spunk_totte 1 Postad 24 Februari , 2006 Följande meddelnade är skrivet av en okunnig och kan uppfattas stötande av mer kunniga skeppare. =) Jag skall hämta min nya båt i vattnet i helsingborg, den toppar 40 men tror vi kommer ligga i runt 22knop, Hur lång tid kommer det ta på en höft att köra Helsingborg - Göteborg, Vad skall vi tänka på och vilken väg? Har bara haft en liten styrpulpetare innan som slit o lek båt (Men är inte helt tappad, tror jag =)). Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 24 Februari , 2006 Det är precis som vanligt, det är samma knop som gäller på din nya båt som din gammla pärla Skaffa sjökort för den planerade rutten, planera din körning, kolla in antalet sjömil ... och du har svaret ... och en vettig färdplan dessutom! Jag förmodar att du vet att man avverkar 1 st sjömil på en timme när man kör 1 knop ... så du lär avverka typ 22 sjömil/timme (typ ca 4 landmil) MINUS all strultid när du får dra av farten för att verifiera verkligheten mot sjökortet Lycka Till med premiärturen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 25 Februari , 2006 Det tar 5-7 timmar om du marschar ca 20 knop. Ha koll på sjökort och gps om du har en. Då vet du hur nära kusten du går. Glöm inte kaffe och macka eller motsvarande. Är det kallt när du kör, mar-april, är detta xtra sköt! Ha en bra premiärtur, ta det lungt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 25 Februari , 2006 Varför köra upp båten? Det finns lastbilar, jag tror att det blir billigare och säkrare att ta båten på ett flak, men då missar du iof upplevelsen att köra hem båten. 20 kn- k-älv är Ca: 7 timmar. Ha en bra resa //Reine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spunk_totte 1 Postad 26 Februari , 2006 tack alla! Jag vill väldigt gärna köra upp den, pågrund (fel ord att använda kanske =)) av upplevelsen, å som en liten resa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser