tjocken100 0 Postad 1 Mars , 2006 hej alla båtägare! det är så att jag aldrig har ägt en båt men är så sugen på detta har suttit många timmar framför internet och hittat min drömbåt en bayliner 2355 runt 99 års modell för 270 tusen en svensksåld. jag ska ta förarintyg innan jag ska köpa båt. har nu lite frågor. 1. vad kostar en försäkring till en sådan båt om den är i vatten april till september? 2. vad är de vanligaste felen på dessa båtar man har ju hört att kvaliten inte är på topp? vad ska man kontrollera när man köper en bayliner 2355? finns det fällor? 3. med en v8 hur snålt kan man köra då (har inget behov av att gasa hela tiden)? 4. vad kostar det att underhålla en såan båt med service per år ungefär är ganska pedantisk utav mej? 5. tror ni jag skulle klara av att hantera en sådan här båt som första båt har varit ute på sjön en del men då på windsurfingbräda och med liten styrpulpet? 6. finns det någon annan båt som har samma saker som en bayliner vad gäller utseende kojer pentry toa mm? exempel sea ray? 7. hur billigt kan man hitta en bayliner 2355 respektive hur dyrt skall man betala vill ha en i bra skick inget skräp? 8. vad kostar det att köpa en billig upptagningsvagn till en sådan här båt? 9. import är det farligt? för en första gångsköpare? 10. vart kan man vända sig om man har problem som okunnig med sin motorbåt? 11. vilka motoralternativ finns till 2355 vill få tag på en bränslesnål motor? 12. tycker de är svåra att hitta begangnade var ska man leta finns ala på nätet på de stora sajterna som batnet blocket tradera annonsbörsen finns det några fler ställen? mvh en som drömmer om en bayliner varje natt min stora dröm!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 1 Mars , 2006 ger runt 6000 kr i försäkring på en 2355:a. Du köper en usa vagn för runt 20-30K begagnad. Hade ingen större sjövana när jag köpte min 2355:a, väldig lagom stor får jag säga, enkel att hantera och går väldig fint i sjön. Jag har inte hittills funnit några problem på min 2355:a, tycker den har mycket fin kvalite för dessa pengar. Tycker du absolut om du hittar ett fint ex i USA bör importa. du kan säkerligen tjäna en bra åeng på en sådan här båt där. På de tidigare 2355:orna fanns det V6, men tror inte detta fanns runt 99. uan då som 5,0 , 5,7 och 7,4L V8. Dessa mercruiser motorer är ju extremt beprövade i princip varenda större båtfirma har kunnskap och service av dessa motorer och även allt inom delar. Vi har i alla fall varigt nöjda med vår båt som sagt, sover gott 4 personer i den och lagom mycket utrymme. Tycker du gör rätt i att kolla på en runt 99, det kom lite nyare look på diverse inredning soffor etc runt 98. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 1 Mars , 2006 När det gäller pris på försäkring så har både Trygghansa och Atlantica premieberäkning online på deras hemsidor. Inte för att jag säger att priserna är de bästa men jag brukar använda deras sidor för att få ett hum... www.trygghansa.se www.modernaforsakringar.se/bat Och du, räkna med 2 liter distansen med smallblock och semesterlast, annars blir du bara besviken. Kan du köra den billigare så är det bonus... Spelar ingen större roll om du tuffar fram i 5-7 knop eller håller marschfart. Förbrukningen per sjömil är i stort den samma. Mer om detta i tidigare trådar här i forumet. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 1 Mars , 2006 1. vad kostar en försäkring till en sådan båt om den är i vatten april till september? Det skiljer ofta mycket mellan försäkringsbolag, ring runt och kolla! 2. vad är de vanligaste felen på dessa båtar man har ju hört att kvaliten inte är på topp? vad ska man kontrollera när man köper en bayliner 2355? finns det fällor? Tror att den dåliga kvaliteten gäller främst vissa ex från slutet av 80-talet och början av nitti. Kolla först själv och anlita sedan en besiktningsman om du är osäker, det är ju mycket pengar vi pratar om här! 3. med en v8 hur snålt kan man köra då (har inget behov av att gasa hela tiden)? Det kan kanske någon annan än jag... 4. vad kostar det att underhålla en såan båt med service per år ungefär är ganska pedantisk utav mej? Det blir en hel del om du inte gör det själv. Att lämna in på varv är långt ifrån gratis. 5. tror ni jag skulle klara av att hantera en sådan här båt som första båt har varit ute på sjön en del men då på windsurfingbräda och med liten styrpulpet? Säkert inga problem om du tar det lugnt i början och inte tar några onödiga risker. 6. finns det någon annan båt som har samma saker som en bayliner vad gäller utseende kojer pentry toa mm? exempel sea ray? Ingen aning... 7. hur billigt kan man hitta en bayliner 2355 respektive hur dyrt skall man betala vill ha en i bra skick inget skräp? Ingen aning... 8. vad kostar det att köpa en billig upptagningsvagn till en sådan här båt? Ingen aning... 9. import är det farligt? för en första gångsköpare? Import är ALLTID farligt om man inte vet exakt vad man ger sig in i. Det är ju alltid en risk att köpa något osett. I många länder är säsongen året runt och en båt slits hårt i solen. Sedan kommer detta med CE-märkning in (sök i forumet...). 10. vart kan man vända sig om man har problem som okunnig med sin motorbåt? Till det trevliga planket på Maringuiden där så många charmiga och kunniga människor skriver. Eller ett varv... 11. vilka motoralternativ finns till 2355 vill få tag på en bränslesnål motor? D-I-E-S-E-L 12. tycker de är svåra att hitta begangnade var ska man leta finns ala på nätet på de stora sajterna som batnet blocket tradera annonsbörsen finns det några fler ställen? Har du kollat här? Eller på marinan.com? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 1 Mars , 2006 Ang. försäkring, if har också ett onlineformulär där du kan få prisuppgift direkt! if... Om du är beredd att importera så kan du söka på google på bayliner 2355 så får du fram massor med annonssidor både från USA, England mfl. Jag /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 1 Mars , 2006 Ang. försäkring, if har också ett onlineformulär där du kan få prisuppgift direkt! if... Om du är beredd att importera så kan du söka på google på bayliner 2355 så får du fram massor med annonssidor både från USA, England mfl. Jag håller med om att 2355 är en läcker båt, skulle själv kunna tänka mig en! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 2 Mars , 2006 1. Hos IF kostar min båt (2355 -95 V6 190Hk, max 29 knop) ca 3000 att försäkra från april - september. Förvisso har jag valt en självrisk på 5000:- plus bonus för förarintyg och för att jag har alla förs. hos IF. 4. Om inget går sönder kan du räkna med ca 5-8000kr/år. Det kan såklart bli billigare om man kan göra ALL service själv. Jag är mycket nöjd med min båt och har egentligen inte haft några fel på den, förutom en startmotor och lite andra detaljer. Inga läckande rutor eller liknande. Du behöver inte vara rädd att kvaliten är sämre på dessa båtar från mitten av 90-talet och framåt. 5. Att hantera den kan vara lite besvärligt när det blåser. Den har ju ganska höga fribord och när man ska backa in på sin plats och vinden kommer från sidan blir det ganska vingligt. En bogpropeller skulle vara perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Mars , 2006 9. import är det farligt? för en första gångsköpare? Svar JA !!! För hur vet du att den är i ett sådant skick, att du blir nöjd ? Det är sällan man får en fin båt för en billig penning. Vid en import , köp så billigt att du kan lägga pengar på en renovering av både motor och inredning . Pengar spar du om du kan göra jobbet själv . ( att en motor går sönder till slut , händer på alla båtar någon gång) Bara att räkna med !!!! Mitt sista tips : -Va inte köpsugen !! -Titta på många båtar !! -Jämnför flera båtmärken !! Lycka te.. JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser