Ninis 0 Postad 1 Mars , 2006 Halloj! Jag har en gammal Ryds från typ -73. Man ser att skrovet har blivit ommålat förut och kanske är det dags att göra det igen. Vad använder man för färg, kan man göra det, ska man måla hela båten eller bara nedanför relingen. Skulle dessutom behöva måla om innertaket (det är en HT) eller kan man själv lägga in ngn sorts duk som brukar finnas på nya båtar? Tusen frågor har jag egentligen... Supertacksam för svar! //Nina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 1 Mars , 2006 Mycket att tänka på skulle råda dej att gå till en färghandlare och be om handledning från National eller Hempel. Kostar inget och ger mycket bra information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 1 Mars , 2006 - Vad använder man för färg Det bästa är att köra med en 2-komponentsfärg som är slitstark. Problemet är att om båten är målad med en 1-kfärg tidigare så löser den gamla färgen upp sig och i så fall är det bättre att köra med en 1-kfärg, även om den är mindre slitstark. Om du har kontakter som kan sprutlacka båten billigt blir det bättre än om du rollar och efterstryker, som i sin tur blir bättre än en penselmålning - kan man göra det, Jadå - ska man måla hela båten eller bara nedanför relingen. Det är valfritt. - Skulle dessutom behöva måla om innertaket (det är en HT) eller kan man själv lägga in ngn sorts duk som brukar finnas på nya båtar? Visst kan du det. Kolla efter vinylmatta hos någon marinåterförsäljare, du kan också välja att montera en skiva av t ex 4 mm plywood i taket som kläs eller behandlas på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ninis 0 Postad 1 Mars , 2006 Super bra råd! Tusen tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ninis 0 Postad 1 Mars , 2006 Helt suveränt! Nu vet jag hur jag ska gå tillväga!! /Nina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser