Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
kallekanin

Båtsläp, Hjälp med värdering.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har lånat ett släp som ägaren ska sälja. Det är ett reggat Brenderup (80 km/h)från 1987. Jag har min Ryds 425 stående på den och det fungerar bra till den båten. Borde fungera bra till något större båtar också.

 

Släpet är i okej skick. Det syns att det är använt och slitet men inga jätterostproblem eller så. Borde fungera till mig i flera år utan större underhåll.

 

 

Snubben vill ha 4000 kronor för släpet.

Är det ett bra pris, eller är det hutlöst? Jag har ingen susning alls.

 

Tyvärr har jag ingen bild på det då det står hos mina föräldrar.

 

Denna info finns hos VV:

 

Brederup 752 G,årsmodell 1975,1 ägare sedan 1986,släpet togs i bruk första gången

19870313.

 

 

Tackar för all input som kan fås.

Mvh. Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset låter väl inte helt fel om det funkar! Är det besiktigat nyligen (2-års intervall nu) Kolla så bromsar funkar och att fjädringen rör sig, är oftast två 4-kantsrör i varandra, med gummistavar i hörnen. Detta kan rosta/kärva ihop och bli stumt vilket ger 2:a på besiktning. Krångligt att fixa själv = kostsamt. Det och belysning är det enda som kan krångla igentligen.

 

Lycka till  //  Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att släpet är för dyrt om man jämföra med ett nytt släp

 

Mvh Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar på Eu släp nu. Där har Du priser från 7500:- - 11500:- så då har Du ny pris att jämföra med.

Dock så blev jag erbjuden en begagnad kärra för 2000:- när jag skulle köpa båten, så jag tycker nog att det är lite väl högt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Mårten.

Hade köpt direkt om det var jag, går ju knappt å få tag i beggade släp för en billig peng, Men det är ju jag det.:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg ett,eller köp ett obromsat.det är inte bara att ta bort bromsen,på ett bromsat.mycket krångel.Ombesiktning...jäkligt.Tänk på vad du skall ha ditt släp till,först.Lycka till.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska typa en 30 kärra? Man kan väl skrota den och ha den oregistrerad med lgf skylt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterfordon enligt vägverket, får inte vara fjädrat. Hjälper alltså inte att ta bort bromsarna!

Sen att få det ur registret utan att skrota, kan vara krångligt. Men utan regskylt kanske det går bra ändå. Registerhållningsavgift 35kr/år Men användbarast är nog en riktig, reggad vagn.

PS Ny axel till en i övrigt fräsch vagn är inte helt fel ;-)

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ja,fjädringen, tänkte inte på det.sorry. Att sen få den ur fordonsregistret går ju att lösa med lite uppfinningsrikedom...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på firma så jag vet ju inget om tidigare skötsel.

Jag skall låta det vara osagt vilken storlek och årsmodell det var på kärran, den så lagom ut i förhållande till en 4,65 båt.

Gammal kärra med någon timmars jobb på den (skadade glas, rikta blinkes stag mm) men båtfirman som i princip bara säljer styrpulpeter hade haft den stående ganska länge pga att det mest går ut EU trailer till våra mindre båtar. Antagligen är säljaren ganska duktig på att försvara Eu trailer.

Så vad jag hade förstår var den inne på andra året i kallförrådet.

 

Nu är inte jag händigt på plåtjobb så det fick vara för min del.

När jag var och klappade på min nya båt så stod kärran kvar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig......

Var ute och letade efter trailer nu på morgonen så efter allt letande så måste jag ändra mig till KÖP.

Det är väldigt få annonser ute på trailer och de är ofta betydligt dyrare även om de är lite nyare.

Så slå till Du.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för allas synpunkter.

 

Hittade ju som sagt inget att jämföra med på blocket eller så. Men nu har det klarnat en del.

 

Eftersom den ska besiktigas nu någon gång så köper jag släpet för 4000 efter besiktning. Då är jag hemma i två år i alla fall, fast ute på havet då altså!?!

 

Ja, ja, Tack för alla svar.

 

Mvh. Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går också i trailer tankar. Någon som vet vad det ungefär kostar att besiktiga en bromsad trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...