conny737 0 Postad 24 Februari , 2006 Har en fråga som kanske är ”dum” men skulle i alla fall vara fint att få ett svar. Min båt, liksom en hel del andra med bensinmotor, har batterierna i motorrummet. I de allra flesta båttester och kommentarer i båttidningar får de båtar som har detta upplägg ofta kraftig kritik. Bland annat anser man ofta att en sådan båt aldrig borde fått CE märkning. Livsfarligt, läste jag någonstans. Varför det? Är det risk för gnistbildning vid polerna och därmed antändning av bensinångor? Eller är det risk att vätgas från batterierna kan antändas av gnistor från generator eller annat? Finns det belägg för att olyckor orsakats av konfigurationen med batterier i motorummet? Om det nu är så farligt varför kan man då ha batterierna i motorrummet på en bil? Läste på en Amerikansk båtforumsida ”never, never use Propane onboard”. De flesta USA båtar har batterierna i motorrummet, men amerikanarna anser tydligen inte det vara så farligt - I motsats till att ha gasol ombord, vilket man inte tvekar för här i Sverige. Amerikanska tillverkare är ju ganska rädda för att bli stämda för allt möjligt, så det verkar konstigt att dom skulle skicka ut båtar som är potentiella explosionsrisker? Min fråga är alltså: Varför är det så farligt med batterierna i motorrummet, bör jag flytta dom? Bör jag samtidigt byta ut mitt gasolkök till ett sprit dito? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 24 Februari , 2006 visst kan ett batteri avge lättantändliga gaser,men det är förmodligen 1000-gånger farligare att ha bensin eller diesel-ledningar i motorrummet!! samt att ha gasol ombord! som du skriver har de flesta amerikanska båtar batterierna i motorrummet!!Vad det gäller ce-märkning,så konstruerades den endast för att försvåra import från 3-dje land!! mao batterier är definitivt inte det farligaste i ett motorrum.farligaste momentet i en besindriven båt,är start efter tankning!!! motorrumsfläkt är ett måste!!! folk som glömmer använda den lever farligt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Februari , 2006 Mja att inte ha batterierna i motorrummet är väl helt enkelt riskminimering. I en båt finns det ju andra ställen att ha dom på. Motorrummet på en bil är ju öppet åt alla håll med 100% ventilation. Så där finns inte ens en mikroskopisk teoretisk risk att knallgas från batteriet under överladdning kan samlas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 24 Februari , 2006 Amrikanska gasolanläggningar i husbilar/campers uppfyller inte Svensk standard utan måste byggas om, borde vara samma med gasol i båt. Gasolanläggning bör besiktigas inför varje säsong, då är riskerna små. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 24 Februari , 2006 och vad är svensk standard!!! vi e ju bäst!!!! snacka om häxjakt på jänkarna.vi är 8 milijoner svenskar o bara i new york finns det över 15 milijoner människor!! vi vet bäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 25 Februari , 2006 Ursäkta då. Det skulle väl stått EU standard för det är samma regler i hela EU. Så Sverige fick ändra på sina regler för några år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 25 Februari , 2006 Om jag inte minns fel från fysiklektionerna i plugget så kallas väte/luftblandningen knallgas vid ett blandningsförhållande på 50/50. Så jag förstår inte riktigt hur knallgas skall kunna bildas i ett motorutrymme som är förbundet med uteluft genom ventilationsgaller? Vätgasen borde ju ventileras överbord innan någon farlig blanding uppstått. Hela utrymmet måste väl ha denna koncenteration innan det blir farligt. Gaserna blandas ju kontinuerligt. Eller är jag helt ute ock cyklar? Jag är också för riskminimering, men inte in absurdum. Finns det belägg för att det skett olyckor i fritidsbåtar pga knallgas? Att jag tar upp amerikanska båtar beror på att i USA kan man stämma McDonalds pga för varmt kaffe på miljonbelopp, då borde dom knappast placera batterier i båtarna om det skulle vara farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 25 Februari , 2006 Det ligger nog en del i vad du skriver. I ett väl ventilerat motorrum i en motorbåt blir det nog inga problem, laddar man sedan inte batterierna via landström så är det nog helt ofarligt. Men i ett mindre motorrum med lite sämre ventilation i tex en segelbåt som laddar battrierna via landström så är nog risken större. Sedan gör man samma bedömning av alla båtar och tycker att batteriern inte ska stå i motorrummet. Men att vetilera med fläkt innan start skada ju inte ändå. Visst är jänkarn mästare på att stämma att och alla, men också duktiga på att friskriva sig från ansvar. Jag har ett amrikanskt jaktgevär, där är det inpressat i pipan Before using read warnings in instruction manual där står det klart och tydligt vilken ände som är farlig och ska peka ifrån mig så att man inte ska skjuta sig själv. Lite parrodi blir det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Februari , 2006 De flesta batterier har väl en avluftningsnippel? Jag har kopplat ihop dessa och leder ut knallgasen genom ventillationsgallret på ena sidan. Anledningen till detta är att jag ofta ligger med laddaren på i hemmahamnen eftersom båten är min bostad halva året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Februari , 2006 skrev det här på ett annat forum och kan ju ge min syn på det hela ang knallgas här också Kan ju bara tala om för herrarna o kanske damerna att det kan bildas gaser även vid ett batteri som ej har laddats nyligen men bara flyttats på lite. Pratar av egen erfarenhet. Höll nämligen på att svetsa på min båt trailer i garaget, där var också mina båtbatterier förvarade(dessa var inte laddade på 1 månad). Tyckte att dom kom lite väl nära vartefter svets jobbet skred frammåt. Så jag flyttade dom så långt det gick dock så begränsade garagets väggar hur långt jag kunde flytta dom från platsen där jag svetsade, men dom kom säkert bort ca 1 1/2 meter. Fortsatte och svetsa o helt plötsligt en jävla smäll, höll på att skita ner mig, och innan jag fattade vad som hänt, det tog några sekunder. Gick upp för mig när svavelsyran började regna ner och det började svida i ansiktet. Svets hjälmen gjorde så att jag klarade ögonen. Det blev snabbt av med overallen och ner i duschen. Batteriet var bara skit kvar av, tog ett tag att sanera garaget. Efterklok kan man ju vara och tycka att jag skulle flyttat ut dom istället, men inte faan trodde man att det skulle gasa på det här sättet. Det jag vill säga med det här är att det räcker bara att röra lite på batteriet för att gas ska frigöras sedan en gnista i rätt ögonblick så smäller det Nu mera så låter jag batterierna sitta kvar i båten med några laddtillfällen under vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 25 Februari , 2006 Vad var det för batterier du hade sådan otur med? Moderna batterier har ju en mycket låg gasproduktion. Skulle dom gasa så fort man rör dom verkar det vara något fel. Men det är klart, en loppa i avluftningen kan säkert ge oönskade resultat. Höjden av otur skulle jag tro! Normalt ska moderna batterier knappast behöva någon vattenpåfyllning, om det inte är något fel på dom. Eller laddaren/generatorn. Ergo borde gasproduktionen vara försumbar. Har man Gel eller fiberbatterier så gasar dom inte alls (om man inte överladdar dom förstås). Har inte upplevt att man behöver fylla några mängder vatten på mina (vanliga marinbatterier). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Februari , 2006 Varta marin 75Ah ett par år gammalt, avluftnings slangarna låg utmed golvet så antagligen så hade det runnit ut lite gas och sedan kom en svetsloppa precis där. Höjden av otur men vad jag vill säga så kan dom gasa av att man skakar dom lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 26 Februari , 2006 Ruskig historia i ala fall! Terrafobicas lösning med slangar borde ju lösa säkerhetsaspekten ombord. Nu laddar jag normalt inte med landström, men om man nu vill riskminimera så verkar hans lösning vara mycket enklare än att flytta batterierna. Har lite taskigt med lämpliga utrymmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 27 Februari , 2006 Men faran ligger väl egentligen inte i att motorn skulle antända eventuell knallgas från batteriet utan att gnista från batteri eller koppling till detta skulle antända bensinångor från motorn. En bränslecell som exploderar är väl iofs inte särskilt hälsosamt men värre är tycker jag, tanken på att den skall dra med sig bensintanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 27 Februari , 2006 Bensintanken kan ju få värre eftervärkningar än ett batteri som smäller, men själva smällen från ett batteri kan nog vara minst lika farlig. Har du dessutom full bensintank är den inte speciellt riskabel. fast en tom kan ju kanske vara illa... Ut med avluftningarna och väl ventilerat motorrum så tror jag inte det är någon fara att ha batterierna där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 27 Februari , 2006 Om du får gnistor från batteri eller dina elkopplingar ska du omgående se över dina elinstallationer, där ska det absolut inte gnistra. Däremot blir det gnistor både i startmotor och generator av normalt utförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 27 Februari , 2006 jajust det... tänkte inte på generatorn. Och detta skulle då tända på knallgasen?... men är inte då eventuella bensinångor lika farliga? Universallösning.... Flitig användning av motorrumsfläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 Februari , 2006 Dessutom är ju gaserna från batteriet smutsiga av syra, vilket skapar en ganska korrosiv miljö.... Tänk på att det bildas mera gas även vid kraftig urladdning, tex bogpropp. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 27 Februari , 2006 Ja, det kan räcka med en gnista från generatorn för att tända knallgasen. Bensin ångor är nästan lika farliga, men förhopningsvis ska det inte finnas några i motorrummet. Att köra motorrumsfläkten innan start och vid stora ström uttag löser mycket av problemet. En dyr lösningen är att byta ut startmotor och generator till gnist fria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 27 Februari , 2006 Hej om inte jag minns helt fel så står det att man ska fläkta ur motorutrymmet i minst 5 min innan start av bensin motor gör man det så är risken nästan 0 att något händer,att man ej skall ha batterier i motorutrymmet är inte farligt men den höga temperaturen sänker funktionen på batteriet precis som kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser