Klaven 0 Postad 4 Mars , 2006 Är det någon som har satt ankarspel på sin bella falcon? eller är det någon som har en annan bra ide som kan underlätta vid ankring om man ska lösa det som ensam sheppare. Det gör ju inget om det inte kostar skjortan.;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 4 Mars , 2006 Jag hatar att säga det men biltema har en draggfällare, art.nr 25-108, för ca 500 sek som en vän har använt under hela 2005 och var mycket nöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 4 Mars , 2006 Hej! Har byggt en variant med en rfr. lutande ränna som ankaret vilar i, och en torkarmotor inbyggd inunder på badbryggan. Man förvarar ankaret i den under färd. Motorn driver en bygel som sitter framför ankaret Bruce och fäller upp denna så att ankaret lätt glider i med hjälp av en nylonrulle. Vanlig tryckkontakt på instrumentbrädan. Inget strul eller särskild fastsättning behövs när ankaret halas upp, bygeln hakar fast bakom ankaret av sig själv då bygeln också är fjäderbelastad, fungerar alltså även som linförare. Fungerar med både lina och ankarband. Torkarmotorn är inkapslad i sköljtät låda. Torkarmotorn är en så kallad snäckväxel med intervall , den går ett varv och stannar på samma ställe där den började , precis på samma sätt som när du vill att torkarbladen skall torka en gång på bilrutan. Axeln är kopplad till en arm som i sin tur när axeln roterar samtidigt trycker upp bygeln. Allt är givetvis gjort i rostfritt. Har tillverkat fyra stycken hittills med mycket bra resultat. http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album398/DSCF1492?full=1http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album247/DSCF0279?full=1 Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 4 Mars , 2006 Billigaste på mässan är Anchorlift. Kättingspel under 5000 spänn. Till det behövs kätting, ankardävert, svirvel och ankare. Kanske att det behövs lite kabel också. Kollade inte så noga. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 4 Mars , 2006 Jag har ett Anchormatic band-ankarspel på min. Det sitter längst ner i stickkojen så den kan jag bara använda som stuvutrymme numer. Jag vet att andra har det monterat på andra sidan. Kanske har erik_hoglund det? Så här ser det ut ovanifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 4 Mars , 2006 och så här inifrån stickkojen innan jag la på det nya bandet och när täckskivan jag har inte är monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
013295910 0 Postad 5 Mars , 2006 Ankarfällaren Butler är ett annat alternativ; strax under 3000:- www.ankraprodukter.se /Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klaven 0 Postad 8 Mars , 2006 Tack för en mycket bra ide säljer du sådana om man skulle villa köpa ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 8 Mars , 2006 Biltemas ligger på Reasidorna på nätet nu, sista chansen, 499:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erik_hoglund 0 Postad 8 Mars , 2006 Monterar man in spelet förlorar man antingen kojen eller del av stuvutrymmet. Mitt ankarspel sitter i en box på akterbryggan. Man slipper offra interna utrymmen som kan vara kära för en falconägare. jag har inte hunnit testa den då jag köpte båten i oktober, men enligt förra ägaren så var fallet inne i boxen lite för lågt för att sista metrarna när man vinchar in skall fungera helt bra (jag har blyad lina, slirar när den blvit lite sliten). antingen använder man kedja eller en djupare box). Jag tror att detta kan vara en smart lösning. Priser vet jag dock inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
warnis 0 Postad 12 Juni , 2006 Jag har monterat mitt bandankarspel på skottet mellan motor och batterifacket på babordssidan och det blev väldigt lyckat, dock krävs det att man har som jag vattentanken på styrbord samt varmvattenberedare så att inte båten lutar för mycket! Ska försöka lägga in en bild senare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser