Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Nybyggarn

Batterimonitor

Rekommendera Poster

Det kommer an på hvordan man oppfatter det og hva man ønsker.

Instrumentet fra NASA kan en gang V, A og Ah.

 

Sterling PMP1 koster kjapt en tusenlapp mer (Euro 295,- som tilsvarer ca. SEK 2750,-)

men den kan 4 ganger Volt, 4 ganger Ampere og 1x Ah med bare en instrument.

Klikk her for sidene på norsk og vidre på side 3, les der om PMP1.

Forresten leveres Sterling fra Tyskland til Sverige (EU-fordel).

Priser i Euro finnes fremdeles på tyske sidene, knappen Sterling.

 

21.gif\

Jørg

post-16144-1394234659,8838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, mäta batterikapacitet är svårt.

 

Min egen personliga uppfattning är att man använder en digital voltmeter och mäter tomgångsspänningen. Tabellen i Skyllermarks infoblad för att se om man har 100%, 50% eller lite laddning kvar.

 

För att se att generatorn laddar så räcker också spänningen, den ska sticka upp till 14.0 till 14.4V när motorn startat.

 

Batterier åldras, så efter ett tag så visar alla batteritankmätare fel och man blir lurad. Ha ett separat startbatteri och ett förbrukarbatteri som man kan köra slut på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgangsspenningen er ikke noe man kan bygge på.

Så snart batteriene er litt gamlere kan disse viser spenning på over 12 Volt men holder ikke lengre kappasiteten.

 

Hvis dynamoet gi ladning med 14,0 til 14,4 Volt så lader den, ja.

Men hvor mye strøm den gir, det vet man ikke med det samme.

Forresten lader en dynamo med standartregulator (hvis regulatoren kan det overhodet)gjennomsnittlig kun med maksimalt 30% av nevnt strømstyrke.

Eksempel: 70A dynamo med standartregulator = maks. 30A uttak.

Effekten minker allerede etter noen få minutter på ca. 12 til 18Ampere

men blir litt senere enda mindre.

 

Men spenningen stiger rask og så er måling i Volt egentlig helt feil.

Tar vi nå en batteribenk med 220Ah kappasitet som er tomt for 50% = 110Ah.

En sån benk viser allerede etter en times tid mer enn 14 Volt mens man kjører med motor.

Så antar man at batteriet er full.

 

Men hvis vi følger nå regnestykket vår så kommer vi til sannheten.

Selv hvis dynamoets originalregulator tilatter 30A så blir det 11o delt med 30 = 3,6 timer kjøring for å lade opp batteriene (til ca. 80%). 

I tillegg kommer utjevningsladningen som tar ladningstid igjen.

Gjennomsnittlig tid for hele prosessen er = ca 5 til 8 timer.

  

Tar deg gjerne en tangamperemeter og mål på båten din.

Så kan du bekrefte det lettere.

 

Men ang. spenningsmåling som du så kan vi ser at det ikke holder med måling av spenningen allene.

Det eneste som kan gi riktig informasjon er måling av tilført strøm (Ampere.)

Og så blir riktig anbefaling en Ah-teller men ikke bare spenningsmåling.

 

Forresten har du rett med siste settningen din,

men den gjelder vel mer steingamle batterier som man ikke skulle ha i bruk på båten.

 

21.gif\

Jørg 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag tycker det framgår av ditt resonemang att de enkla frågorna hur länge räcker mitt batteri och hur länge måste jag ladda? inte har några enkela svar. :-)

 

Jag har ryckt på axlarna och nöjer mig med enkel spänningsmätning för att få en uppfattning om hur mina batterier mår.

 

Nu har jag motorbåt, dvs det blir ganska långa pass med motor, så laddning är inget stort problem. Dessutom har jag solpanel som laddar så fort det är ljust.

 

Laddning är mer bekymmer för en seglare som vill ha tyst så mycket som möjligt och undviker motorkörning. :-)

 

Jag ska ta med mig multimeter i helgen och mäta lite efter våra diskussioner. Inte laddström, för den tror jag räcker, men:

1. Potentialskillnader mellan skyddsjord och vattnet på de hamnar och marinor jag kommer till.

och

2. Resistans mellan min varmvattenberedares skyddsplåt och motorblocket. Någon påpekade att de är förbundna via motorns kylvatten med glykol, även om slangarna är av gummi! Skyddsjordar man varmvattenberedaren så lär det läcka ström via motorn, frågan är hur mycket.

 

(Om nu ett mätning med multimeter med 9V likspänning stämmer, ibland är resistans frekvensberoende. Det rätta skulle vara att koppla 220V till motorblocket och beredaren och mäta strömmen. Fast det experimentet orkar jag inte göra i helgen.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvatten leder ikke en så lavt spenning.

Men bare gjør målingen, moro er det jo også og man lærer litt om egen båt.

 

Snakkes

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jörg 
 
PMP1 var en intresant apparat.
 
Jag förmodar att alla fyra ingångarna för strömmätning är för mätning med shunt. Vilka storlekar på shunt finns som tillbehör?
 
Tänker närmast på mätning av strömmen från solcellspanel som  ju är relativt liten.
 
Finns det någon loggfuntion som tex max och min vid ström och/eller spänningsmätning  eller är det endast ögonblicksvärdet som visas?
 
tommy 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heisan.

Nei, det finnes ikke noe maks/min funksjon fordi det er vanligvis ikke nødvendig.

Viktig er jo at man kan se om og hvor mye ladning det finnes.

I tilleg er det viktig at man vet hvor mye strøm servicebatteriene har fått, eller tapt.

det er viktig mht. utladning sånt at man ikke skader batteriene.

 

Interessant er apparatet også for måling og diagnose på 4 krets uavhengig av hverandre.

Spenning og strøm kan jo måles med en kanal på to krets.

Så har man faktisk 8 kanaler.

 

Shunt (fra Sterling finnes i størrelsen 200A (permanent), men disse tåler 500A i 10minutter også.

Forresten medfølger en shunt 200A leveringen.

Selv en baugpropell (instrumentet kan måle opp til 999,9A) kan måles,

fordi den går jo bare i noen få sekunder.

 

Hvis man vill bruke små eller større shunter så kan brukes alt av type 100A=100mV som finnes på markedet.

 

Ha en fin dag så lenge

MVH.

Jørg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För de som vill lära sig att bedöma batterikapaciteten via ström och spänning har vi gjort en serie lämpliga instrument. De finns för Volt och Ampere (via shunt) och drar blygsamma c:a 1.5 mA vardera. Innebär att man kan koppla voltmetern direkt på batteripolerna via en liten säkring, så man ser vad BATTERISPÄNNINGEN är med hög upplösning, inte vad elcentralens spänning är.


Men 1.5 mA egenförbrukning drar mätaren mycket mindre än batteriets självurladdning.


Shuntarna är av typ kabelshunt för att minimera det totala spänningsfallet. (annars kommer ju shuntspänningsfallet att adderas till kabelspänningsfallet)

Den händige kan tillverka sin egen kabelshunt.


http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html


www.batteknik.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dette glemter jeg jo:

vi har lagt inn beskrivelsen om Sterling PMP1 også her på Maringuiden.

Klikk her og les om flere detalj av produktet.

 

21.gif\

Jørg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mitt lod har både aktuell laddning och ställbart larm, klart smidigt slipper massa onödiga saker att hålla blicken på samt att det är billigare än en batterimonitor.

post-15930-1394234762,867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikke noe i mot en spenningsmåler i instrumentet.

Men den kan bare måle spenning (Volt) akkurat der den er koblet til.

 

Men her finnes det forskjellen.

Hvis du bare har et batteri, så er det jo greit å måle spenning der.

Resterende Amperetimer kan også gjettes grøv (med erfaring).

 

Men hvis du har flere batterier/-benk, men kanskje også en fordeling,

da blir det klok til å holde styre med hele gjengen nøyaktig.

Og ingenting stemmer roliger enn at man vet hvor mange Amperetimer som står til rådighet igjen, men ikke at man må gjette det.

Også blir systemdiagnosen mye lettere og kan gjøres med en blikk på instrumentet.

 

Men dette går bare med en batterimonitor, men ikke med bare en Voltmeter.

Tro på meg: hadde du en gang en slik monitor, så blir dette det første som du kjøper etter du har kjøpt en annen båt.

 

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Helt riktigt den mäter den bara på bank den är kopplad till.

 

Med en 3 vägs vippstömbytare på anslutningen väljer du bevakaning på motorbank eller förbrukar bank, om man nu skulle behöva det. Känsligheten på inbygda voltmätaren är både bra och tillräcklig men klara max 18 volt. Ljud larmet har sina fördelar dels som larm för låg laddning eller för högt strömuttag.

(Strömuttag amp eftersom du ställer din egna laddningsgräns på voltlarmet) 

Allt resonemang om amper timmar förvånar mig de flesta vet nog ändå inte sitt effektutag och kan då ändå inte räkna ut resterande möjligt effektutag ur bankens samlade ampertimmar det enda de kan veta är bankens totala amptimmar när banken var i nyskick.

 

Det enda jag saknar är inbyggd tid och väckarklocka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord, kjære venn:

hvorfor savner du en klokke ?

Jeg gleder meg hver gang på sjøen at jeg ikke trenger klokkesletten.

Når det er nedgang av solen da søker jeg meg en fin plass

og hvis det blir mørke så kaster jeg ankeren. 26.gif\

 

Men ang. Amperemeteren.

Dette er jo enda mere viktig hvis det er slik som du sier.

Hvis man ikke kan tyde riktig tilstands av batteriene, så vet man heller ikke når disse få etterladning.

Ellers sulfaterer batteriene ganske snart og blir ødelaggt ganske raske.

Og hvem som måtte kjøpe igjen en hele sett av 3 til 4 batterier etter bare noen få år, eller ha satt fast uten strøm i enten utehavn eller mitt på sjøen, den skjønner ganske rask hvor nyttige et fornuftig instrument er.

Selv planlegging av energieforbruket og overvåkning av ladningen er mulig.

Men ikke bare ladningen.

Også funksjon av forbrukere.

Man lage seg en liste om vanlig forbruk av alle forbrukere.

Man seer så med en gang at noe er galt så snart man oppdager at f.eks. en pumpe, kjøleskap, lys m.m. trekker mer strøm enn de skal.

 

Eller tar tilstands av batteriene når disse blir gamlere.

En Sterling PMP1 beregner også effektiviteten av både ladning og utladning.

Med det kan man også tyde indre tilstands av batteriene.

For lite vann alene holder til å forandre effektiviteten av batteriene.

Så får man senest når man skjønner forandringer anledning til å sjekke systemet slik at man unngår problemer, eller også før det blir riktig galt.

 

Med en PMP1, måling av 8 kanaler og alle fleksible muligheter som den tilbyr blir det ikke noe problem med perfekt overvåkning.

Og hvis man ser på priser som f.eks. 1600,- for en vanlig 2-kanalmåler,

men kan får en 8-kanalmåler som er i tillegg effektivere for bare en tusenlapp mer,

da finnes det faktisk ikke noe spørsmål igjen.

 

Båt koster alltids penge.

Spørs er bare hvordan man bruker disse penge og hvor nyttige det er.

Nyttig og nødvendig er en fornuftig måler på båten i alle fall,

senest når det ikke bare finnes en påhenger som kan håndstartes

men utstyr som krever strøm og fordeling.

 

Ha det fint så lenge.

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Nikitalord, kjære venn:

hvorfor savner du en klokke ?

Jeg gleder meg hver gang på sjøen at jeg ikke trenger klokkesletten.

Når det er nedgang av solen da søker jeg meg en fin plass

og hvis det blir mørke så kaster jeg ankeren. 26.gif\

 

Du har det bra du inga tider att passa, men för mig händer det lätt att man åker ner till båten glider ut lägger sig och vilar, lyssnar på en talbok eller bara fiskar lite och vips så har för många timmar gått, stress hem och sura miner. Så för min del skulle en väckarklocka vara bra att ha i lodet. 

 

ang allt annat el snack så visst kan man finna en funktion för allehanda mätinstrument men viktigast är nog att man inte stirrar sig blind på bara dessa utan förstår principen och i detta fall även lär sig hur mycket förbrukarna drar och sen hur man hushåller med strömmen.  Sen bör ju maskin delen ha sin egen bank och då kan man ju alltid starta upp och ladda på när förbrukarbanken börjar ta slut.21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang allt annat el snack så visst kan man finna en funktion för allehanda mätinstrument men viktigast är nog att man inte stirrar sig blind på bara dessa utan förstår principen och i detta fall även lär sig hur mycket förbrukarna drar och sen hur man hushåller med strömmen.  Sen bör ju maskin delen ha sin egen bank och då kan man ju alltid starta upp och ladda på när förbrukarbanken börjar ta slut.21.gif\

 

Ja men, dette er jo problemet som skal sluttes.

Når disse batterier blir utladet dypt så blir disse skadet med hver gang mer.

Da er det bedre at man kan se hvor mye utladning som finnes, slik at man etterlader virkelig tidelig.

Bare på den måten kan batterier leve lenge, men ikke med bare gjetting.

 

Et exempel.

Du utlader batteriene dine som har 100Ah kappasitet.

I går utlader du til 12,0 Volt, i dag til 11,8 Volt og i morgen til 11,5 Volt.

Så synes du at det er bra, fordi med 11,5 Volt finnes det ikke noe sulfatering så lenge.

Og du antar at du har ikke brukt mer enn 50% = 50Ah.

 

Men hadde du nå en bra Ah-teller som også tyder tilstand av batteriene

så ville du se at batteriet er allerede utladet med mye mer enn 50%.

Problemet er overflatespenningen av blyplatene som viser deg fremdeles konstant spenning, fordi batteriene hadde tid for rekonditionering.

Men dette er bare overflatespenning som du måler og ikke batteriets kappasitet.

Resultatet er sulfatering som begynner og som blir mer fra gang til gang.

Videre resultatet er at du må kjøpe deg en ny batteri tideligere, bare pga. både for ofte og for dypt utladning.

 

Og horfor det?

...fordi du har gjettet tilstands av batteriene.

 

21.gif\

Jørg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du kör väl inte med starbatterier i förbrukar banken? Om jag för står dig rätt med överflytspänning så menar du när start görs för laddning av förbrukarna, ok lös detta lätt genom dubbla batteribrytare då får du full laddkräm på förbrukarbanken efter startbanken brytes bort. 

Ang spänningslarmet så bör det ju inte sättas så lågt som 11 volt, tror jag satt mitt på 12 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nei, jeg mener over-flate-spenningen som man måler mens man måler tomgangsspenning (batterispenning uten, eller uten sterkt belastning).

 

Hvis du har batteriene i bruk, slik at du har lit kraftigere forbrukere på, så måler man i så fall et mindre spenning, enn ved tomgang (ikke noe forbrukere på).

Men når batteriene står en stund så finnes det en slags rekonditionering.

I så fall måler man spenning som har øket (på overflate av batteriplatene), men resterende kappasiteten (Ah)ha blitt uforandret.

Så viser seg batteriene i bedre tilstands enn den virkelig er.

Verre er det med en stor batteri (t.ex. 140Ah og større), eller enda verre med flere batterier som er koblet tilsammen til en benk.

Der forsvinner dette feil-bilde mye senere enn med et enkle batteri som t.ex. bare har 70Ah.

 

Overdriver vi nå lit situasjonen.

Man har ferie, og mye tid, og man ligger i flere dager i utehavn.

Så bruker man radioen over hele tida, men ikke lys fordi det er sommeren.

Så bruker man navigasjonselektronik, radar, tv, dusjepumpe, pantrypumpe, do-hakker, telefonlader, pc-lader og masse andre ting bare inni mellom.

Hvert eneste forbruker tar ut litt om litt Ampere (-timer)

Men man har jo batterier som er bra, og som også har lange plater.

Så tar man hver dag en titt på batterimåleren som bare viser spenning.

Da få man se at spenningen minker, litt om litt, og så mener man at batteriene har fremdeles stooor kappasitet.

 

Men spennene blir det når man skal bruke nå t.ex. ankervinsjen som er også tilkoblet servicebenken.

Da...plutselig....mangler det alt kraft som skulle egentlig hadde vært der fremdeles, fordi den (eller en annen stor forbruker) vil nå få power.

Da går det bare klikk og ingenting går.

 

Det som ha skjedd her er at batteriene ha blitt utladet (Ampere) bare litt om litt, men mye og bare av kappasiteten.

Men pga. mye overflate av batteriets blyplatene måler du fremdeles en relativt stor spenning.

Med dette er alt: bare spenning, men ikke kraft (Ampere).

 

Så, nå har vi en batteri som er egentlig tomt, men som viser fremdeles 11,4 Volt.

Hart pågrensen til sulfatering allerede.

Hvis man nå trykker på den store knappen så trekker en forbruker mye strøm (Ampere).

Og nå slår spenningen ganske plutselig ned på en verdi av langt under 10,5Volt.

I så fall begynner det sulfatering (i beste fall), eller batteriet blir skadet allvorlig med en gang.

 

En bra monitor legger merke til både ladning, utladning og beregner ladningens effekt, slik at også tilstands av gamlere batterier blir vist nøyaktig.

Og dette er viktig.

Så, kontrollerer man den batterimonitor bare av og til, så kan ses med en gang hva klokeslettet er og kan lade batteriene minst inni mellom og etter behov.

 

Resume: måling av bare spenning (Volt) hjelper ikke virkelig mye.

Anbefaling: kjøp en bra batterimonitor før du investerer alt for mye penge

i store pizza, eller (enda verre) unødvendigvis mange nye batterier.

 

21.gif\

Jørg

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...