Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Jocke-SeaRay

BÖLDPEST PÅ PLASTBÅTAR , HUR VANLIG ÄR DET???

Rekommendera Poster

En magnifik midget från -75, inte ett spår av pest. Men jag la på nytt skydd i vinter i förebyggande syfte.

 

Ni kan ju kolla länken nedan om ni är intresserade..

post-14357-1394234660,3222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Holländsk segelbåt från 65, inget

S-30 -76, ett tjog små blåsor i vattenlinjen, slipade bort och målade som vanligt, återkom aldrig

Scampi -76, inget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en hel bunt med olika motor- o segelbåtar under en massa år, de flesta rätt gamla, har aldrig epoxibehandlat någon av dem o har aldrig haft ens en antydan till plastpest.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selco Selboy årsmodell ?? full med böldpest som kräver renovering (pågår)

Ockelbo -75 inga synliga

 

ML

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var tionde båt har eller har haft böldpest.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Detta är statistik, jag jobbar heltid med plastning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för övrigt måste jag säga att det var en osedvanligt korkad fråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se några tendenser på att vissa typer av båtar är mer drabbade än andra? Jag menar med hänseende på t ex ålder, nationalitet, tillverkare, vilket vatten man kör i osv.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har delvis samma frågor till Krickus och andra som har lite större underlag att dra slutsatser från - vilka båtar får det (äldre/sena platsbåtar, osv) och hur föreygger man bäst?

 

Själv har jag ingen böldpest på äldre båtar och tycker mig se att det är ovanligare generellt, medan fler nya kan få det redan efter ett par år i spat. Stämmer det?

 

Hur stor roll spelar det att plasten får torka ut någon gång per år? De flesta båtar jag har ligger i året om, men får komma upp några veckor på sommaren för reparationer mm. Har tänkt att detta kanske också är bra mot böldpesten.

 

En tredje reflektion är att bölder på skrovet visserligen inte är så snygga, men att det tar så lång tid innan just de skapar allvarligare skador på båten att man oftat hunnit skada båten på annat sätt innan böldpesten brutit ned den... (Jag kör i is och använder båtarna för kurser, det ger mer skador.) Hur lång tid tar det för en båt att brytas ned av bölderna?

post-7831-1394234661,8638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett plastbadkar hemma i badrummet. Det är ca 2 år gammalt nu. Nu har det uppstått små upphöjningar i gelcoaten på ett område som är ca 15 x 5 cm. Det måste väl vara pest?

Så det är inte bara båtar som drabbas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...