Spinspider 0 Postad 3 Mars , 2006 I höstas tog jag bort två stycken grabbräcken som sitter på rufftaket. De är fästa genom en skruv som man skruvar upp i grabbräcket inne från ruffen, dvs rakt upp genom taket. Jag lossade dem för att snygga till dem lite grann. Nu ska jag fästa dem igen. Förutom skruvarna, behöver man limma något mellan gräbbräcket och själva rufftaket, för att vatten inte ska komma in under grabbräcket och ner där skruven sitter? Eller räcker det med att lägga silikon runt grabbräcket? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2006 Jag brukar använda mig av Sikaflex, men det går med silicon också. Jag skulle lägga runt skruven och dra ned grabbräcket men inte hel dikt ann rufftaket. När tätningsmassan torkat kan man efterdra. du får då en packning under räcket. Vill man va extra noga kan man försänka lite runt skruven så att packningen blir tjockare där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 3 Mars , 2006 Silicon ska du helst undvika att använda på båten, då det ger något man kallar för siliconsjuka. Använd Sikaflex eller liknande i stället. Jag hade en Albin Vega med samma typ av grabbräcke för några år sedan. Dessa var också skruvade inifrån och tätade med vit Sikaflex. Jag lossade dem flera gånger under åren och monterade tillbaka dom igen med samma procedur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spinspider 0 Postad 3 Mars , 2006 Toppen! Jag ska alltså inte lägga sikaflex vid hela ytan mellan grabbräcke och tak? Det räcker alltså att lägga vid/runt skruvhålet och sedan täta runt/yutanför grabbräcket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2006 Dag kanske uttryckte mig lite förenklat lägg så att det täcker under hela ytan på grabbräckets fästpunkt. När jag sådana jobb brukar det bli lite för mycket sikaflex som tränger ut runtomkring. Lagom är bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_Pettersson 1 Postad 4 Mars , 2006 Lägg vit sika på hela ytan och skruva fast. sedan torkar du av det värsta som sipprat ut med papper. vänta en stund tills det börjar härda, sedan kan du ta fingret och ta bort resterna. Då får du en snygg och vattentät fog. Ett tips är att du tar och maskerat med tejp grabbräckets nederkant, för sikan kladdar nått jä-ligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser