Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Karol

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej!

Är inne på att köpa en ny laddare.

Funderar på CTEKs multi xs 7000.

Men jag blir lite förundrar över deras korta garanti tid, endast 2år

jämfört med Victrons 5åriga garanti.

Frågan jag ställer mig är, är CTEKs laddare sämre än Victrons kvalitetsmässigt?

Eller är det nån som har något annat förslag på annat märke?

 

Nu går det mot ljusare tider för oss seglaresmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddare är alltid intressant att diskutera (även om jag har motorbåt och den här tråden ligger under seglarsnack).

Jag var helt inne på att uppgradera min laddare i båten till en CTEK. Är ju liten och nätt och alstrar inte så mycket värme men efter att jag kollat lite verkar det som om den tar så lång tid på sig att ladda så jag skulle behöva ha den på i flera dygn innan banken är färdigladdad.

Kanske är den modell du nämner annorlunda.

 

Kanske har jag fel?

Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan laddare för tre år sedan på Älvsjömässan till min förra båt.  Den lade plötsligt av efter drygt ett år och då ville de inte göra något åt den eftersom garantin (ett år i mina papper) hade gått ut.  I min nya båt sitter det en laddare från Mastervolt som den förre ägaren pröjsat 4800 spänn för!!  Det finns de som inte bekymmrar sig för pengarsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har CTEK i min båt och jag tycker att den funkar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanti är ett ständigt problem, många försöker komma undan att ta det på garanti. Från den 1 april 2005 är det alltid 3års reklamation rätt på en vara, oavsätt vad garanti vilkoren säjer. Tidigare var det 2års reklamations rätt.

 Många butiker säjer inget om reklamations rätten utan pratar bara om garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK är säkert en bra laddare, men man skall vara försiktig att låta den

vara kontinuerligt inkopplad under längre tid. Har fått varningar från flera håll ang dessa laddare. Har ej heller lyckats rädda trötta batterier som en del återförsäljare påstår. Har däremot ingen erfarenhet av deras

nyaste laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran i denna fråga.

 

Har en CTEK 3600 laddare för att hålla liv i batterierna på vinter.

 

Kan ( är det lämpligt) att koppla in laddaren i båten och köra landströmmen via den för att kunna nyttja all 12v utrustning i båten

när man ligger vid bryggan?

 

CTEK 3600

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK 3600 ger väldigt lite laddström. Men det är inga problem att köra laddaren och dina 12v-förbrukare samtidigt. Dina förbrukare drar antagligen mer än de 3,6A som laddaren ger. Så glöm inget på över helgen. Dina batteri kan vara slut oavsett om du kört CTEK-laddaren eller inte.

 

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt det finns inga mirakelladdare. Påståendet att Alla laddare oavsett fabrikat sätter igång laddprocessen i ett syrabatteri, vätgas bildas och vill ut = Vätskan dunstar i batteriet är helt riktigt

- men det som bestämmer slutresultatet är hur väl laddaren reglerar

förhållandet ström/spänning samt hur väl cycling av batterierna fungerar.

Det svåra är att hitta rätt laddare utan att prova den en hel vinter.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturavkännare finns även på bla. Mobitronic, Tystor, Waeco, Vetus,

Mastervolt, Quick o DanPower. Finns säkert fler men detta är vad vi testat.

En viktig sak att kolla vid köp är om laddaren klarar större spänningsfall

som är vanligt i många hamnar, har mätt ner till 180 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ctek xs7000, denna har jag haft i fyra år laddat lastbilsbatteri, båt o bilbatterier,, nu monterar jag in den i segelbåten.. den påstås klara ner till 170 volt

 

Ha´ t pent

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angivna laddare har jag monterat i olika båtar, så uppgifterna är riktiga,

Att samma laddare säljs under annat namn betyder inte att laddarna är identiska.

Denna diskussion är knappast intressant för båtägarna på sidan som skall

köpa ny laddare.

Det som är intressant är att några är nöjda med CTEK och några sitter med kasserade batterier.

 

Det som även kan vara intressant är att jag i min egen båt sedan 5 år

har en TYSTOR IPC med tempavk.och fortfarande samma batterier Varta 75A x4 samt startbatteri Tudor 55A x1. Laddaren är konstant inkopplad hela vintern. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Dere.

Jeg tar meg den gamle tråd.

 

Les gjerne også om helautomatiske IUoUo-ladere fra Sterling.

Disse har automatik for både multispenning og multifrekvens.

Så jobber serie CED med 90 til 260Volt og 40 til 400Hz.

CED har uttak for tre batteribenk m.m. og ha vært testvinnere mot 16 andre produsenter i samme klasses.

Det løser vel mange problemer.

Det finnes også en tabell for sammenligning av CED-ladere som .PDF inkl. priser

21.gif\

Jørg

post-16144-1394234675,9018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...