boatsman 0 Postad 26 Februari , 2006 Hej, Nu närmar sig våren med stormsteg, och jag har köpt ett nytt ankare. Ankaret är av Bruce-typ. Frågan är om man bör ha en bit kätting till denna för att ankaret skall greppa ordentligt? Det är ju lite tråkigt med kättingen om den skall löpa ur en ankarlåda. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 26 Februari , 2006 Vi har ingen kätting innan vår ankarolina men ska nog skaffa en halvmeter för att slippa få så grisig lina. Har aldrig haft problem med att ankaret fäster ordentligt tidigare. Vi har ett 7,5 kg till vår Nimo 27. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 26 Februari , 2006 Ja, det rekommenderas att man har en bit kätting (ju längre desto bättre) närmast ankaret. Syftet är tre. Dels slits linan närmast ankaret då man försöker få ankaret att fästa, dels gör tyngden att draget mot ankaret inte blir så stumt men främst för att tyngden gör att ankaret greppar bättre. Men visst är det så att kätting är lite otrevligare att hantera än en ankarlina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 26 Februari , 2006 HEJ!!!!! Jag har en blyad ankarlina...och jag klarar mig bra med den... Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 26 Februari , 2006 Tack för svaren, det får bli en bit kätting tror jag. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 Februari , 2006 Har haft ankare både med och utan kätting på både segel och motorbåt i 2-3 tonsklassen. Tycker inte fördelarna med kätting uppväger nackdelarna. Om kättingen skall ge ryckdämpning värd namnet behövs ganska mycket kätting. Enligt min erfarenhet åtminstone samma storleksordning som ankarets vikt och helst mycket mer. Normalt använder jag ett 7,5 kg Bruce. Det betyder att man skall dra upp minst 15 kg ur vattnet. Onödigt tungt! Har aldrig haft några problem med ankarfästet utan kätting. Vad beträffar grisig ankarlina kan jag inte inse att en skitig kätting är roligare att handskas med. Allt detta gäller på de ler- dy- och sandbottnar jag vanligen ankrar på här på ostkusten. Om man ofta svajankrar på stenig botten är nog några meter kätting närmast ankaret bra att ha för att förhindra att linan nöts av. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser