Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
sudden_82

långfärd i seglande fiskebåt..

Rekommendera Poster

Tjena mors!
Jag och några kompisar har börjat prata/drömma om en båtfärd till australien via karibien där jag har bekanta. Om man letar runt lite på nätet så finner man ganska snart massor av intressanta och inspirerande hemsidor med folk som flängt runt större delen av världen. Saken är den att vi vill göra det i en äldre fiskebåt. Vi blir en besättning på 6-8 personer så vi hade tänkt oss en äldre trätrålare i 15meters-klassen. Självklart räknar vi med att gå mycket för motor också och mest segla när förhållandena är lämpliga (passadvindar har vi hört en del gott om). Tre av mina vänner har skepparexamen och en av dem är f.d flottist så dom är rätt rutinerade till skillnad från mig. Båten ska antingen inhandlas seglingsfärdig eller bara med mast för att byggas om. En enklare konstruktion med stor- och försegel.

Finns det någon på detta ganska enorma forum som seglar med fiskebåt och kan dela med sig lite av sina erfarenheter så blir vi väldigt glada.

Det vi undrar är väl hur det funkar i allmänhet, hur stora segel som behövs, vilken konstruktion som är bra, hur många knop man kan räkna med osv.

Tack på förhand / Johan ,landkrabba med havet i sikte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dock aldrig seglat med en fiskebåt men jag har en :-) så är det ngt du undrar så fråga på bara

 

Välkommen till MG 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med drömmar!

Realiteterna är mindre härliga ibland. Den gamla fiskebåten är kanske inte så lätt att få tillräckligt sjövärdig för oceanerna. Det är stora påfrestningar när vågorna går höga. Dyrt att reparera om det händer något. Dieseln tar också stor plats om båten har dålig segelförmåga.

Men inget är omöjligt. Ta av er de blå linserna och se allt klart så ordnar det sig säkert.

Varför inte en segelbåt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste en bok för några år sen om en kille, jag tror han var från Ljungkile, som gick till medelhavet mm med sin fiskebåt. Om jag inte missminner mig stack han från ett trasligt äktenskap, konkursmässig firma mm. Jag tyckte boken va intresant, då den avvek lite från de vanliga långseglingsberättelserna.

Letade lite på nätet men hittade inte boken. 

Lånade den på bibloteket. Om jag kommer ihåg skall jag kolla nästa gång jag kommer dit. Hittar jag den återkommer jag med titel och författare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om båten håller?? va fan.. båtarna är byggda för att gå och stampa ute på nordsjön.. så nog håller den.. spanten är oftas dubblerade borden är tjocka så nog är den sjövärdig och hållbar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant - de är byggda för hårda tag. Det gäller att kolla att hållfastheten inte har försämrats så mycket.Ett ruttet spant har ingen hållfasthet alls. Jag har sett de gistna skutorna och fiskebåtarna efter södra älvstranden i Göteborg. Där sjunker några båtar om året utan att de påfrestas av några vågor alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men suckarnas kaj kallas ju inte suckarnas kaj för ingenting :-D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har kollat lite grann om sjöegenskaper och de flesta fiskebåtar som är byggda för yttre fart är ju konstruerade för att rida ut stormar till havs. Sen är det ju sälvklart att en rutten båt är en kass båt.
Vi räknar ändå med att 3-400000kr på båten, då verkar man kunna få ganska bra grejor ( nu snackar vi inte däck av ebenholtz, bara välvårdat och underhållet). Tanken är väl också att vi ska leja någon sjöbjörn som får besikta skutan före köp.

Vad det gäller seglingsegenskaper så är vi inte ute efter nån racer, vi har gått om tid och räknar med att den tid vi förlorar på att det går sakta tar vi igen på att gå för motor när det blåser dåligt. Vi kommer ju helt klart att få budgetera för kubikvis med diesel.

Varför inte segelbåt undrade nån. Vi är ute efter mer utrymme, typ stort däck och mycket förvaringsutrymme. Sen är det väl mest charmen med en gammal träskuta.

Kul med svar så snabbt.Vill dock fortfarande ha tag på nån som seglar sin fiskebåt, hoppas vi hittar nån.

Må gott / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Försäljningsfrågan är ju helt klart en poäng.
Å andra sidan, om man skulle resa på det vanliga sättet (flyg,tåg,buss osv) runt världen i över ett år så skulle budgeten närma sig priset för den här lilla expeditionen. Om vi är åtta personer som köper båten och bara får en struntsumma för den i slutändan så har vi förlorat 25-40000kr per skalle på båten. Det tycker jag att det är värt, man kan alltid slita ihop nya pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag hade aldrig hört talas om drömmarnas/suckarnas kaj (uppsalabo). Verkar vara en fascinerande plats, sorglig men häftig på samma gång. Synd att det är lite långt att knalla dit och titta. Ska på expediton idag och kolla båtuppläggningsplatser.

Tjoflöjt / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jävligt tråkigt att se.. kanske borde köpa dom :-) jag gillar ju vrak ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

Go for it!!!!!

Om du försöker att få kontakt med Håkan Wennberg, jag tror att han bor inom 031 området, (Göteborg film o teater AB) hälsa från mig! Han har gjort precis det som du funderar på.

Bättre lyssna till den sträng som brast än att aldring spänna en båge!!!

 

Visst finns det vrak på Gullbergskajen men det finns det i många andra hamnar också! Ta en titt på de skutor som fungerar, Björnsund, Nordland, Tärnan mm mm. Där har lusten till fartyget inte tagit slut!

Gunnar på Grötö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är frisk, välutrustad och har mycket segelyta att sätta i undanvindarna (glöm kryss) - varför inte? Men mycket diesel och en bra maskin är nog nödvändigt.  Att blåsa över oceanerna i rätt riktning med passadvindarna har ju gjorts förr i liknande båtar. (Monica Zak heter väl författaren som gjorde en resa till Karibien i en gammal fiskebåt på tidigt 70-tal, boken lär väl gå att hitta någonstans, den hette eventuellt Najaden-någonting) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymmt forum det här!

 

Ska försöka leta upp den där boken. Tack för tipset om snubben i göteborg, vi kan definitivt behöva hans råd och tips.

 

Kollade ett lexikon över svensktillverkade fiskebåtar idag. Några av motorskutorna riggades och registrerades om till segelfartyg med hjälpmotor så nån omöjlighet är det ju knappast. De hade en mesanmast bakomhytten med bom och segel. Kan ju inte de här termerna men storseglet var fyrkantig istället för trekantigt. Det var en bom i toppen av seglet som håller upp det. Ni får gärna berätta vad det kallas.

 

Nån som har nån koll på vad diesel kostar i t.ex spanien eller karibien?

 

Tack för feedback och uppmuntran, drömmen lever vidare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på www.borjessonsmarin.se dom har massa fiskebåtar till salu.. både trä och stål..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Karibien vet jag inte, men längs Europas kuster kostar dieseln ungefär som här hemma, något litet billigare. Undantaget är England, Belgien och Kanalöarna där den ligger på (2005) ungefär 5,50-6,00 SEK. Gibraltar är ännu billigare, där kostade den bara 4 SEK vid köp av minst 500 liter, (2005).

Seglet som är fyrkantigt var nog ett gaffelsegel, en vanlig rigg på bruksbåtar och något som jag tror är vettigt att hålla sig till i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
gaffelsegel hette det ja. Någon som vet nån bra hemsida med beskrivningar av segeltyper. Hur de ska riggas, fördelar-nackdelar osv. Helst med bilder eller illustrationer.

hej svej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en bit att gå!!!

Börja med att åka ut till föreningen MBV (Mot Bättre Vetande) på Öckerö en arbetshelg så kan du kanske skapa dig en uppfattning av allt kring att segla gaffelriggat.

www2.reab.se/ejdern ger dig också en uppfattning om arbetet bakom att iordningställa en gammal båt.

Jag vill med detta inte på något sätt avråda dig men jag tror att du måste börja krypa innan du börjar gå!

Det är inte själva resan som är det viktigaste det är turen dit!!!

Missuppfatta mig inte!!!!!

/g

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag skulle nog påstå att jag har en djävulskt lång bit att gå. Vill dock poängtera att resten av sällskapet, till skillnad från mig, har erfarenhet av segling.

Vad det gäller renovering så Har vi inte riktigt tänkt börja i samma läge som Ejdern. Vi har tänkt köpa en båt som är helt intakt på alla sätt och vis för att sedan rigga om den och inreda den. Därmed inte sagt att det är enkelt. Jag är nog den som är mest händig i gänget och jag sklle aldrig drömma om att börja renovera ett skrov eller dylikt. Vi söker inte heller någon optimerad och estetisk design utan så nåt så basic som möjligt. Gaffelsegel är väl mest en tanke för att få upp segelytan lite.

Tack för synpunkter, söker fortfarande en hemsida om segel och riggar.

tja ba/ Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Johan

Om du är i Stockholm, titta förbi ute på djurgårdsvarvet bakom grönan, där kan du finna lite inspiration. Där ligger farsans 15 meters ekskuta från 1945, gammal bunkerbåt renoverad och ketchriggad på 80-talet, ska göra 6 knop på halvvind med bara mesanen och ett försegel. Skitfin. Tycker att det verkar helballt att segla till Australien, kör på. Har ni en stark motor och bra med diesel ska ju inte lite dåligt väder hindra er. Ni har väl dessutom ett styrhytt att stå och värma er i! Kör på!!

John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Gillar båten skarpt, den har ju plats för lite större mesanmast en vanliga fiskebåtar eftersom dom har hytten längre bak. Får väl kompensera på något vis. Vekar ju gå att susa på ganska bra med den också, ser dock smidigare ut än en vanlig trålare.

 

Läste att i Venezuela kostar diesel runt 50öre/liter. Då är de ju bara å bunkra järnet när man har vägarna förbi..

 

Letar fortfarande segelsida..

 

Må gott / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har hittat massor häftiga objekt i Norge. Hittat några gaffelriggade kuttrar från 1910-1940tal som kostar mellan 100 och 500000kr.

 

2003 kostade dieseln i Venezuela 24 öre/liter. Det blir 4 kubik för 1000kr. Helt sinnessjukt.

 

tjopp..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en sån här..

 

Behöver ingen puts alls men en ganska djup plånka.

post-16836-1394234585,3435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...