Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Jocke-SeaRay

BÖLDPEST PÅ PLASTBÅTAR , HUR VANLIG ÄR DET???

Rekommendera Poster

Hej på er alla .

Jag vet ingen som har fått böldpest på sin båt , och då menar jag dom som INTE har målat med epox-grund! 

Kan fenomenet uppkomma på nyare båtar bara för att tillverkaren kanske snålar med material ?  Bara en undran .

Ex  såg en Chaparral  26 fot  2000  och den hade små små blåsor vid vattenlinjen på fören !!!!

Så, upp till bevis . Vilka har sett böldpest på båtar ??

Om alla som svarar skriver in båttyp och årsmodel så kanske vi hittar ett mönster där det förkommer ofta ?!  Inte så vetenskapligt ,men ändå .

 

Är ni med ??

 

JSR

post-11345-1394234566,5789_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då börjar jag..

Dom båtar jag har ägt eller äger och även känner till väl ....

 

Mina båtar :

Wellcraft 192  -89    inte en blåsa

Wellcraft 210  -87    inte en blåsa

SeaRay 220 DA  -91    inte en blåsa

Grannens båt

Chris Craft 21 Scorpion -86   inte en blåsa

 

Nästa !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osmos (eller böldpest...) är ju blåsbildning och eventuell delaminering av skrov pga högre ångtryck inne i skrovet än utanför mot ett tätskikt (t ex gelcoat) som hindrar fuktvandring.

 

Så, hur yttrar sig osynlig osmos..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?!!

OK, jag lägger ner, vet inte vad riktigt, men jag lägger ner...

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilsö 23 77 års modell.

 

Inte en blåsa. Enda blåsan jag sett var den blodblåsa jag fick

då jag slant med hammaren när jag skulle slå bort gammalt ekolod som

satt stenhårt med sikaflex.

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är väl att utmana ödet att skriva det här men...

Saltö 31,  byggd 1983,  vad jag kan bedöma inte ommålad utan orginal i botten. Ingen böldpest.
/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett ett antal båtar med osmos. Därimot aldrig på äldre plastskrov.

Äldsta båten var byggd 1989 och nyaste en 37 fotare byggd 2001 Ett riktigt skräckexempel. Osmos el. böldpest orsakas mig veterligen av slarvig plastning vilken gett stora luftblåsor inne i laminatet. Detta orsakar

med tiden frostsprängning. Gelcoat är ju inte vattentätt om någon har trott detta. Skillnad mellan handupplagd och sprutad polyester kan man väl bara undra över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabola Flipper Scow segeljolle 1972 som förvarades upp-och-ner en vinter med byggplast på sig uppvisade ett flertal små typiska bubblor.

 

Dessa slipades bort i ett senare skede.

 

Crescent snurrebåt från början av 60-talet har haft några bubblor som gått bort av sig själva.

 

---------------

Redigerat:

Sen har jag/har haft många båtar som inte visat några symptom på böldpest också, såväl gamla som nya!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osmos är precis som du skriver diffusion genom ett semipermeabelt membran. Diffusionen drivs av högre kemisk potential, t.ex. högre salthalt. Diffusionen försöker utjämna koncentrationsskillnaden mellan membranets sidor. Om den högre potentialen finns i ett slutet rum får man ett övertyck (osmotiskt tryck) och det är precis vad som händer vid s.k. plastpest. I laminatet finns punktvisa föroreningar som ger diffusion av vatten genom gelcoatlagret. Ett osmotiskt tryck uppstår och därmed vätskefyllda blåsor som ibland men inte alltid brister med tiden. Föroreningarna kan hamna i laminatet p.g.a. dålig renlighet vid lamineringen. Har sett ett exempel där ena halvan av ett skrov fick plastpest. Det visade sig att den kille som plastade pesthalvan var snusare, men inte den andre. Föroreningarna kan också bero på dåligt uthärdade laminat.

 

Vad beträffar mina båtar:

Shark 24 1977: Ingen pest

Becker 27 1976: Ingen pest

Semona 1982: Ingen pest

Compis 97, 1980: Ingen  pest, gjorde själv epoxibehandling i förebyggande syfte

Marino 8000: Epoxibehandlad i förbyggande syfte av tidigare ägare

 

Har däremot sett två båtar med kraftig plastpest: I båda fallen Lady Helmsman. Men i rättvisans namn har jag också sett många L.H. utan pest, så det var nog en ren tillfällighet.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur yttrar sig osynlig osmos?

Osmos är osynlig och är inte särskilt talför. Om man lyssnar länge kan möjligen en lite knäpp höras. Har aldrig hört någon själv men jag vet en granne... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå bättre förr. Jag köpte en Mustang JR från 1971 i augusti 2005.

Den har några små blåsor under vattenlinjen som jag skrapade sönder i höstas.

Jag har utgått från att det är, lindrig, plastpest. Jag uppskattar antalet blåsor till ca 7 st lite utspritt.

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om plastpest på en H-båt från -80 talet. Man ser det absolut tydligast precis vid upptagningen. När man trycker sönder blåsorna kan man känna lukten av ättika.

Det är inte helt ovanligt att båtar ha småbubblor precis över vattenlinjen bak. Det har jag sett på flera båtar. Inte speciellt allvarligt enligt min mening. 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Är det så att båttilverkare IDAG rekomenderar/kräver att man tätar med epoxi för att garantin ska gälla ???   Bara en tanke !?
OM ?? det fungerade förr , utan att man epoxigrunda , hur komer det sig att det är så viktigt på senare år ?
Det kanske finns båttilverkare som säger att det INTE behöver sådan epoxigrund.???? eller .... OM ,så vad är skillnaden ??

Det verkar lite konstigt om man köper en 30 fots DC för 1 - 1,5 mille ,
och så ska man täta botten för att den ska hålla mot vatten  ?????? VA.. ?

Jag blir inte klok på detta .
Någon som håller med ?
JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båttilverkare som anser att man inte behöver epoxibehandla båtarna använder sig av vinylester gelcoat viken är väldigt nära epoxi i täthet. ex på märken som använder vinylester gelcoat nuförtiden är larson, glastron och bayliner. Även båtar med iso-polyester gelcoat kan vara helt ok. De yttre laminat lagrena bör också vara plastade med iso-polyester och pulverbunden matta. Används emulsionsbunden matta till iso-polyester så uppkommer oundvikligen luftbubblor i laminatet. Konsekvenserna av det kan man bara spekulera i.... Används orto-polyester gelcoat så bör ni absolut epoxibehandla botten då risken för böldpest är relativt hög.

Hoppas att jag gett lite klarhet i ämnet..

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag alltid trott - snus kan inte vara nyttigt14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF från 60-talet

Saga 20 från början 70--

Allegro från ca 70

Monsun från 76

inga spår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...