Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
boatsman

Kätting till ankare?

Rekommendera Poster

Hej,

Nu närmar sig våren med stormsteg, och jag har köpt ett nytt ankare. Ankaret är av Bruce-typ. Frågan är om man bör ha en bit kätting till denna för att ankaret skall greppa ordentligt? Det är ju lite tråkigt med kättingen om den skall löpa ur en ankarlåda.

//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ingen kätting innan vår ankarolina men ska nog skaffa en halvmeter för att slippa få så grisig lina.

Har aldrig haft problem med att ankaret fäster ordentligt tidigare.

Vi har ett 7,5 kg till vår Nimo 27.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det rekommenderas att man har en bit kätting (ju längre desto bättre) närmast ankaret. Syftet är tre. Dels slits linan närmast ankaret då man försöker få ankaret att fästa, dels gör tyngden att draget mot ankaret inte blir så stumt men främst för att tyngden gör att ankaret greppar bättre.

Men visst är det så att kätting är lite otrevligare att hantera än en ankarlina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ!!!!!

Jag har en blyad ankarlina...och jag klarar mig bra med den...

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ankare både med och utan kätting på både segel och motorbåt i 2-3 tonsklassen. Tycker inte fördelarna med kätting uppväger nackdelarna. Om kättingen skall ge ryckdämpning värd namnet behövs ganska mycket kätting. Enligt min erfarenhet åtminstone samma storleksordning som ankarets vikt och helst mycket mer. Normalt använder jag ett 7,5 kg Bruce. Det betyder att man skall dra upp minst 15 kg ur vattnet. Onödigt tungt! Har aldrig haft några problem med ankarfästet utan kätting. Vad beträffar grisig ankarlina kan jag inte inse att en skitig kätting är roligare att handskas med. Allt detta gäller på de ler- dy- och sandbottnar jag vanligen ankrar på här på ostkusten. Om man ofta svajankrar på stenig botten är nog några meter kätting närmast ankaret bra att ha för att förhindra att linan nöts av.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...