Danjel 3 Postad 24 Februari , 2006 Hej Har en ryds camping från -73, som jag har lite funderingar på vad man kan göra för att få den att gå lite bättre i sjön. Modellen är ju gjord för att gå runt 10-12 knop, och blir i ca 16-20 knop relativt dålig i sjön, om man jämför med en båt som har mer v-botten t.ex. när man svänger kraftigt kaviterar gärna båten, och suger dessutom in luft från sidan av båten in i proppellern, detta fenomen finns inte alls när man ligger i runt 12 knop. Min fundering är att man kanske kan fästa två aluminium plåtar som är ca 2 meter långa avsmalnande mot sidan av båten. plåtarna skall vara ca 20 centimeter baktill, och smalna av framåt (se bild) vad tror ni? någon som har försökt sig på ngt liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 24 Februari , 2006 Trimplan kanske? Vad vet jag? testa... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 27 Februari , 2006 Ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 27 Februari , 2006 Jag kan inte påminna mig sådana problem när jag hade min ryds camping. Men jag hade trimplan på den och det gjorde kanske mer nytta än jag visst då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 27 Februari , 2006 Hej Du skriver, när man svänger kraftigt kaviterar gärna båten, och suger dessutom in luft från sidan av båten in i proppellern. Har en 75:a med samma symtom. Bryr mig dock inte pga detta inträffar bara när jag svänger max och kör med ski-tuben åt barnen. Du skriver vidare att modellen är gjord att gå runt 10-12 knop. Vart finner du den informationen? Vid den hastigheten brukar min båt komma upp i plan, men där kan man ju inte ligga. Marschhastigheten ligger snarare runt 19-21 knop. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Februari , 2006 Ryds Camping från -73, det är den första modellen, med delade sidorutor på hard-topen, eller? I så fall är det nog inte lätt att få ordning på det. De senare modellerna är bredare och mer bäriga i aktern och dessutom mer v-bottnade. De där plåtarna du funderar på kan nog få båten att hugga i girarna. Trimplan kan hjälpa, snurran monterad i rätt höjd och i rätt vinkel, exakt mitt i båtens längslinje, då borde det funka även i högre fart än 12 knop tycker jag. Men som sagt, båtmodellen har sina begränsningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 27 Februari , 2006 Altså, båten går helt ok i alla farter, däremot tycker jag den mera rutschar än svänger i högre farter, och har funderat på ett sätt att komma runt det och få en båt som går bra även i högre farter. Har läst något informationsblad från tillverkaren från tidigt 70-tal som beskrev just att den optimala farten var runt 12knop. Är det ingen som har provat att göra något liknande? MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 27 Februari , 2006 En kompis satte liknade profiler på sitt skrov då båten hadde svårt att komma upp i planing. Det blev skilnad och båten kom lätt upp och planade, hur det förändrade egenskaperna vid högfarts sväng vet jag inte. Min Ryds marchade 16 knop med en 20hk snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser