Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Vastkustsnipa

Vore tacksam för goda byggråd

Rekommendera Poster

Hej Idag var jag och hämtade min Västkustsnipa. Den består bara av ett skrov och en volvo penta motor. Jag måste själv göra all inredning, jag är händig men saknar erfarenhet att bygga båt.

Börja jag med att lägga reglar av tryckvirke för att skapa ett golv?

Lägger jag sedan ett träspontatgolv och svetsa en plastmatta? hade efter det tänkt lägga heltäckningsmatta inne?

Vad bör man tänka på när man sätter in toan?

Vad kan man få tag i plastfilm för att skapa straipers på båten?

Ja frågorna är många, men vore tacksam om du kunde hjälpa mig med en. Bästa hälsningar

Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte riktigt vad du tänkt dig eller storlek på skrovet, men tänk på att trät kommer att röra sig ganska mycket och att det kommer att komma vatten i båten (läkage eller blöta kläder) så allt ska kunna ventilera bort fukten.

Klassisk snip ventilation lär vara ett rör från kölsvinet som mynnar i en ventil på däck i fören, ska ge bra självdrag.

För dekoren på skrovet kan du kontakta närmaste reklam firma (gärna med någon båt entusiast i personalen) och fråga vad de ska ha för dekoren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jimsan!

skall kontakta en reklambyrå. Men de där med golvet, skall jag använda något annat matrial för att lägga golvet?

Mvh Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kan väl säga att vi sitter i samma båt du och jag.. jag har ett vrak som saknar inredning, eller rättare sagt det fanns inredning men efter lite våldsamheter va helt plötsligt allting borta :-D.

Så jag ska bygga ny inredning jag med. själv har jag tänkt att bygga själva stommarna i allt i 30x30 mm reglar..(otryckt) klä in med teakplyfa och teak lister. har tänkt att ha en bänkskiva i ek på diskbänken såvida jag inte limmar ihop en egen i teak och ek blandat..

Golvet sedan ska reglas upp med 2tum2 tryckt  och sedan har jag två alternativ till själva durken antingen lägger jag parkett på plywoodskivor som jag skruvar och pluggar eller så blir det vanlig durkplyfa.

fråga på om det är ngt du undrar över..

Hälsningar Gedda 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej Gedda! Är inte bortskämd med att få hjälp på detta visat, därför mycket tacksam. Jo jag har några frågar för att förtydliga ditt sätt.

Du bygger allstå upp bänkar, ev väggar och instrumenpanel av reglar 30x30 mm. skruva ditt teakplyfa till väggar.

Golvet sedan ska reglas upp med 2tum2 tryckt. Visst måste man väl börja med att skapa golvet över hela utan?
Durken är alltså golvet? lägger sedan vanligt finnt parkettgolv? extra tåligt för vatten?

Har jag förstått de mästa rätt?

Tack Gedda
Mvh Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är den att i själva styrhytten om man säger så på mitt vrak är det helt okej.. det är en liten skiva som behöver bytas.

Det är nere i salongen som ska byggas ny.. Bänkarna ska byggas i 30*30 och som sagt så ska det på teakplyfa som väggar
golvet ska reglas upp men jag ska inte ha ett fast golv. jag ska ha luckor i golvet så jag kan ha koll på kölsvinet ifall det skulle hända ngt.tänkt att ha tex en 7mm byggplywood och sen ska jag skruva och limma fast parkett på den. så det blir som luckor..

är du med på hur jag menar?

vet i nuläget inte hur jag ska bygga diskbänken om det ska va i plywood eller om det ska va i spånskiva eller MDF.

fråga på!

Ha det gött! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo jo luckor under sitsarna är ju en självklarhet.. nu snackade jag visserligen om luckor i durken så man kan se ner i kölsvinet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Då har jag förstått riktigt, jag har ju haft båt för så lite har jag med mig. Nu har jag att göra ett tag. Återkommer senare. mvh dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är  nu själv lite av en novis i båtbyggeriets ädla konst,,,men ang straipers så har ja ett kanontips,,,, ICA-påsar,,ja även andra plastkassar,,om man river dess till tunna remsor som man sedan fäster på skrovet medelst dubbelhäftande tejp så kan man skapa häftiga mönster,,,när man sedan e nöjd så kör man me full effekt på varmluftspistolen,,, ja lovar de kommer å sitta som berget,,,,dekorativt å billgt

mvh a-son  ( ja e inte snål,,,bara sparsam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...