VernerHenning 0 Postad 2 Mars , 2006 Tjenare! Har på det senaste spenderat många timmar i garaget då jag håller på att totalrenovera en Yamahautombordare från 1979 av modell 6B. Motorn sitter på en Ohlson 22a som jag köpte nu i augusti. Han bara använda motorn ett par gånger men jag tyckte den gick lite slött och den dog lätt på låga varv. Det gick även åt mycket soppa. Eftersom motorn är en av de få livlinor man har när man är ute till havs tycker jag att det är viktigt att denna fungerar felfritt. Då motorn är 25 år gammal började jag kolla runt efter begagnade motorer från 1995-2000. Men utombordare har ett hutlöst andrahandsvärde! En ny motor skulle vara en utgift man som fattig student alldrig skulle klara av. Jag kom på att EU delar ju ut pengar åt både höger och vänster. När jag gick i högstadiet ansökte jag, mina kompisar och en fritidsledare pengar från EU till en moppeklubb. Det slutade med att vi fick lokaler av skolan att vistas i och 20,000kr i bidrag till verktyg, lånemoppar m.m. Om några moppepojkar kunde få pengar bidrag till att trimma moppar borde inte jag då kunna få ett bidrag till att köpa en ny utombordare? Jag skickade ett brev till olika instanser där jag förklarade att jag var en miljömedveten fattig student kännde mig som en riktig miljöbov då jag körde runt med min båt. Jag bifogade även en undösökning naturskyddsverket gjort som visar att en gammal utombordare släpper ut mångdubbelt mer avgaser än en vanlig personbil. Undersökningen visade även att en ny fyrtaktare skulle minska mina utsläpp radikalt. Jag tycker det är vettigare att lägga pengar på att byta ut all gammla utombordare i stället för att spendera pengar på att införa trängselskatter och liknande. Jag skickade detta brev åt alla möjliga håll men ingen ville hjälpa mig (oväntat nog) och efter några månader orkade jag inte vänta på bidrag längre och bestämde mig för att totalrenovera motorn i stället. Jag upptäckte ganska snabbt att detta var lättare sagt än gjort. Trots ganska stor mekarvana så stötte jag på en hel del problem. Det började med ett svänghjul som inte ville släppa. Jag provade först med en vanlig kloavdrager utan något vidare resultat. Jag såg i reservdelslistan med tillhörande sprängskissar jag hade att det fanns ett specialverktyg för detta ändamål. Jag tillverkade ett sådant av kloavdragaren och en 5mm aluminiumplatta. Problemet var bara att aluminiumplattan böjdes(!) av påfrestningarna och tillslut började även den 10mm gängade staven från avdragaren krökas! Jag gick till biltema och köpte en grövre avdragare och bytte ut aluminiumplattan mot en 8mm aluminium L-balk. Jag satte svänghjulet rejält i spänn och började sedan värma på konan med en 2000w varmluftspistol. Efter att ha värmt och sedan kylt ned i ett antal cykler skruvade jag ytterligare ett par varv på avdragaren släppte tillslut hjulet med en rejäl smäll. När jag sedan öppnade upp motorn (jag vill inte ens prata om alla avbrutna skruvar och bultar jag fick brottas med) upptäckte jag att varenda kylkanal var igensatt med kalkavlagringar och nästan varenda packning var dålig. Växelhusoljan var snorfärjad och det var säkert en enda stor bakteriehärd pga vatten som läckt in. Helt otroligt att motorn hade funkat i huvudtaget. Började med att försöka få bort kalket genom att meisla bort det. Detta funkade någorlunda men var extremt tidskrävande och det var svårt att komma åt över allt. Jag rotade lite i kemiskåpet och hittade kalkbortagningsmedel till kaffebryggare och dyl, men detta bet ingenting på kalket i motorn. Det är vid sånna här lägen det är bra att man just nu praktiserar på ett kemilabb på Volvo. Jag tog dit hela motorn och körde den i ca 60L fotogen i ett ultraljudsbad. Detta fick loss allt fett i motorn, sedan körde jag den en omgång till i ultraljudsbadet, men denna gång var det fyllt med oxalsyra. När den gått ett tag i badet var den i stort sett skinande ren! Men snart skulle det uppstå ett nytt problem. Förklara för vakten i porten varför jag kom utbärandes på massa motordelar. Efter lite om och men lyckades jag tillslut få motorn med mig hem. Jag har nu slipat ned hela riggen med stålborste så den är glänsande fin. Jag spacklade igen alla gropigheter med kemiskmetall och la igår kväll första lagret av epoxigrundfärg. Väntar på packningssatserna och övriga delar jag beställde från marinshopen.se för ett par veckor sedan. Är det någon som vet vad för färg jag kan använda för den slutgiltiga finishen på riggen? Jag hittar bara Yamahas orginalfärg på sprejburk. Har hört att sprejfärg inte tål lösningsmedel lika bra som annan färg. Om det är någon som har lite tankar, idéer eller frågor så skriv gärna en rad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 2 Mars , 2006 *PUST*...efter allt de jobbet du lagt ner skulle jag lämna in den till nån som kan epoxi behandla alltihop...gjorde de me farsans drev å håller sig rent å fint å lätt å tvätta rent me. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Mars , 2006 Miljöbov eller inte... Tok eller inte... Vilket som, jag är imponerad! Lyfter på hatten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 2 Mars , 2006 Starkt jobbat! Du råkar inte ha några bilder liggandes från projektets olika stadier? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 2 Mars , 2006 Bilder vore bra som föregående efterfrågade. Har själv en Mercury -61:a 40hk att sätta tänderna i. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VernerHenning 0 Postad 6 Mars , 2006 Förebilder blir nog lite svårt att fixa men jag ska absolut ta lite snygga efterbilder. Kan då även ta lite kort på avdragaren m.m. Idag fick jag de reservdelar jag beställt från marinshopen. Packningar, anoder, impeller, packboxar m.m. gick på 3030kr . Upptäckte även häromdan att topplocket korriderat och det finns bara någon millimeter gods som hindrar kylarvattnet att komma in i ena cyllindern. Tog med topplocket till Volvo och frågade runt om någon visste vad man kunde göra åt detta. Jag tänkte att man kanske kunde svettsa dit lite aluminium eller dylikt och sedan plana av toppen någon mm. De jag snackade med sa att topplock är snudd på omöjliga att svetsa i då gjutgods innehåller mycket kisel och kan även innehålla magnesium . Kemisk metall klarar inte av den värmeutveckling som blir. Det finns dock vissa polymerer som kan klara värmen men har svårare för saltvattnet som passerar. Lutar åt att köpa nytt topplock för 990kr på marinshopen . Shit happens. De e bara å jobba vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VernerHenning 0 Postad 25 April , 2006 Jag har nu målat motorn i epoxifärg och håller just nu på med att lägga Perfection färg där på. Den är dyr men den kommer nog at tåla det mesta. Blir lite sjyst glaseringseffekt på de hela med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser