krawa 4 Postad 14 September , 2016 Nu har vi testat brofjorden vi renoverat och den är otroligt nog en bra seglare Vi har kaskat runt på västkusten totalt loggat 982 nm. I mitt tycke är det den mest ultimata båt jag haft Regn,storm,3-4 m vågor. Aldrig varit orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 September , 2016 Vad är kriteriet för att en båt ska vara motorseglare? Min båt seglar oftast från bidevind till slör snabbare än jag kör med motor... har inombordare som går att pressa upp till 8kn men jag marsar i ca 6.. blåser det under under 4m/s lönar det sig hastighetsmässigt att köra motor... Är det den gränsen som avgör så är väl alla segelbåtar som har motor.... under vissa förhålkanden motorseglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 September , 2016 Vad är kriteriet för att en båt ska vara motorseglare? Min båt seglar oftast från bidevind till slör snabbare än jag kör med motor... har inombordare som går att pressa upp till 8kn men jag marsar i ca 6.. blåser det under under 4m/s lönar det sig hastighetsmässigt att köra motor... Är det den gränsen som avgör så är väl alla segelbåtar som har motor.... under vissa förhålkanden motorseglare? Om antalet hästkrafter överstiger segelytan så är det motorseglare. Säger vissa. Andra säger att gränsen går vid vindruta. Själv tycker jag alla båtar med mast och segel är segelbåtar, sen finns det ju både båtar och folk som seglar som krattor. Man ska nog inte hänga upp sig för mycket vid vad båten ska kallas, huvudsaken är att man trivs med den. Med eller utan vindruta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 September , 2016 (redigerade) Min båt, en Fjord 28 CS har betecknats som motorseglare. 34 m2 segelyta Den gamla motorn var på 24 Hk med hydraldrift - i vilket man påstås förlora 20% av kraften. Nya motorn är på 30 Hk och driver direkt på propelleraxeln. Så enigt förhållandet motorstyrka/segelyta är det i så fall ingen motorseglare För att va motorseglare så seglar den ganska skapligt - betydligt bättre än en Brofjorden 36. Det går att kryssa med den - ganska skapligt även om den inte går så väldigt högt i vind, som många moderna båtar gör. Den är heller ingen blekskenare. 8-12 m/sek är lagom och har kryssat i 16 m/sek med full genua. Kompisen har haft en Brofjorden 36 i ca 10 år. Nämnde TS påstående om att båten seglar bra. Kompisen hade inget som helst förstående för det påståendet. Fast det kanske beror på vad man jämför med Vi ägde en Bianca 27 tillsammans i ca 10 år. Sen har han seglat en Maxi 77 i ca 15 år innan han bytte till Brofjorden 36. . Redigerad 14 September , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 14 September , 2016 Finns nog olika defintioner på motorseglare. En jag hört nämnas är när båten gör mer fart för motor än för segel. Enligt detta synsätt så ligger min båt nära att kalla för motorseglare... Dock är det så att skepparen på S/y Marianne är en bryggseglare av högsta rang.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 September , 2016 Finns nog olika defintioner på motorseglare. En jag hört nämnas är när båten gör mer fart för motor än för segel. Enligt detta synsätt så ligger min båt nära att kalla för motorseglare... Dock är det så att skepparen på S/y Marianne är en bryggseglare av högsta rang.... Fast det där är väl ingen sanning Stefan Min pråm går ca 6 knop för motor, dvs den teoretiska Maxhastighetetn. Det gör den för segel också. Om det blåser Jag har seglat i över 9 knop,men men på slör upp i Kosterännan. Det narturligtvis medströmm och medsjö. När vi äntligen lyckade få iland dig i Torekov, gick vi ut till Hallands Väderö och hissade segel i lä för ön och sen gick vi dikt bidevind till Glommen. Vi gick för kryssfock och Storsegel. Om vi redavde det senare kommer jag inte ihåg, fast det borde vi ha gjort. Det blåste skapligt och skvätte rejält och vi gjorde den teoretiska maxhastigheten. Värsta på den delsträckan var när vi fick plattlänsen in mot Glommen. Gick halvvägs mellan uppgrundninen Skorren och remmaren väster där om. Jag kunde inte se hamninloppet och kom inte ihåg hur det såg ut - det var 8 år sen jag var där sist, och mitt minne är mycket bra - men kort. Nån motorseglare vill jag inte kalla din båt, fast som den bryggseglare du är, så skulle det ju inte skada med en vinruta - om du skall låta oss "djuphavssegare" kryssa in "Lord" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 14 September , 2016 Min båt, en Fjord 28 CS har betecknats som motorseglare. 34 m2 segelyta Den gamla motorn var på 24 Hk med hydraldrift - i vilket man påstås förlora 20% av kraften. Nya motorn är på 30 Hk och driver direkt på propelleraxeln. Så enigt förhållandet motorstyrka/segelyta är det i så fall ingen motorseglare För att va motorseglare så seglar den ganska skapligt - betydligt bättre än en Brofjorden 36. Det går att kryssa med den - ganska skapligt även om den inte går så väldigt högt i vind, som många moderna båtar gör. Den är heller ingen blekskenare. 8-12 m/sek är lagom och har kryssat i 16 m/sek med full genua. Kompisen har haft en Brofjorden 36 i ca 10 år. Nämnde TS påstående om att båten seglar bra. Kompisen hade inget som helst förstående för det påståendet. Fast det kanske beror på vad man jämför med Vi ägde en Bianca 27 tillsammans i ca 10 år. Sen har han seglat en Maxi 77 i ca 15 år innan han bytte till Brofjorden 36. . ett tillägg. vår brofjord är ombyggd till riktig långköl dvs förlängd.därav fungerar hon att segla riktigt fint. dessutom större rigg. stor 43 kvm, mesan 12,6 kvm, geunia 33.6 kvm fock 19 kvm totalt 109kvm och kryssa är det inga problem alls.snittar 5,5-6 kn i vindar 6 ms dock inte mer än 7,5 i halvvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 September , 2016 Jag haver en segelmotare. Mer segel än motor båt. Adagio 27 haver samma rigg och skrov som Alegro 27. Med undantag av rodret. http://lasselundell.se/adagio.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 5 Oktober , 2016 En mycket innehållsrik och trevlig site om motorseglare som jag haft mycket glädje av genom åren, även om den inte uppdaterats på ett tag - med risk att den redan nämnts.: http://www.xente.mundo-r.com/motorsailers/ Själv hade jag en Rasmus på 90-talet - heter Nab 35 ute i världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 6 Oktober , 2016 ...Själv tycker jag alla båtar med mast och segel är segelbåtar... Gäller det även Albin 25 med mast? Jag har seglat den ketchriggade varianten HR 35 Rasmus väldigt mycket genom åren. Den seglar långt bättre än vad folk som inte seglat den gärna påstår, även i hyfsat lätta vindar. I marknadsföringen kallades den motorseglare. Här ett klipp från originalbroschyren som väl beskriver vad TS är ute efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 7 Oktober , 2016 Har en LM27 som både jag och familjen tivs ypperligt i, seglar bra för att vara en motorseglare och är bekväm att semestra i och vara ute där man trivs bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 8 December , 2016 Jag har en Winga 25, en mindre motorseglare på 7.5 x 2,8m. För mig handlade det mest om layouten däck/brunn/ruffar/kapell när den båten valdes. Jag har en segelbåt också och visst är det fint å segla. Men det måste blåsa, men inte för mycket, det får inte regna för man har inget tak å inte fan är det trevligt om det är kallt heller. Så de 362 dagarna per år när det inte är seglarväder är wingan perfekt. Det är ju en snipa som inte bryr sig mycket om sjögång, vid regn å kyla är det rätt mysigt i doghouse. Vid finväder kabbar man ner kapellet och hela umgängesytan inkl kök och förarplats hamnar ute i samma "sittbrunn". Bränslesnål som tusan är den med. Varför inte motorbåt då? Det är ju en motorbåt, men jag kan sätta segel om jag vill segla eller få den att sluta rulla om det är sjögång. När seglar den sämst? Vid kryss, man stagvänder inte en sån här båt. Men slör å läns funkar fint. Måste jag välja bort doghouse eller masten, så väljer jag bort masten. Prioriterar man tvärtom är nog en ren seglare att föredra. Bättre kunde jag inte sagt det själv . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 December , 2016 ...Själv tycker jag alla båtar med mast och segel är segelbåtar... Gäller det även Albin 25 med mast? Jag har seglat den ketchriggade varianten HR 35 Rasmus väldigt mycket genom åren. Den seglar långt bättre än vad folk som inte seglat den gärna påstår, även i hyfsat lätta vindar. I marknadsföringen kallades den motorseglare. Här ett klipp från originalbroschyren som väl beskriver vad TS är ute efter? Namnlös.png Det var på vippen att min första större båt hade blivit en Rasmus, sen genom ödets nycker blev det en annan båt. Skrov och däck till Rasmus byggdes ju här hemma - i en lokal som revs när Konsum byggde nytt. Efter ett antal långkölade segelbåtar blev det en udda motorseglare, som faktiskt går att kryssa med och som tål mycket vind. Brukar skämtsamt säga att jag inte har haft på mig regnställ, sen jag köpte den. Börjar det regna går jag in. Vinterhalvåret sitter mycket inne och styr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 December , 2016 Thallatha, hur upplever du övergång till "kortkölat"? Det känns rejält kvickare i vändningarna tycker jag och man kan numera oftast komma dit man vill när man backar. Men ack så vingligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 31 December , 2016 Intressant tråd! Ja vad är en motorseglare? Själv seglar jag sedan några år en Southerly 115 (http://www.yachtsnet.co.uk/archives/southerly-115/southerly-115.htm). Är det en motorseglare? Eller är det en segelbåt med doghouse och invändig styrplats? Min har dessutom vindruta och kapell som kan vara uppe under segling vilket ytterligare adderar till karaktären. Seglar den då? Tja, allt är relativt som flera i tråden konstaterat, jag brukar säga att den seglar bättre än den ser ut. Behöver en del vind för att kryssa hyggligt och tar inte höjd som en skärgårdskryssare precis. Min har en underskuren rullstor vilket är väldigt bekvämt men det kostar förstås både acceleration och höjdtagning. Utan att ha mer på fötterna än det jag kunnat iaktta från sittbrunnen så seglar den ungefär som de andra långfärdsbetonade båtar från 80-90-talet, HR352, Najad 343 etc. Dvs helt ok men det är inte seglingsupplevelsen som är det centrala, då finns det oerhört många bättre båtar. Däremot är den en fantastisk semesterbåt med stora utrymmen, teknisk civilisation, ståhöjd i stort sett överallt, elhydraulisk sänkköl som gör skärgården dubbelt så stor, mjuka rörelser i sjön, rejält styv osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 December , 2016 (redigerade) Är inte frågan var den knivskarpa gränsen mellan segelbåt och motorseglare går, ganska ointressant? Tanken med motorseglaren var väl att skapa en lite bekvämare båt med bättre väderskydd, lite starkare motor och ofta ett något mindre djupgående. En båt som fungerade bättre för ett familjeliv. Redigerad 31 December , 2016 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 December , 2016 Thallatha, hur upplever du övergång till "kortkölat"? Det känns rejält kvickare i vändningarna tycker jag och man kan numera oftast komma dit man vill när man backar. Men ack så vingligt. Jag har ju, sen efter höststormen 1969, seglat långkölade tröga båtar, i huvudsak kostrar. De har ju gått som på räls. De har ju hållit kursen - nästan av sig själv. Jag har inte upplevt nån större svårighet att få dem att gå över stag -utom vid nåt enstaka tillfälle. Den m otorseglar jag har nu har en lång akterdragen fenköl med rodret på skädda. Kölens placering beror på de stora förseglen och den akterplacerade masten Nu är jag så van vid båten att normalt är det inget bekymmer, men båten är ytterst svårstyrd och måste passas varenda sekund. Det räcker att man tittar ner i pappersjökortet, eller kolla på nåt annat och inte håller stenkoll på kursen för att båten skall sticka i väg åt ena eller andra hållet. Jag har heller inte fått autopiloten att fungera. Gjorde en liten tabbe vid monteringen. Trodde jag kom på nåt smart, men det visade sig att så var inte fallet. Skulle ha plastat upp en liten klack för nytt montage av roderlägesgivaren, men det har alltid kommit nåt emellan. Men nån gång kanske.................. Egentligen en typisk båt som tröttar ut en besättning. Värst är det vid motorgång. Seglar gör den skapligt - dvs minst lika bra som mina andra långkölade båtar - ev var L32;an vassare. Båten tål mycket vind. Jag har kryssat i 15 m/sek med full stor genua. Dvs jag gjorde ett slag. Pga att jag har ett kutterstag och att jag var själv, hade nog det hade nog en kappseglare accepterat det slaget. Nu har jag inte så stora krav på livet och är en dålig seglare. Har inga som helst krav på prestanda, så för mig är båten helt ok även om jag är väl medveten om dess nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Januari , 2017 Bra, då är det inte bara jag som känner mig vinglig! Min autopilot har också svårt för sig men det beror mest på ett stort "slack" i Teleflexstyrningen. Enligt flera så ska det bli betydligt bättre med en glappfri hydraulstyrning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 1 Januari , 2017 Som segelmakare och kapseglare så har jag större krav på segling Nr 1 en båt går det altid att trimma segel så den seglar själv ovarset om den är långkölad eller kort Nr 2 du skall kunna trimma så när det blåser ca 2 sekundmeter så skall båten gjöra ca 4 knop tack vara fartvinden Nr 3 när det blåser ca 15 - 20 meter så gör du ca 15 -20 knop minst Jag seglade en Allegro 33 det blåste 15-20 meter vi hade halvind vi seglade 50 distansminuter med genomsnitt 10 knop Jag kapseglade östersjömaran från Nynäshamn runt Bornholm Nynäshamn 2 man vi gjorde 15 knop genom Kalmar sund på naten det var jag som seglade gasten sov Me det är vicktigt hur du stagar masten låte luta bakåt du kryssar du bättre tar bättre höjd mm Titta på Albin Exprss smaragd starbåt så ser du hur dom har stagat masten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser