Lillbrorsan 0 Postad 2 Mars , 2006 Hej alla glada, sitter o drömmer om sjön o har funderingar om Monark585 med AQ130D/280D som jag har gått o köpt mig. Läste ett test från Båtnytt-77 och där fick dom en toppfart på 23knop/5000v med 2pers 1,5L/M 36 l/h, 19,8knop/4500v 1,5l/M 31 l/h. Skulle bara vilja höra mig för om ni alla M585 ägare har liknande erfarenheter då jag själv trodde att jag skulle närma mig litern eller strax över och ha en toppfart på c:a 25-26knop? Vidare undrar jag om AQ130D bara har 110hk jämfört med A och C modellen eller om det handlar om att D modellen skrivs i DIN krafter och de andra i SAE krafter(alltså är dessa jämnstarka)?Skillnader med packningar o förgasare plus att den ska gå att köra utan blyersättning då ventilsätena skall vara annorlunda vet jag(läst mig till).hmm ingen mek Hej så länge o väntar på alla för mig positiva svar. Lillbrollan DS.Liknande båtar kan ju iofs också vara intressant. Monark585 585*246 Dg 0,6 1100kg Kabinbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 2 April , 2006 Hej. Har samma båt sedan förra sommaren. Pga av vädret kördes den för lite för att kunna uttala mig om bensinförbrukningen. Men jag tror Båtnytt-77 kan stämma. 130D har 130hk, svänghjuls-hk. Jag tror att D står för en annan utväxling än de andra 130ierna. Jag kör på blyfritt och det går alldeles utmärkt. Hoppas du blir nöjd. Vi är supernöjda hittills. Otroligt häftigt att kunna fixa ett sådant stort soldäck som man kan!! Vad tycker du annnars om båten? hälsningar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillbrorsan 0 Postad 2 April , 2006 Kul Peter att du letade lite i äldre inlägg så att du hittade detta. Har faktiskt bara varit o tittat på båten en gång och skall hämta den först om någon/några veckor.Grymt impad av så mycket båt för storleken. Läste för övrigt ditt inlägg ang badbrygga o det var redan monterat en sådan på min,tyvärr kommer jag inte ihåg hur den var monterad dock. Hittade gamla forumfrågor ang M585 och då fick jag för mig att man skulle kunna bräna upp i en 25-26 knop och att de inte gick fullt så dyrt. Söker inte toppfarten för nöjesskull utan att man skall kunna dra av på gasen och få ett behagligt varv att cruisa på att ha lite extra om man kör fullastat. Men men den som lever får se,skick på motor, drev ,propp, bottenmålning, vågor ,fågelträck det är mycket som spelar roll. Hittade ett annat forum där de skrev att det sitter en annan kam i 130D P skulle den heta? mvh Brollan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 3 April , 2006 Hej AQ130D hade när den var ny 110 SAE-hk, men många av dem har nog tyvärr rymt med tiden. Det är inga skillnader på några utväxlingar, men D har tjockare topplockspackning än C. P-axeln bör ha suttit även i C-modellen. 1 liter är nog svårt att komma ner till per nm. 1,2-1,4 är nog en rimlig gissning. Gå in på www.drevia.se. Klicka på TIPS och gå till TIPSSIDORNA. Där finns mycket matnyttigt smått och gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillbrorsan 0 Postad 3 April , 2006 Hej Per vet ej vad som är rätt men citerar ett inlägg från ett annat marint forum:AQ130D har effekten angiven i DIN inte SAE därav skillnaden i effekt. 81kw(eller c:a 110hk) anger VOLVO effekten till enligt DIN6270B. Skillnaden mellan SAE gross och DIN är c:a 80% varför effekten är angiven till 110hk på AQ130D och 130hk påAQ130C.Ingen skillnad mellan motorerna alltså; P kammen är annorlunda slipad än C.: slut citat Det var ju spännande, men köper man en äldre båt kan det ju hänt mycket med motorn på vägen så kammar, toppar, förgasare, ventilsäten ja allt kan ju vara bytt ändrat osv. mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser