Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
teamalgen

kartplotter med ekolod

Rekommendera Poster

Nu har det hänt som jag har väntat på. Mitt ekolod har lagt av. 10 år gammal så nu inför en underbar säsong blir det nyinvestering. Har ingen erfarenhet av kartplotter med ekolod. Det finns säkert många här som har olika uppfattningar så ge mig DIN erfarenhet och kunskap. Eller skall man köpa först ett ekolod och sedan.....

Skepp och skoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zigge67

Själv använder jag Garmin 276C med tillbehöret GSD 20 för att koppla in ekolodsgivaren. Garmin GSD 20 har jag köpt på eBay i USA för halv priset jämnfört mot Sverige. http://www.garmin.com/products/gsd20/

Det är en ganska dyr lösning, men jag använder även GPSen i bilen, för jakt och geocaching, så det passar mina ändamål väldigt bra.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv bara ett Humminbird Matrix 17 ekolod med plotterspår.

Den dagen det går sönder kommer jag titta

mer på deras ekolod/kartplotter,

och jämföra med andra tillverkare.

Annars har ju garmin och lowrance gjort bra ifrån

sig i tester.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin 178C Sounder plotter och ekolod i samma burk.

Supernöjd, ett tips är att köpa sjökort på CD och ett tomt minneskort för då kan du lägga upp rutter, waypoint, spara tracks mm i din PC vilket är betydligt lättare än att göra direkt på plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har en garmin 188c,Vart får jag tag i tomma kort och cd kartor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mina där man säljer mobiltelefoner, Prova ex Totaltelefoni,ADAPT, GEAB, DUSTIN  mm. Dom säljer ju också GPS för bilar, bärbara. Det brukar alltid gå att köpa Bluechart Atlantic CDn och minneskort, brukar vara billigare än att gå till marinbutiken. 

Det är bara själva kartplottrarna som de marina kjedjorna förbjudit dessa butiker att sälja dock får dom sälja tillbehör, kartor mm.

Du måste även ha ett interface mellan dator och plotter alternativt en kortprogrammerare. Jag rekomenderar en kortprogrammerare för med den går överföring av kartor, rutter mm otroligt mycket snabbare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan varmt rek Garmin 3010 c med gsd 20 ekolods modul!!

Även 2010c funkar bra!! tycker att Garmin  har de grymaste instrumenten i dag!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAR SJÄLV EN GARMIN 172 C

JAG HADE TÄNKT ATT KOMPLETERA MED ORGINALEKOLOD TILL DEN MEN DET VAR BILLIGARE ATT KÖPA ETT HELT NYTT INSTRUMENT SÅ DET BLEV EN MATRIX 37

MVH ANDERS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anders har Du hunnit testa Matrix37:an? 12.gif\
Är den med färg?

MVh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

När man läser om sjökorten på DUSTIN så benäms dessa som fiskekort med bra fiskeplatser utlagda. Är dessa kort de vanliga digitala sjökorten med denna extra funktion inkluderat?

Har du själv sett dem i verkligheten så att de går att navigera efter?

Det finns inga bilder på deras hemsida.

H/Cax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Det finns olika typer av kartografi. Fiskekort är speciella kort för sportfiskare (områden där sportfisketävlingar sker, bra fiskeplatser mm)sedan finns Bluechart Atlantic i 2 st varianter med olika storlek på täckning. Bluechart Smaal & Bluechart Regular dessa är de som är vanliga sjökort. Jag har Bluechart Regular som täcker ett område ovanför Gävle ner till Valdermarsvik, Vänern & Vättern.

Vill du veta vad alla kort innehåller/täckningsområde kolla på

http://www.garmin.se/

Alla sjökort/områden ligger på samma CD sedan väljer du att aktivera ett smaal eller regular område via internet. Det sker genom att du anger din aktiveringskod och en områdeskod. Du kan sedan köpa till koder för att aktivera fler områden.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har den står på skrivbordet och lär mej hur den fungerar så att det är klart när det blir skarpt läge.Tyvär är det en monokrom skärm, men den har en massa andra finesser som kompenserar.
MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...