Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
summerdream

Mastkran

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var man kan få köpa en 8-10 meters mastkran ny eller beg? Tacksam för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det bör inte vara så svårt. Beror lite hur dan man vill ha.

Kolla med en mekanisk verkstad alt smedja. De kan säkert hjälpa dig.

Jag vet en bra i Blekinge, om det kan hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bygga en själv? Det som behövs är ett par kraftledningsstolpar ett antal meter 12mm vajer,öglor att gjuta fast i betongklumpar/ dubba i berg samt en vinsch från Biltema med 6mm vajer och en krok, lätt som en plätt att fixa. Garanterat billigast om du nu måste ha en egen kran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej!
Efter att ha tröttnat gå för motor 17 NM till hamnen med mastkranen, (jag sjösatte hemma genom att backa ner kärran i vattnet, jo det var en segelbåt med djup köl, trot eller ej...) så har jag varje vår/höst byggt min egen demonterbara mastkran av mina vanliga stegar som är skarvbara. Körde ner stegen i botten så den tryckte mot bryggan och lutade utåt. Rep rakt åt sidorna ett par meter upp Rep från toppen snett bakåt till ett par träd på land. Ett enkelt block och linan runt över/mellan två stegpinnar räckte för att hissa min 60 Kg tunga trämast ensamt. Detta har jag gjort i över 20 år.
Nu har jag en längre mast. Skall göra fasta järnbyglar att hålla stegen med direkt på bryggan och långa stag av armeringsjärn med fasta krokar så det blir lätt och enkelt att rigga upp det hela. Skall montera en vanlig Biltema vajer vinsch så jag orkar med nya masten också som är tyngre.Det tar mindre tid än att motorera de 17 sjömilen och jag slipper pröjsa pengarna också 350:-/ per gång.
Orkar den långa skarvade stegn lutad mot väggen med tyngden av dig så orkar den även masten. Det blir samma belastning på linan från toppen som trycket mot väggen.Samma gäller för stegpinnen. Jag säkrar linan som blocket sitter i ut mot stegens sidor. Hör gärna av dig för detaljer.

Mvh

Skalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att hissa 60kg som hänger i en lina som går genom ett block, måste man dra drygt 60kg i andra ändan också... Det resulterar i att blockets fastsättningspunkt belastas med 120kg (i jämnvikt). Ett sätt att minska detta är att använda talja med utväxling, eftersom kraften på halande parten minskas. Dock blir belastningen alltid större än vikten om inte (ev)vinchen sätts i toppen (och fjärrmanövereras)

Lite att ta med i konstruerandet (framför allt vid användande av stege..)

I all välmening....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Fredrik_J
Ursäkta att jag måste rätta en sak. Felet får inte föras vidare, ett typiskt missförstånd. Om masten väger 60 kilo blir draget i blocket, dess upphängning fortfarande bara 60 trots att jag drar med 60 i andra ändan. (bortse från blockets och linans vikt)Det blir EJ 129 kg.
Tänk så här, gör en knut på den halande parten och släpp upp den så den stannar i blocket högst upp och släpp linan. Nu borde det klarna, knuten håller emot precis som när jag drog i halända och det hänger 60 kg i blocket/mastkranen. Det där med utväxling är ju så att man skall nog precis som du säger ha en talja. Själv tänkte jag spänna fast ett enkelt spel som man vevar runt, typ 250:- Kr på Biltema.Man ser dem ibland på trailer som drar upp små ekor.

Det verkar verkligen överarbetat min stege-mastkran, men du skulle se den i praktiken. Det tar längre tid att skriva ner det än att resa den. Det går på en kvart. På den tiden har jag normalt knappt lämnat bryggan, ännu mindre seglat in till Strängnäs mina 17 NM.(nautiska mil) enkelresa.
Nu till våren skall jag fixa fasta wire-längder som jag bara krokar i och kan resa kranen ännu snabbare och lättare. Köpte stagwire från kraftledningsstolpar när gubbarna var där och tog ned dem, det gäller att ha tur och passa på. Till stegen skall jag göra öglor som man trär genom pinnarna och skruvar fast. Jo, det förutsätter förståss att man har tillgång till svets och kan hantera den samt tiden.
Hoppas dessa rader kan vara till nytta för någon.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...