Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
topperh

högar rodd 465 motoralternativ?

Rekommendera Poster

Hej

 

vad ska man ha för motor på en hr 465

någon som har någon erfarenhet av denna båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40-60 hk.

De flesta är utrustade med 50 hk. 40 hk tror jag är lite för klent men det är ju lite frågan om vad Du skall ha båten till.

4-takt är en tyngre motor än 2-takt men betydligt tystare och klassad som miljövänlig.

2-takt är det bättre klös i men väsnas lite och klassa som ej miljövämlig.

Mittemellan varianten är 2-takt med insprutning t ex Tohatsu Tdli men tyvärr kostar de därefter.

 

Jag har inte erfarenhet av just den modellen dock av de mindre och det är rejäla båtar på alla sätt och vis. I den klassen går det 13 modeller på ett dussin men Hr 465 har fått bra kritik och har ett skapligt bra andahandvärde vilket är ett bra tecken.

Har nyss beställt HR 410 och för mig fanns det inget alternativ! Tyckte att Hr 465 var lite för dyr och för stor för oss

 

Blev Du lite klokare??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som du ser på bilden har jag en HR 455 S med en 40 hk 4tkt HONDA!
Det räcker att få upp båten i drygt 30 knop med en person, men det skulle inte ha skadat med 10 hk till! 50 hk HONDA är precis lika tung så det vore 10 hk ren bonus utan viktökning, och säkerligen med bibehållen bränsleekonomi!

På en 465 skulle jag aldrig gå under 50 hk, den är ju tyngre än min 455:a så den måste ju bli klart lastkänslig med 40 hk! Troligen bör du gå upp till 60 hk för att vara på den säkra sidan, i alla fall om du väljer en 4-taktare!

2-taktare i all ära, men det är nog bara en tidsfråga innan det blir trängselskatt på de motoralternativen i skärgården utanför kungliga Fjollträsk 26.gif\

ps.
Är det ingen på MG som kan fixa den taskiga radbrytningen som blir på varenda inlägg numera???
ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det kul att åka vattenskidor...2.gif\

Då är det nog 60 Hk, då är det nog nya 2-taktare med insprutning som gäller eller titta på en annan båt.

En äldre med mera hästkrafter ??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR 465 väger 350 kg och min kommande HR 410 väger 220 kg.

Båthandlaren rekommenderade visserligen 40 Hk-2takt och då borde jag kunna köra drygt 30-32 knop och kunna dra vattenskidåkare samt busa med båten.

Därför borde nog 60 Hk vara nödvändigt för dig.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har chans att höpa en Selva 60hk 2 takt årsm 2004

 

kan det vara något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har chans att höpa en Selva 60hk 2 takt årsm 2004

 

kan det vara något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök i sökfunktionen på Selva så hittar Du nog olika åsikter.

Jag har för mig att detta ha varit uppe till diskussion.

(Det blev en hel skärmsida som träff bland annat en skapligt urspårad diskussion...)

 

Lycka till

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

känns som att det räcker med 50hk!

Våran seglar klubb har en hr465 med en Mariner 40 4-takt, den pinnar på rätt bra=)

Har själv en Ryds 478gt med en MAriner 50 efi, det går utmärkt och dra vattenskidor efter den, då åker jag seriös slalom utan minsta problem!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Jag har faktist ingen aning men inte under 50 hk. Min Fader har just nu en HR 430 S köpte den för några månader sen med Mercury 10 hk. Så vi tänkte köpa en HR 465 Blueline med 60 ELPTO Mercury Nästa år. Och tänkte undra vad ELPTO betyder?? Men skulle nog tippa på att man behöver minst 50 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå där

 

jag har en hr465 med 6o hk tohatsu 2 takt

den rör på sig rätt bra faktiskt.

det funkar nog med femtio också men

har man lite last så är det gott med 10 extra hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude e-tech är en direktinsprutad 2-takt som har fått bra kritik här i forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 40 hk 2-takt den gör 26,5 knop med 2 pers vilket känns lite långsamt, jag har därför beställt en 50 hästare och hoppas på toppfart runt 32 knop.

 

Läste i andra trådar om ett test från båtnytt där man anmärkt på dåligt batterifäste, klen ventil till länsen, ingen inspektionslucka och ej brandsläckare som standard.

Detta är konstigt för jag har inspektionslucka, brandläckare som standard, en kraftig kulventil till länsen, och ett bra batterifäste som ej har släppt batteriet trots hård sjö.

 

Kanske jag har köpt en årsmodell efter testet vilket fick HR att ändra på bristerna.

 

Den är i alla fall lika bra som dom flesta andra etablerade styrpulpetare.

 

Någon som kan bekräfta toppfart med 50 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...