämförelse med andra men jag kan tänka mig att dom ligger i ungefär samma prisklass som andra aggregat i den här storleksklassen. Ge mig lite mera information så ska jag nog kunna ge dig lite förslag om du vill J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 Mars , 2006 Hej! Båten min är en Sea Ray Sorrrento 25. 25,8 fot, vikt fulltankad 3100 kilo. Motorn är en vässad 7,4 liters V8 på drygt 400 hästar. Anledningen att jag vill byta? Ja, knäpp, duger det? Smyga in i grunda vikar, slippa planingströskeln, vända på en femöring, Ja, roligt helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 4 Mars , 2006 Tror inte jag har så mycket erfarenhet av det slag du söker. Har kört mycket vattenjet i jobbet, från småbåtar upp till 2x1000 hkr, så köra det kan jag iallafall. Låter som ett kul projekt du har, lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 Mars , 2006 Så jag blev torsk på kolja med andra ord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 4 Mars , 2006 Knalltorsk!...........hahaha Såg en Bertram på strax över 30 fot för nåt år sedan som var på väg att få dubbla jetar, undrar hur det gick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 4 Mars , 2006 http://www.nautiskkompetens.se kanske http://www.bnmarin.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 5 Mars , 2006 Helt godtagbart skäl Man behöver inte vara klok i huvudet det kan bli bra ändå Säg nu att du även slänger in förutom en full tank 4 personer och packning och mat för ett par dagar så kanske vikten närmar sig en 3,5-3,8 ton. Antar att du bara hade tänkt dig en jet och inte ett dubbelmontage, lite överflödigt i en så liten båt. Du hamnar lite mellan stolarna på dom lite mindre aggregaten direkt eftersom jag tycker du bör räkna med minst en vikt på 3,5 ton. American turbines http://www.americanturbine.com största jet är rekommenderad till en båt i singelmontage på knappt 3 ton. Just Americsn turbine är enklare att montera eftersom dom är akterspegelsmonterade med enklare modifiering av skrovet. Tittar vi sen på en annan som är enkel att montera så har vi alamarine jetarna. http://www.alamarin-jet.com Men även här hamnar du precis på gränsen av vad deras största jet är klassad till. Det du ska komma ihåg är att jetarna är klassade för den maximala viken under dom bästa förutsättningarna och för en viss sluthastighet. Och för jet så brukar det oftast röra sig över 18 knop i marschfart, helst uppåt en 25. Men sen beror det ju på hur mycket motor man kopplar till. Men Alamarins största tar båtar på 3 ton, förmodligen utan problem 3,5 ton. Så du hamnar i min mening direkt i den lite större klassen där tex. FF Kamewa, Hamilton eller Ultradynamics är. Jag skulle rekommendera dig att du kollar med tillverkarna för dom mindre jetarna om dom tror att det skulle fungera med en liiiite för tung båt, förmodligen gör det de. Men du får ett bättre kraftpaket och en bättre jet med bättre andrahandsvärde och försäljningspotential om du direkt går på något lite biffigare. Men då kommer vi till det tråkiga, att dom biffigare jetarna är mera omständiga att montera, och kostar en slant. Tror Hamiltons minsta går loss på en 70.000:- ungefär. Här är mitt fotoalbum och min installation...inget man gör i en handvändning. Men det blev bra http://www.dykarna.nu/photoAlbum/album.asp?userId=1638&albumId=7258 Gör du projektet så kan du räkna med att få en båt med en enorm prestanda och möjlighet till båtåkande i en helt annan dimention eftersom du kommer att ha en grundgång på runt en 30-40 cm i plan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 Mars , 2006 ... annars kan man ju gå den enkla och billigare vägen och köpa en liten grundgående jolle .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 5 Mars , 2006 Visst kan man det, men hur mycket roligt mekande blir det då Att skapa är halva nöjet, att åka den andra. Nu är det segt, snart slut på nattpasset he he. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Mars , 2006 Tackar allra ödmjukast för din fantastiska information Amatius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Mars , 2006 Hej. Såg din fråga om vattenjet. Jag har inget att bidra med i fråga om konstruktion och sånt. Jag är mer för att köra bara - och ha grejor som funkar. Men jag har väl sett amfibiekårens stridsbåt nån gång... dessa har vattenjet och körs ju ständigt, det finns en del erfarenhet. Så en grej bara. Du har säkert rätt om vilket djupgående du får sedan med ditt nya aggregat men det är inte hela sanningen ty en vattenjet som spruttar ut vatten måste ju ta in vatten också. Även om du inte tar in lika mycket som en stridsbåt ( ca 1 kubik per sekund ) så blir det nog en del.... Det sugs in grejor från botten lättare än du tror när du är inne på grunt vatten (<2m) och inte kör fortare än ca 5-7 knop Således måste du ha riktigt stora vattenfilter, det är mitt tips. Kanske två st så du kan koppla om utan att behöva stanna och rensa ur? Du bör också kanske tänka på att sätta filterna - och intaget med sin avstängningskran - på ett lättåtkomligt ställe, att rensa är ganska vanligt. Sätter du sedan filtret en bra bit ovanför vattenlinjen så får du bonus den gång som du glömde att stänga kranen först ... Ett tips alltså, stora vattenfilter. Och håll ett öga på kylvattentemperaturen. Annars är vattenjet överlägset! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser